• Anonym (undrande)

Är detta hög årsinkomst?

Är en årsinkomst på 170 000 (innan skatt) mycket eller lite?

• Svar på tråden Är detta hög årsinkomst?
  • rött och guld

Anonym (ynkligt) skrev 2008-01-29 23:23:00 följande:

Men du vet driften av ett boende kostar, el?? Vatten? Avgift för lägenheten utöver lånen?rött och guld skrev 2008-01-29 23:20:31 följande:
    han betalar bara avgift på 2.879 och lånen.
    el och vatten ingår i avgiften till Bostadsrättsföreningen.
  • rött och guld
    Anonym skrev 2008-01-29 23:24:14 följande:
    Nej det är ju skitsmidigt för dig att bo gratis. Jag skulle skämmas.
    skämmas för VAD exakt???
  • jennie ellie

Ja då är din del av hyran hälften av de 2.879
    rött och guld skrev 2008-01-29 23:49:21 följande:

Anonym (ynkligt) skrev 2008-01-29 23:23:00 följande:
    han betalar bara avgift på 2.879 och lånen.el och vatten ingår i avgiften till Bostadsrättsföreningen.
  • Anonym

Well, du vill verkligen inte fatta va? Vi försöker förklara på lågstadienivå:
    Om du bor i en hyreslägenhet så betalar du hyra för drift och slitage mm. Det innebär inte att du äger den när du flyttar därifrån.
    Betalar du hyra till din sambo är det av samma orsaker men innebär inte att du har rätt till halva om ni separerar.
    Förstår du?
    Det handlar ju egentlgen bara om hurvida man vill känna sig självförsörjande eller inte.
    rött och guld skrev 2008-01-29 23:45:21 följande:

åhhh..ursäkt? ja, han sa när jag flyttade in att han inte VILLE ha halva hyran osv, för han inte ville ha tjafs vid en eventuell separation.lägenheten är hans, varför ska jag komma och ta nåt som är hans? så gör man väl ändå inte? jag skulle inte uppskatta om nån som flyttade in hos mig ville lägga beslag på halva MIN lägenhet.
  • rött och guld
    Mia83 skrev 2008-01-29 23:25:29 följande:
    rött och guld skrev 2008-01-29 23:22:52 följande:
    Som du bor i, fortfarande. Om du bodde själv skulle du få betala för det, varför inte när du är sambo?Jag tvivlar inte en sekund på att du skulle kräva din sambo på hälften av alla utgifter om rollerna var omvända.Hur många människor måste säga emot dig innan du börjar misstänka att du resonerar fel?Alla? Eller hjälper inte det?Det kanske helt enkelt är så att resten av världen har fel, och du har rätt?
    jag bryr mig inte om vem som har rätt eller fel.
    var och en gör dom de vill i sina relationer, jag kan bara tala om hur vi gör.
  • Anonym
    rött och guld skrev 2008-01-29 23:50:11 följande:
    skämmas för VAD exakt???
    Ursäkta att jag frågar..men var det du som hade en hjärnskada?
  • stiletto
    mjukisvicki skrev 2008-01-29 23:32:58 följande:
    Leone i Västerås skrev 2008-01-29 23:30:33 följande:du kan få en br radhus på själby för en 200k. viserligen ganska hög avgift men ändå. tillberga finns det med. tortuna oxå. om man bara är beredd att kolla lite längre utanför ringvägen så hittar man. gryta har inte heller så jätte höga men som sagt även där blir då avgifterna höga.
    Kan ju vara mer värt att köpa en lite dyrare br med lägre avgift. Man får oftare lägre månadskostnad om man gör så. Dessutom kan man ju påverka lånedelen om nu en miljon skulle ramla in på kontot en avgift blir ju aldrig lägre. Sitter själv och letar efter br (3-4:a)och det är inte mycket man får för 200 000kr någonstans i västerås, det går att finna men då ser de också ut därefter, som skit. Men en etta går ju defintivt att hitta utan problem.

Jaja, nog om det. För mig är 170 000kr/år lite men jag skulle ändå klara mig bra eftersom jag inte har någon familj att försörja. Huvudsaken är väl att man tjänar in de pengar som behövs för att man personligen ska känna sig nöjd med sin livsstil.

Själv vill jag ha så pass mycket pengar att jag kan äta bra och näringsriktig mat utan att behöva äta samma sak flera ggr/månaden. Att jag har råd med en fungerande bil som inte riskerar att gå sönder närsomhelst, att jag har råd att lägga en summa varje månad till pensionen, att jag klarar av en plötslig tandläkarräkning, att ha råd att roa mig ibland (bowling, konserter, bio, restaurangbesök), ett fräsch boende och en utlandssemester varje år plus lite(?) shopping . Jag drar just nu in ca 200 000/år och sambon ca 270 000 och vi lever väldigt gott.
  • Sundance76

rött och guld skrev 2008-01-29 23:41:49 följande:

skulle jag hitta en 2:a för 3,500kr och jag har utgifter på 2.000 utöver det, ser jag iallfall att jag skulle kalar det!inkomst 8.000hyra 3.500räkningar 2.000------------------2500kr kvar!inga problem, mat köper man för 460kr på en månad!
    Du är ju nästan komisk med tanke på att ekonomi är ett STORT intresse som du skrivit tidigare. Jag vet visserligen inte vilka räkningar du har eller var du bor, men man behöver försäkring på lägenheten och på sig själv (kostar pengar), är du ärlig så betalar du TV-licensen som är på nästan 2000:-/året. Med tanke på att du inte har några andra utgifter än räkningar räknar jag med att du går till jobbet eller är arbetslös - annars kostar det också (pengar om jag skall vara tydlig). Om du inte är naturist så lär du behöva köpa kläder emellanåt (second hand kostar också - pengar)

Å andra sidan skulle jag också kunna bo gratis, äta gratis, sluta jobba och ha det riktigt naturnära ute i skogen under ett vindskydd - alltså ingautgifter alls.
  • rött och guld
    Anonym skrev 2008-01-29 23:26:48 följande:
    Jag ska själv titta på en lägenhet i morgon för 1,5 milj. Det är inte mycket pengar i sammanhanget men det är fortfararande jäkligt mycket pengar. Är det så svårt att se skillnaden?
    allt är ju beroende på vad man är beredd att lägga i utgifter och boendekostader...
  • rött och guld
    Anonym skrev 2008-01-29 23:26:55 följande:
    Men jag har inte gott om det. Är som sagt ensamstående mamma med en relativt låg inkomst. Men jag är även realistisk, du får helt enkelt inte speciellt mycket för en miljon. Grejen var ju att Rött och GUld berättade att hon minsan kände 4 stycken miljonärer men aldrig bett dem om pengar. Min lägenhet är värd mer än en miljon vilket då i teorin skulle göra mig till miljonär men jag har inte en massa pengar över att ge till mina vänner ändå.Så nä, jag har inte tappat respekten för pengar och jag har inte gott om dem men jag anser ändå inte att man ska behöva skämmas för att man utbildat sig till ett yrka man trivs med där man dessutom råkar tjäna bra med pengar, är det så svårt att förstå?
    bra att det har gått bra för dig, men för alla går det inte lika bra,oavsett om man har utbildninge ller inte...
Svar på tråden Är detta hög årsinkomst?