• Anonym (undrande)

Är detta hög årsinkomst?

Är en årsinkomst på 170 000 (innan skatt) mycket eller lite?

• Svar på tråden Är detta hög årsinkomst?
  • Anonym
    JAG är BÄST skrev 2008-01-29 23:12:23 följande:
    Anonym Tja, utgick väl från mig själv och min vänner som inte har något lån på våra lägenheter. Vad jag menar är att en miljon inte är så mycket idag.Om man anser att en miljon inte är mycket pengar så kanske man ska fundera över vad som är fel. Jag har själv nära miljonen, ärvda, men jag kan inte för mitt liv förstå hur människor kan vara så inskränkta att de kan sitta och säga att en miljon inte är speciellt mycket pengar. USCH!Svar, idag är inte 1-mille mycket med tanke på vad allt kostar idag. Bo i ett hus, en ny bil alt 2st medelmåttliga (beggade), 1-2barn=stor kostnad i blånboken sin, mm.Kolla upp vad det kostar så ser du att POFF så rök den millen. Å, det är bara vanligt Svenssons-liv men lever då.
    HAR man 1 mille på banken så är det mycket pengar. Sen att det är lätt att göra av med det är en helt annan sak.
  • Mia83

rött och guld skrev 2008-01-29 23:15:11 följande:

äh du är bara avundsjuk för att din sambo/man kräver dig på hälften.
    Nej, jag är däremot tacksam för att han respekter mig nog att anse att vi är jämställda, i stället för att anse att jag är städerska/hushållerska/prostituerad.
  • rött och guld

jennie ellie skrev 2008-01-29 23:02:20 följande:

Ja det är betydligt trevligare, själv bor jag i Kullavikrött och guld skrev 2008-01-29 23:00:45 följande:
    och?? jag lägger helle pengarna på mig själv än på räntor och lån.
  • Pikku Enkeli
    JAG är BÄST skrev 2008-01-29 23:12:23 följande:
    Svar, idag är inte 1-mille mycket med tanke på vad allt kostar idag. Bo i ett hus, en ny bil alt 2st medelmåttliga (beggade), 1-2barn=stor kostnad i blånboken sin, mm.Kolla upp vad det kostar så ser du att POFF så rök den millen. Å, det är bara vanligt Svenssons-liv men lever då.
    Allting är relativt. Att säga att en mille inte ÄR mycket håller jag inte med om, men på vissa ställen i Sverige KAN det vara så tragiskt att det inte ÄR mycket. För mig är det mycket. Och ja, jag bor förvånande nog i villa och har bilar.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Butterscotch
    mjukisvicki skrev 2008-01-29 23:10:27 följande:
    en miljon är mycket pengar. bara rika snorungar som anser annorlunda.
    Jag är ingen rik snorunge, uppväxt i "arbetarfamilj" men har sedan utbildat mig (först i hela tjocka släkten med en universitetsutbildning) och tjänar numera helt ok med pengar. Dock kan jag inte tycka att en miljon är särskilt mycket, förmodligen för att jag bor i Stockholm och här är allt löjligt dyrt. Min första lägenhet - en miniliten etta - kostade en miljon att köpa (och visst lånade jag pengar till det) och det var många år sen. Med sådana bostadspriser är det inte så konstigt om en miljon känns som lite pengar till slut.
  • Mia83

rött och guld skrev 2008-01-29 23:17:24 följande:

jennie ellie skrev 2008-01-29 23:02:20 följande:
    och?? jag lägger helle pengarna på mig själv än på räntor och lån.
    Ja, och jag har gärna ett hem att kalla mitt eget.
  • Anonym

Men då bor vi nog inte riktigt i samma stad, här får man inte mer än en ok tvåa för en miljon och då är det inga pengar kvar till en bil.
    Det handlar inte om vad jag tycker eller hur mycket pengar jag har utan helt enkelt om vad det kostar att leva i dagens samhälle.

mjukisvicki skrev 2008-01-29 23:15:24 följande:
    i min värld får man jävligt mycket för en miljon. du kan få ett bra radhus och en bra bil och ändå har ungefär hälften kvar. jag skulle kunna bli skuldfri och aldrig behöva ha en skuld igen. så ja en miljon skulle göra min värld mycket lättare och mycket mindre oroande. men har du någonsin oroat dig för hur du ska klara dagen? hur du ska klara av att betala hyran? har man haft det så då tycker man inte att en miljon är lite pengar.
  • jennie ellie

I min "värld" eller i alla fall på min ort så får du inte en tomt ens för under 2,5 sen ska du bo i något på tomten med...

mjukisvicki skrev 2008-01-29 23:15:24 följande:
    i min värld får man jävligt mycket för en miljon. du kan få ett bra radhus och en bra bil och ändå har ungefär hälften kvar. jag skulle kunna bli skuldfri och aldrig behöva ha en skuld igen. så ja en miljon skulle göra min värld mycket lättare och mycket mindre oroande. men har du någonsin oroat dig för hur du ska klara dagen? hur du ska klara av att betala hyran? har man haft det så då tycker man inte att en miljon är lite pengar.
  • emmylus

Det är ungefär vad jag hade ut förra året. Och jag HAR en utbildning, 3,5, år på högskola. Men tyvärr är lönerna låga inom barnomsorgen. Nu har jag lite mer. Jag jobbar dock bara 75%, så på heltid hade det ju blivit lite mer. (234 000 på mitt nuvarande jobb) Jag har medvetet valt att jobba mindre för att jag inte ser någon anledning att jobba ihjäl mig, SÅ kul är inte mitt jobb.

Nu är vi två som bor ihop och min sambo tjänar ungefär som jag eller lite mer. Vi bor i en relativt dyr lägenhet (5500 ungefär, för 58kvm), har tre hundar, två bilar, åker på semester och unnar oss det mesta vi känner för. Dessutom sparar vi 1000-1500kr var varje månad. Hade jag varit själv hade jag förmodligen inte kunnat spara lika mycket och jag hade prioriterat ett biligare boende, men det hade absolut varit möjligt. En prioriteringsfråga helt enkelt.

• MirjaochJolinesMamma

Hm...alltså...vi tjänar ungefär lika mkt, (fram tills nästa månad, då han tjänar aningen mer!)
    Vi delar på ALLA gemensamma utgifter, såsom försäkringar, huslån, bensin/diesel, barnen, maten osv. Det vi betalar var för sig är våra egna mobiler. Resten av pengarna ser vi som "våra". Vi köper det vi vill. Handlar det om stora summor så nämner vi ju det givetvis för den andre. Att betala % är uteslutet.

Att som rött och guld skrev, att hon sparar 50%, alltså 4000:-, det beror ju endast på att sambon är schysst! Och var skulle du bo och vad skulle du äta för att klara dig på 8000:- och dessutom spara ngr slantar? Det kanske skulle funka om du flyttade till mina trakter? Förmodligen inte ens då! Du hittar inte en 2:a under 3500:-, och inte ens då är de speciellt fräscha! Bor i Norra Dalsland kan jag ju tillägga! ;)
    NÄ du tjejen, inte är du självförsörjande iaf!

Och för att svara TS, 170 pappa är lite. I mina ögon!

Svar på tråden Är detta hög årsinkomst?