Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

Aprilmammor 2005 [tråd 12]

Dink: Grattis till Morgan på namnsdagen. Första gången jag loggade in tittade jag på namnet och det verkade bekant på något vis

NK: Har inte några direkt tröstande ord, men jag säger som  jas, kommer bli bättre! Min egen uppfattning är att bekräfta, få barnet att vara delaktig, känna sig behövd och få uppskattning. (lätt va??) Kan du inte sysselsätta honom vid blöjbyten av lillasyster osv så han får vara med? Sen tror jag lite som jas, ge honom egentid och gosa mycket och när han trilskar-ge dig inte. Han testar gränser och det bästa är att upprepa, upprepa, upprepa och stå vid vad man sagt och inte vika. Kamar i mängder!!!!

Ska ut och väcka D, han slocknade i vagnen på väg hem från stan. Sen ska vi försöka ge oss på att göra smörgåstårta
    F+H=D
  • helene306

God kväll!

Har smällt ihop 2 smörgåstårtor som får gosa ihop sig i natt, imorgon garneras de. Har dammsugit och ska svabba av golven. Funderar på att göra negerbollar, men det kan nog vänta tills i morgon. D sov 1½ timme i em så han har precis hoppat i säng.

syster: Japp, imorgon delar vi ut inbjudningskorten Det är faktiskt bara jojja som vet datumet än så länge men eftersom vi ändå går ut med det i morgon tjuvskvallrar jag: 080808 kl 15 är dagen och tiden
    Kul med ny bekantskap och att barnen lekte så bra!

Dink: När D vägrar äta mat får han vara utan tills nästa gång. Vi veknade ett tag när han inte ville äta och gav välling istället för mat och det fattade han snabbt, han levde på välling nästan hela dygnet! Jag tröttnade och sa ifrån på skarpen. Ingen lunch=han får vara utan och definitivt ingen välling. Han protesterade men jag stod på mig och det slutade med redan första dusten att han satt kvar och åt, inte massor, men han åt och välling som mellis fick han klargjort att det blir det inte. Kors i taket, men detta har funkat jättebra. Jag känner mig skittaskig i sådana lägen, men det är det enda som funkar. Gör han dumheter eller inte lyssnar när vi säger "nej"/gapar/skriker/slåss mm då hamnar han i trappen och får sitta där tills han är snäll. Efter några sekunders tystnad hör man "nu äj David snäll" och så kommer han. Då brukar vi alltid kramas och prata om varför han hamnade i trappen, sen är allt frid och fröjd Det funkar här och tack och lov är inte trappen flitigt använd.

Nähä, golven kanska??

F+H=D
  • helene306
    Dink: ja... mitt inlägg kanske mer skulle vara riktad åt NK?  Tja du vet, teflonet... Huvudsaken är ju att ni hittat något som funkar för att Hanna ska äta! Ang flytt eller inte flytt, skriv en positiv och negativ lista och överväg. Jobb är en fördel när man vill ha lite andra saker i livet. Hur långt flyttar ni isf från din faster? Har ni bra kontakt nu kommer ni säkerligen inte släppa det, det får bli lite bilåkande istället. Å andra sidan kan ni resonera lite så här: sök jobb och flytta, ni vet inte hur det blir där och skulle ni absolut inte trivas eller det inte funkar finns det alltid en möjlighet att flytta hem igen. Din sambo kan inte pendla heller eller blir det för långt? (jag är en stor geografisk idiot)

Bessie: säger som tinna, finns det inget halvårskort att lösa? Jag har så många gånger tecknat årskort, tränat järnet i några veckor och sen inte alls. Mitt sista årskort sa jag upp i november förra året och jag var nog där sista gången förra april. Sen tjänade de bara pengar på mig resten av tiden. 290:- /månad, inte jättemycket, men onödiga pengar när jag inte utnyttjade dom.

Grabbarna sover än, jag måste sätta fart känner jag. Det är lite fix kvar innan gänget dyker upp vid 12.30-13.
    F+H=D
  • helene306

God morgon!

Trött som bara den, det har inte blivit många timmar sova och sen har sambon skramlat och skurat på toan så jag gav upp och gick ur sängen. Sambon är fyllesjuk. Igår var han så till sig när han fick sina golfklubbor och skulle minsann ta det lugnt igår för att åka till golfbanan tidigt. Jojo, ska nog vara glad om han kommer ur sängen idag.

Igår: Jo, de tog det rätt bra Alla satt lämpligt samlade i soffan och då sa jag att vi hade en liten nyhet vi ville dela med dom. Syrran sa direkt "säg inte att ni ska gifta er?!" och sen delade jag ut korten. Alla blev glada men syrrans första kommentar var "ska ni gifta er före oss?" och sen var nog hon lite "småsur", hennes sambo fick några pikar, men hon kramade ändå om och var glad för vår skull. Alla kramades och grattade. Svärmor trodde att något var på G eftersom vi samlat alla, men det har vi gjort tidigare. När allt lugnat sig frågade syrran vad det blir för namn och jag svarade att det blir nog inget, att vi tar ett nytt. Så nämde syrran min farmors ogifta och det svaret kände jag att svärmor snörpte lite på munnen och blev tyst. Hon sa inget, men just minen och tystheten sa sitt. Jag sa att vi inte har bestämt allt än, vi har bara pratat, får se om det blir några kommentarer framöver. Men på det stora hela blev alla jätteglada för vår skull. D var inte på sitt bästa humör igår, vägrade äta, trilskades och trotsade till det yttersta och tjöt för minsta lilla. När sambons syster skulle åka hem blev D jätteledsen och ville med. Han ville med farmor och farfar hem så det slutade med att mormor o morfar fick packa ihop och åka också för D ville bara åka. Lite snopet att han ville ifrån oss och jag oroade mig mest för att han inte ätit någonting. Sammanlagt under gårdagen levde han på 150 ml välling och 2 tuggor blodpudding. Han var visst supertrött igår och slocknade redan vid 19. Pratade med mamma förut och han sov till 21, drack 1 flaska välling, var vaken till 22 och sov sen till 9 i morse.

emejo: Nämen Axel! Förstår att du känner dig dålig men jag säger som någon sa innan, han somnade om och det är inte lätt att veta. Han mår bra nu, det är huvudsaken!

tinna: Grattis till E:s första steg! Då går det undan hemma hos er snart då.

Nähä, det var något mer.. Ska inta lite frukost och göra mig i ordning. Tar nog en promenad hem till mor och far för att hämta D, det är underbart fint väder ute. Sambon får jag nog klara mig utan idag.

F+H=D
  • helene306

Har hämtat hem D, kusinen hängde med, pappa och sambon monterar element i tvättstugan.

På promenaden till mina päron pratade sambon med svärfar i telefon och han frågade vad han tyckte om att byta efternamn. Svärföräldrarna är väldigt gammalmodiga av sig när det gäller såna här saker så de ville helst se att deras efternamn fortsätter. Frågade mina föräldrar vad de tyckte om att byta efternamn och de sa inget mer än att det är vi som gifter oss och det är vi som får bestämma, det kan inte dom göra. Min mamma sa även att det syntes på svärmor igår att hon tog illa upp när det diskuterades namn. Samtidigt som jag förstår att de vill ha sitt namn kvar kan jag bli så irriterad över att vi hela tiden ska ta hänsyn till vad andra tycker. Just nu känner jag att det roliga är borta om det ska bli surigheter över att vi byter namn. Jag är själv gammalmodig av mig och har väl tänkt att när jag väl gifter mig att jag ska ta mannens efternamn, men jag vet inte, sambons efternamn Palm är enkelt och lättförståeligt men lite "tråkigt" (detta sa sambon själv idag). Mitt efternamn Håckerström är krångligt och det är ofta det skrivs fel och ibland har jag fått heta de mest konstiga saker Det namn vi tänkt ta är min farmors, Löfvendal och det är finare än båda våra efternamn men även det kan skrivas fel. Sambon gillar det efternamnet och jag också. Vi pratade på promenaden och jag sa att byta till annat efternamn ger mig en känsla lite av att "stå utanför" familjen. Sambon kände likadant. Äh, jag vet inte vad jag vill med detta, behöver ventilera, kände bara att luften gick ur mig nu och jag blev deppig. Kanske lika bra att ta sambons efternamn och foga sig för den äldre generationen? Ska det bli tjafs då ställer jag in hela skiten känner jag. Nä, usch vad jag surade ihop själv nu...

F+H=D
  • helene306

Jag är lite orolig över D just nu. Även idag har varit en dag utan mat. När vi hämtade honom såg han glansig ut i ögonen och var lite blek. Nu har han feber och vi får inte ur honom om han har ont någonstans. Han vill inte ha något, inte ens välling, han drar 2 sug sen ställer han ifrån sig flaskan. Detta är väldigt olikt honom. Frågade om han hade ont i munnen, tänkte om en tand är på G, men hur många tänder ska de ha nu? Vad jag har försökt räkna så har D 20 tänder och det är väl vad som ska vara? Han nickade när jag frågade om han hade ont i munnen men jag vet inte vad jag ska tro. För en stund sen var han jätteledsen och han klagade igen på ont i magen och pekade, men nu har han inte ont där när vi frågar.

F+H=D
  • helene306

tinna: Ja halsont trodde vi igår också men tidigare när han haft ont i halsen har han ändå ätit fast mindre mängd. Idag har han levt på 150 ml välling, en korvmustugga och 5 godisbitar och 2 glas saft. Igår levde han på ungefär samma mängd mat.

F+H=D
  • helene306

God morgon!

Vi har sovit som krattor alla 3 inatt med en liten glödhet kamin i mitten. Tog tempen i morse, 39 och efter mycket diskussioner och mycket gråt fick jag äntligen i honom Ipren och han har druckit 100 ml välling. Hittade hans gamla vattenflaska igår som han använde när han var bebis så han dricker saft ur den betydligt bättre än glas, så den får han ha här och dras med. Nu har han kvicknat till och hittat alla bilar som just nu i skrivandets stund sprids över vardagsrumsgolvet

Sambon åkte iväg med svärfar igår och provade sin nya klubba. Jag frågade om de diskuterat något om namn och nu är sambon inne på att vi ska ha dubbelnamn. Det vill jag verkligen inte ha och det är ett förslag som kommer från svärisarna, det vet jag, de nämde att ett par vänners barn inte kommit överens och valde till slut dubbelnamn. Jag vet inte om stressen och allt la sig igår för jag var jätteledsen och grät över detta. Sambon menade på att det inte var något att gråta över och kramade om mig, sen kommer han hem och föreslår dubbelnamn. Jag sa ifrån då, jag varken orkar eller vill tjafsa, men dubbelnamn har vi från början sagt att vi inte ska ha, sambon har även accepterat Löfvendal och igår sa jag att blir dubbelnamn så blir det inget bröllop alls. Jag får väl byta till Palm då och göra svärisarna nöjda. Det är säkert jag som kanske förstorar upp allting, men jag orkar verkligen inte ta en fajt om detta. Just nu är all glädje inför ett bröllop borta och min energi för all fortsatt planering är väck.   

Nu kommer min lille kille och vill mysa Tur att han finns för att glädja. Undrar om jag får komma ur soffan för att borsta tänderna och komma i något annat än pyjamasen? Idag är verkligen inte läge för en snygg sotare på besök, eller något annat snyggt heller för den delen

D visade precis att han kan visa upp 3 fingrar! *superlöjliga jag * "så häj många åj blij jag"

F+H=D
  • helene306
    tinna: Tycker nog du kan börja röja upp i hallen. D hade igår på sig en fleece och sin täckjacka, mössa och skor. In kommer han och är genomsvett (lite feber på detta också visserligen), men jag har börjat använda hans, ja vad heter det nu då? Det är fleecefodrad regnkläder. Har det något annat samlingsnamn??
    F+H=D
  • helene306

D och jag gick ut en timme i em. Han har ju för 17 inga vårskor! Allt annat har han men inga andra skor. Tog på honom Nikeskorna syrran köpte i höstas, men de klagade han över att de var för små. Enl tåtryckandet har han plats men skorna är ganska smala så det var nog det han klagade på. Bäst att kolla nya skor.

syster: Jo, jag vet att feber är kroppens sätt och jag ger inte Ipren om han inte är i behov av det. Nu är jag mest orolig över att han inte ätit något vidare sen i fredags. Jag har lockat med ALLT idag, men han vill inget ha och han sa i fm att han hade ont i magen. Efter ett tag fick han i sig 100 ml välling och han klagade inte mer på ont i magen så min teori är att han är så tom i magen så det är det som gör ont. Men jag gillar verkligen inte det här när han inte äter. När han varit sjuk tidigare har han alltid petat i sig något, nu ratar han precis allt! 

Åh, nu är det ledsamt i soffan!

F+H=D
Svar på tråden Aprilmammor 2005 [tråd 12]