• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Tråden för oss 35+ pinglor som sedan sommaren 2004 kamperat ihop och stöttat varandra i smått och stort, negativa graviditetstest som positiva, i ur och moll, skratt och tandagnisslan. 3½ år tillsammans tjejer, det ni! Men även tråden för er nya 35+ are som vill ha nya vänner och följas åt med ett härligt gäng på nätet...  

Detta är fortsättningen på tråden 35+ Marsmammas Minglare www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26795867.html Att tråden nu kallas för Kajsans Kompisar är bara en fluke som vi kom på för ett tag sedan då vi tänkte att vi framöver ska kalla trådarna för något som associerar till de som är med i den... dvs, framöver så kan denna tråd komma att kallas Jussans Jinglare, Astrals Allsmäktiga eller SoNice Supertjejer ...  Men vi är alla 35+ on our way to 40... eller över!

Vi babblar om allt möjligt och i vår tråd finns både de som Är Gravida (igen!) och Har Fått Bebis och Nu alltså är det Största och mest ansvarsfulla man kan vara... nämligen Mamma! I vår tråd har fler av oss även startat upp Syskontävlingen och flera av oss hoppas på underbara syskon till våra små!

Det är det som är det fina i kråksången... vi finns och stöttar på alla plan, i alla stadier... och vi följer varandra. Statistiken för oss 35/40+ är superb vill vi också säga... vi i våran tråd bevisar just detta! Och trots att vi nu närmar oss/är över 40 år med allt vad det innebär av risker för missfall med mera så kämpar vi på, vi som vill ha syskon till våra barn. Och det kommer att gå bra, det bara vet vi!  Vi önskar alla att komma över till oss här på Den Andra Sidan!! Att vara Mamma är det underbaraste, vackraste, jobbigaste, härligaste, bråkigaste som finns!!

Detta är Vårtråden för alla 35/40+ Pinglor! Vi hoppas på en underbar vår 2008. So lets go vårpromenader och sippa in både blomdoft, bebisdoft och en och annan försommardrink!  

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
  • Bella8

Äsch, sorry det blev för dålig upplösning för att se mysigt ut så här kommer collaget igen!

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • So nice

Bella vad mysigt ni ser ut att ha det och vad fint du har gjort...
    Är så avis, vill också ha en sprudlande fantasi vad det gäller inredning...hmmm antar att det är något man mer eller mindre har i sig från början eller?

Här är det täta sammmandragningar,dålig sömn mag kruvan ligger över normalkurvan,115(vilket är jätte bra i min värld)
    Less på att vara gravid less på att plugga,, less på allt hmm
    Nej riktigt så illa är det inte...
    Det blir en TJEJ till 100%

Skriver snart igen kram på er alla

• Spirit

Hej tjejer!

Vi var som sagt på vul i tisdags och såg inte bara ett foster utan två!!!!!

Lyckliga men lite chockade nu. Läkaren var inte nöjd han skulle ringa och skälla på ivf-läkaren...

Nåväl, vi ska göra nytt vul om två veckor och kolla om det fortfarande är två.
    Håll tummarna!!!

• Lyllo

Dubbelgrattis Spirit, jösses vilken surprise!

Bella din stackare, det låter som alldeles för lite sömn. Om man nu kan säga stackare till en lyckligt nybliven tvåbarnsmamma.

Förra helgen hade vi kalaskombo, Kajsa 1 år och Majken 3 år (i förskott. Först var det förberedelser mellan 9.00 och 14.00, handla/baka tårta/dekorera/bada barn/städa/möblera om/fixa fiskdamm/skära upp lax mm mm mm. Sen ett intensivt kalas i två timmar och sedan städa och plocka undan till klockan 21. Fattade inte att ett kalas var ett 12-timmarsjobb för två pers!

Vi har köpt en cykel med stödhjul till Majken i treårspresent,hon fick den i förskott för att hinna cykla innan vi parkerar oss på kobben. Hon älskar den.

På dagarna är jag nästan alltid ute nu sen solen började lysa. Kajsa är väldigt aktiv, knatar runt och klättrar som en liten apa överallt. Har även gått på lite olika öppna förskolor på sångstunderna, det är uppskattat.

Trevlig helg bejbs, i morgon sticker vi äntligen ut till vår älskade ö i skärgården. Det ska bli så ljuvligt att få se blåsippor och gullvivor, kratta, jaga Kajsa, grilla och dricka vin.

Ps. Jag är alltid sugen på att träffas och fika, jag är nästan proffs på det nu så här efter två mammaledigheter.

• Fröja

Grattis x 2 till dig Spirit!

Jag ska räkna ut min bim, håll tummarna nu är det första försöket för oss!

Ikväll har vi haft kalas för Alice (igen!). Denna gång för kompisarna. Sju små tvååringar har sjungit och kalasat. Alice börjar väl snart tro att det ska vara paket och sång för henne var och varannan dag!

Imorgon blir det shopping av kläder. När solen lyser blir liksom alla mina gamla kläder dammiga och trista... Måste köpa nytt! Och lilla Alice har nästan bara vinterskor - fastän det är full vår nu. Kanske blir ett par skor till mig också...

Trevlig helg tjejer!

• Sus69

Kikar in och vinkar hejhej..
    Är dålig på att skriva här men läser vad ni skriver..

Kram Sussi

• Bella8

Stort grattis till Spirit som har 2 i magen!!! Fantastiskt ifall det blir trådens första tvillingpar ju... håller tummarna för om två veckor

Lyllo: Låter kul med stort kalas! Men jo, mycket planerande och trött blir man... Intressant med Majkens cykel - jag har hört av vissa att man inte ska köpa stödhjul till cykeln för att man bara skjuter problemet med balansen framför sig då. Inget barn lär sig ju ändå balansera med stödhjul så man kommer ändå att bli tvungen att springa efter och hålla i pakethållaren för att lära ut balansen när man tar av stödisarna. Låter ganska logiskt tycker jag men vet ju att de flesta ändå har stödhjul på barnens första cykel. Charlie har än så länge bara en trehjuling men vi funderar och funderar på detta med stödisar...

Fröja: Håller tummarna! Jag vill också köpa kläder men borde först och främst sälja av/skänka det jag har i garderoben - den är proppfull med kläder som jag aldrig använt alternativt inte kan ha längre. Har ju gått från en ursprungsvikt på 54 kg när jag träffade T till att nu väga 61 kg efter senaste graviditeten. Går väl ner till cirka 58 när allt är klart men ändå mycket jag inte kan ha längre!

Marsmamma: Vad håller du på med? Inga fler problem med gräl hoppas jag - skit i renoveringen då och drick lite vin tillsammans istället!

Hoppas att ni alla haft en fin Valborgshelg! Själva har vi som jag tidigare skrivit VÄLDIGT mycket problem med magknip hos den Lilla Damen! Kulminerade otroligt i helgen och har haft en del kvällar/nätter med 2,5-3 timmars skrik vilket nog måste anses vara nära nog kolik. Cara är värre med detta än vad Charlie var - mycket värre vad jag minns, men så minns jag kanske inte så bra heller just nu amningssåsig i huvudet som jag är, sömnbrist som jag har och dessutom närmar mig 40! Antar att det bara är att härda ut och vet ju att det blir bättre! Förhoppningsvis är det hyfsat bra i början av juni då vi sticker till Nice 5 dagar med hela familjen inklusive min Mamma! Vilket gäng - vilket kaos!

Var till BVC och vägde igår och Lilla Damen väger nu hela 4420g och är 53 cm lång! Hon har ökat hela 250-300g/veckan och BVC sa att det kan vara därför hon har ont i magen... Charlie ökade cirka 300g/vecka så han var ännu mer storätare än systeryster.

Har förresten lite roliga frågor till er alla, en liten enkät kan man säga, angående en del saker jag undrat över nu när jag återigen fått en liten som ammar mycket (mindre än Charlie dock!), har mycket magknip samt är en Mamma som aldrig får sova vettigt om nätterna. Har ni lust att svara så vore jag glad (mina egna svar nedanför frågorna)!

HUR OFTA AMMADE NI ERA BEBISAR PÅ DAGTID OCH NATTETID?
    Charlie ammade jag mellan 15-18 ggr/dygn dag som natt i 4 månader! Sedan mindre frekvent (cirka 10 ggr/dygn) när han började med smakisar vid 4 månaders ålder. Slutade amma när han var 7 månader pga att min pappa var sjuk och jag aldrig fick någon ro för amning på sjukhuset där pappa var.

HUR LÄNGE HELAMMADE NI (ALLTSÅ EJ GAV ERSÄTTNING/BABYPLUS)?
    7 månader

HUR MYCKET (PÅ ETT UNGEFÄR) GICK DOM UPP I VIKT/VECKA?
    Charlie 300-350g/vecka och Cara just nu 250g/vecka

HADE ERA BEBISAR PROBLEM MED MAGKNIP?
    Ja - både Charlie och Cara

IFALL JA, VAD FÖRSÖKTE NI HJÄLPA MED - RESULTAT? OCH NÄR SLUTADE MAGKNIPET?
    Körde Minifom, magmassage och uteslutande av vissa mjölkprodukter med Charlie. Magmassagen hjälpte att få ut gaser. Med Cara kör vi Sempers Magdroppar samt magmassage.

HUR NATTAR/NATTADE NI ERA BEBISAR?
    Charlie:
    Månad 0-2 Ammar till sömns och sedan ner i sängen mellan oss.
    Månad 2-4 Ammar och sedan dansar T Charlie till sömns och ner i sängen mellan oss.
    Månad 4-7 Ammar och sedan dansar T Charlie till sömns och ner i spjälisen
    Månad 7-18 Ger BabyPlus, sedan dansar T Charlie till sömns och ner i spjälisen
    Månad 18-30(1½-2½ år) Ger mjölk på flaska, sedan nattar T Charlie i vår säng
    Månad 30-36 (2½-3 år) Ger mjölk på flaska, sedan nattar T Charlie i hans säng/eget rum

HUR SOV ERA BEBISAR NATTETID?
    Charlie konstanta uppvak mellan 2-4 gg/natt, nu vid 3 års ålder uppvak 1-2 gg/natt för att dricka mjölk på flaska eller gå på toa

HAR ERA BEBISAR NÅGONSIN SOVIT HELA NÄTTER UTAN UPPVAK?
    Max 10-15 nätter

NÄR BÖRJADE ERA BEBISAR/SMÅ BARN SOVA HELA NÄTTER (CIRKA 21.00-06.00)?
    Charlie sov hela nätter enstaka gånger när han var 4-5 månader, sedan har han vaknat mellan 2-4 ggr/natt sedan dess.

ANVÄNDER ERA BEBISAR/BARN NAPP?
    Charlie började använda napp när han var cirka 2 månader och höll på att äta upp mina bröst. Använder fortfarande napp men nu bara vid tröst och nattning, spottar ut nattetid. Ska avveckla under vår/sommar.

Japp, thats it!!! Blev en del frågor ser jag men det vore väldigt intressant att se era svar... Jag får själv höra av flera att deras barn "sover hela nätter", "aldrig har skrikit" och "aldrig har tagit napp" så jag kan ibland känna att jösses, är det bara vi som fått allt det jobbiga med att ha barn??! Hur i helskotta kan det skilja så mellan barn? Nu tackar jag min lyckliga stjärna att jag aldrig haft problem med amning eller viktuppgång vilket andra ju kan ha problem med men gud vad lätt det måste vara att ha barn som ALLTID SOVER HELA NÄTTER, INTE SKRIKER OCH INTE BEHÖVER NAPP!

Näpp, Primadonnan sover nu och jag måste fixa lunch åt mig själv! Snääälla svara på min lilla enkät!

Tjingeling!

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • Lyllo

Hej igen!

Efter en underbar valborgshelg sitter jag inne och ugglar i idag, vi ska grilla på gården med grannar ikväll och jag känner mig lat

Bella, hade just stödhjulsdiskussusionen i en annan tråd! Mina föräldrar var också emot stödhjul när vi var små, men allvarligt talat så tror jag bara det är en fix idé som lever kvar. Stödhjul fungerar balansmässigt som en trehjuling som det är lättare att cykla på. En treåring kan inte lära sig cykla utan stödhjul i alla fall, så varför låta dem vänta på det roliga med att cykla? M älskar sin cykel och berättar glatt för alla att hon har en riktig stor cykel! (Vi använder även simpuffar fast hon inte kan simma. )

Nu ska jag äta framför datorn och återuppleva amningstiden genom att besvara din enkät:

HUR OFTA AMMADE NI ERA BEBISAR PÅ DAGTID OCH NATTETID?
    Dagtid: Majken ammade var tredje timme, som en klocka och började sen äta vanlig mat med samma intervall. Kajsa ungefär varannan timme, och mer oregelbundet.

Nattetid: Lyxnätter vad gäller amning, båda ca var tredje timme de första veckorna och sen sov de längre och längre nätter för att sova ca 8 timmar vid 2 månader och 10-12 timmar vid 3 månader. Vid fyra månader började de äta på nätterna igen och trappade långsamt upp till var tredje timme igen!. (Sen skrek ju Majken till en gång i timmen i ca 6 månader men det är en annan historia...)

HUR LÄNGE HELAMMADE NI (ALLTSÅ EJ GAV ERSÄTTNING/BABYPLUS)?
    M: 6 månader sedan smakisar.
    K: 5 månader sedan smakisar.

HUR MYCKET (PÅ ETT UNGEFÄR) GICK DOM UPP I VIKT/VECKA?
    Båda ca 200 g/vecka

HADE ERA BEBISAR PROBLEM MED MAGKNIP?
    Nej

HUR NATTAR/NATTADE NI ERA BEBISAR?
    Majken:
    Månad 0-5 Ammar till sömns och sedan spjälis.
    Månad 6-11 Ammar och sedan ner i spjälis vaken, hon somnar helt enkelt inte vid amningen längre. Sitter brevid, klappar och håller handen tills hon somnar.
    Månad 12-36 Välling, sagor, tandborstning. Sitter fortfarande bredvid tills hon somnar.

Kajsa:
    Månad 0-11 Ammar, lägger ned vaken i säng, sitter bredvid.
    Månad 12 - Välling, lägger vaken i säng och GÅR UT ur rummet! K somnar lugnt och stilla själv och jag tycker det är underbart att slippa sitta i mörkret och titta in i en vägg en halvtimme varje kväll. Funkar inte med storasyster, men A vill natta henne så det passar allas behov.

HUR SOV ERA BEBISAR NATTETID?
    Majken: Hela hennes väsen har varit inställt på att inte sova. Upp till hon var 20 månader somnade hon inte en enda kväll ELLER i vagnen dagtid utan protest (läs gallskrik). Sov bara halvtimmar som bebis dagtid. Skrek till en gång i timmen mellan 6-12 månader, därefter mellan 2-4 ggr/natt. Nu pratar/skriker hon i sömnen 2-4 ggr per natt. (Som tur är har hon aldrig påverkats och blivit trött av de här skriken, det är bara hennes föräldrar som nästan blivit galna. ) Slutade sova middag innan 18 månader, sov inte ens på dagis(!)

Kajsa: Sovbebis! Äntligen! Storsnarkade flera timmar i rad som bebis, sov låååånga nätter hela förra sommaren, 22.00 till 10.00. Trappade sen upp amningen långsamt under hösten till 4 ggr per natt. Efter Thailand slutade jag amma från en natt till en annan. Lite stök två timmar den första natten, omsövningar ca 2-4 ggr/natt i två veckor, sedan dess sover hon hela nätter utan ett pip. Vaknade tidigt, vid fem ett par månader men nu sover hon till sju sedan en månad tillbaka.

HAR ERA BEBISAR NÅGONSIN SOVIT HELA NÄTTER UTAN UPPVAK?
    Majken: Vaknar inte, men skriker i sömnen.
    Kajsa: Varje natt

ANVÄNDER ERA BEBISAR/BARN NAPP?
    Majken: Från ca 3 veckor. När hon vaknade och skrek till så ofta tog jag bort nappen vid 10 månader för jag trodde att det ledde till att hon skrek till när hon tappade den. Näe. Stämde inte.

Kajsa: Riktig napptjej. Har 5-6 nappar i sängen som hon själv stoppar in om hon vaknar till. Gömmer napparna dagtid.

Ni hör ju att jag är helt sömnfixerad.

• kaj04

kikar in en sväng o vinkar trött till er alla!

kom hem från bali i går kväll o vi har klarat oss från värsta jetlagen. yannick var vaken strax innan 05.00 i morse, men imorgon blir det nog bättre.

vi har haft det jättebra, men semester med en treåring kan man ju inte jämföra med en semester utan barn. inte mycket tid för oss själva o det är väl fortfarande jag som står högst i kurs hos yannick, för jag kan knappt gå på toaletten utan att han kommer efter.

bruna som pepparkakor kanske vi inte riktigt är, men iaf brunare än dom som stannat kvar här i schweiz. det har regnat i 2 veckor o våren kom nu med 1a maj. härligt att komma hem till sol o 20°!

berättar gärna mer senare... ska krypa i säng o sova lite nu. kan ju bli en tidigt morgon igen...

stor kram till er alla o jättegrattis till dig spirit!

Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~