• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Tråden för oss 35+ pinglor som sedan sommaren 2004 kamperat ihop och stöttat varandra i smått och stort, negativa graviditetstest som positiva, i ur och moll, skratt och tandagnisslan. 3½ år tillsammans tjejer, det ni! Men även tråden för er nya 35+ are som vill ha nya vänner och följas åt med ett härligt gäng på nätet...  

Detta är fortsättningen på tråden 35+ Marsmammas Minglare www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26795867.html Att tråden nu kallas för Kajsans Kompisar är bara en fluke som vi kom på för ett tag sedan då vi tänkte att vi framöver ska kalla trådarna för något som associerar till de som är med i den... dvs, framöver så kan denna tråd komma att kallas Jussans Jinglare, Astrals Allsmäktiga eller SoNice Supertjejer ...  Men vi är alla 35+ on our way to 40... eller över!

Vi babblar om allt möjligt och i vår tråd finns både de som Är Gravida (igen!) och Har Fått Bebis och Nu alltså är det Största och mest ansvarsfulla man kan vara... nämligen Mamma! I vår tråd har fler av oss även startat upp Syskontävlingen och flera av oss hoppas på underbara syskon till våra små!

Det är det som är det fina i kråksången... vi finns och stöttar på alla plan, i alla stadier... och vi följer varandra. Statistiken för oss 35/40+ är superb vill vi också säga... vi i våran tråd bevisar just detta! Och trots att vi nu närmar oss/är över 40 år med allt vad det innebär av risker för missfall med mera så kämpar vi på, vi som vill ha syskon till våra barn. Och det kommer att gå bra, det bara vet vi!  Vi önskar alla att komma över till oss här på Den Andra Sidan!! Att vara Mamma är det underbaraste, vackraste, jobbigaste, härligaste, bråkigaste som finns!!

Detta är Vårtråden för alla 35/40+ Pinglor! Vi hoppas på en underbar vår 2008. So lets go vårpromenader och sippa in både blomdoft, bebisdoft och en och annan försommardrink!  

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
  • Fröja

Kikar in på kvällskvisten och meddelar mitt bim-datum som är 16 maj.

Kaj! Låter fint även med en ljusbrun pepparkaka.

• Bella8

Tack Lyllo för att du bemödade dig om att svara på min "enkät"!  Väldigt intressant att läsa och det ger hopp om att en tredje bebis kanske blir en sovbebis utan magknip!

Tror nog att man bara har "otur" att få en bebis med magknip och vars tarmar mognar märkbart så att säga. Ha en del frågor till dig angående napp och díverse men tar det sedan! Vi har en kvällstrasslande Primadonna ikväll och just nu blir jag avlastad av T med vyssjning men måste ner igen i ett huj snart...

Inser att det är dags för ny tråd med start imorgon! Ska försöka fixa detta men det kanske tar lite tid ifall vi åter har en jobbig natt med magknip och dåligt med sömn...

Men de flesta verkar inte lida brist på sina vänner här i tråden ändå med tanke på hur dött det är här så...

Hoppas att ni har haft en solig, underbar helg och fått sol på näsan! Själv har jag lyckats åstadkomma lite bränna i ansiktet medan jag vagnat en kinkande dotter som haft svårt att komma till ro...

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • So nice

Bella,
    Du tror inte att du ger henne för mkt mat?
    Vi har alltid följt ett schema med Lex vad det gäller maten matat honom i stort sätt var 3 dje timme från det han var 1 månad.
    Han hade lite magknip vilket blev bättre när jag uteslöt mjölkprodukter.
    Han har sovit bra från 5 mån ålder genomsnitt 6-8 timmar/natt Han har napp nattetid..
    Sedan 10 mån ålder sover han mellan 19:30-0700.. visst har det hänt att han vaknar till någongång men oftast somnar han om själv..

Lycka till med sömnen avundas dig inte..dock fasar jag för jag vet vad som komma skall!!!
    Själv har jag en väldigt prövande liten son som säger nej till allt...Inte roligt alls!!!

• kaj04

vinkar lite till er alla o önskar trevlig annandag pingst... här har vi minsann ledigt

ska ut o cykla med mina killar o grilla lite i skogen. vädret här är oxå underbart, 26° o sol. härligt!

dax att söka jobb nu, behöver tjäna ihop lite pengar innan jag åker till sverige i juli.

tack för min tråd, väntar med spänning på nästa!

kram

bella: jag ska försöka fylla i din "enkät", men jag har nog glömt det mesta...

• Fröja

kaj, tänk på oss andra som arbetar...

Bella, tänker på din enkät men hinner inte fylla i den på jobbet.

• Spirit

Kikar in en sväng när lillkillen sover middag i vagnen. Han behöver fortfarande sin vila och det gillar mamma som oxå brukar passa på att ta igen sig en stund

• Datanissan

Hej allesammans och Glad Vaar!!!!

Ha5 kommit hem efter 11 dagar i LA daer jag tog hand om syrrans barn samt mina egna. Intressant upplevelse och nyttig eftersom det faar en att inse att 2 barn under 3 aar aer ingenting jaemfoert med 4 barn under 4 aar.  

Spirit - GRATTIS! Vad avundsjuk jag blir (dock inte missunsam, min kaera... ) Hade varit underbart att avsluta med tvillingar! Saa blir ni kanske 3-barns foeraeldrar saa daer hux flux! Haaller tummar och taar foer er!

Froeja - tack foer ditt grattis! Ser fram emot att se dig och Alice i sommar under mitt sedvanliga GB G besoek. Ska precis foersoeka boka flygbiljetter hem ifraan Marseille i sommar och det blir antagligen till Goetet.

Bella se svar nedanfoer. Tror som naeringsfysiolog att mat och soemn inte har saa mycket att goera med varandra efter 3-4 maanaders aalder. Hur maanga av er vaknar paa naetterna och maaste bara gaa ner till skafferiet. Haender bara mig nar jag ammar eller bantar ...

HUR OFTA AMMADE NI ERA BEBISAR PÅ DAGTID OCH NATTETID?
    Thor och Wilde har varit barn som ammat jaemt! Thor 12-14 ggr per dag+natt och med Wilde kanske aennu mer eftersom han troestade sig under koliktiden med tutte. Thor ammade var 3:e timme under natten medans Wilde redan fraan boerjan oftast hade en laang stretch med soemn mellan midnatt och 5.

HAR ERA BEBISAR NÅGONSIN SOVIT HELA NÄTTER UTAN UPPVAK?
    Thor: Sov fraan 19-05 fraan att han var ca 8 maanader daa han boerjade sova paa magen i egen saeng. Hoell i sig tills han boerjade faa taender vid 1-aars aalder och sedan har det haent sporadiskt men inte systematiskt (precis som om han gleomde bort hur man gjorde).

Wilde- sover av och till igenom naetterna (kanske ngn gaang varannan eller var tredje vecka. Dock sker detta med mig under samsovning. I natt kom vi hem sent och han sov mellan 22.30 och 6.30. Annars amning 2-3 ggr per natt.

HUR LÄNGE HELAMMADE NI (ALLTSÅ EJ GAV ERSÄTTNING/BABYPLUS)?
    5 maanader med Thor samt 4.5 maanader med Wilde daa vi boerjade mes smakisar. Dock mest amning foer baada tills ca 7 maanaders aalder.

HUR MYCKET (PÅ ETT UNGEFÄR) GICK DOM UPP I VIKT/VECKA?
    Ingen aning? Har nog tillvaextuppgifter haer paa FL.

HADE ERA BEBISAR PROBLEM MED MAGKNIP?
    Nej.

HUR NATTAR/NATTADE NI ERA BEBISAR?
    Med Thor, jaetterutin med bad, bok, saang och mys innan vi lade oss brevid med eller utan aming (jag ammande tills han var 11 maanader) foer att somna. Med Wilde, efter bad med Thor men dock ingen bok eller saang eftersom han inte aer intresserad av endera aen. Ammar till soemns med honom liggande paa sidan och hans huvud i armhaalan och med armen lindad runt hans huvud med min ena hand som haaller hans amr och min andra arm som haaller hans ben eftersom han sprattlar saa mycket att han inte kan slappna av... han aer en Wilde i alla laegen.... ikvaell kunde han dock inte ammas till soemns utan jag fick gaa runt med honom daa han somnade paa min axel. Ligger nu i spjaelsaengen foer en gaangs skull. 

HUR SOV ERA BEBISAR NATTETID?
    Olika varje natt men tyvaerr har jag 2 som har svaart att baade somna och sova.

Tror inte att det aer saa himla vanligt med barn som inte ger en problem med soemn.... varfoer skulle annars alltid folk fraaga det som foersta graaga.. "och hur sover han/ni?"

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • Datanissan

och "folk fraaga det som foersta fraaga.." skulle det naturligtvis vara.

Gloemde svara paa nappfraagan. Thor hade napp vilket hjaelpte honom att somna men inte sova eftersom den foell ur och han aldrig laerde sig att saetta i den sjaelv. men vi slutade med den redan naer han var 1 aar och kanske han hade laert sig det om han fortsatt. Wilde vaegrar napp.... han vill bara amma.

Skulle ocksaa tillaegga att Wilde inte alltid behoves ammas om han vaknar och man ligger brevid honom. Ibland somnar han om om man klappar paa honom lite.

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • kaj04

fyllde i enkäten innan tråden stängs
    undrar lite hur det går med era barn o blöjor... yannick kan gå på toaletten o gör det ibland, men han vägrar vara utan blöja för att han inte vill kissa på sig (rinner ju längs benen) o jag vet inte hur jag ska motivera honom.

Yannick var snabb o äta o ville äta ofta, så jag var glad när jag fick ut amningen på var tredje timma, dag som natt.

helammade i 3 månader, sen fick han tillägg för mjölken räckte inte riktigt till. efter 4 månader fick han smakportioner oxå (för jag hoppades att han skulle vara mätt o sova på natten).

ingen aning, men han låg alltid inom kurverna...

nej

IFALL JA, VAD FÖRSÖKTE NI HJÄLPA MED - RESULTAT? OCH NÄR SLUTADE MAGKNIPET?

när han var bebis somnade han vid amning o sen i egen säng.
    senare tandborstning, välling o i egen säng.
    efter det välling tandborstning o i egen säng.
    numera tandborstning, blöjbyte, pyjamas, puss o kram o hopp i egen säng.

HUR SOV ERA BEBISAR NATTETID?
    Yannick sov inte en hel natt innan han blev 7 månader o sen dess har det varierat. nu sover han (3 års ålder) jättebra o vaknar oftast inte på natten o sover till 07.30 (yippie!).
    han har en liten nattlampa som lyser o ligger fortfarande i sin älskade spjälsäng (han vägrar byta säng, vi har en större som står i mitt rum o väntar)

HAR ERA BEBISAR NÅGONSIN SOVIT HELA NÄTTER UTAN UPPVAK?
    inte innan 7 månader

NÄR BÖRJADE ERA BEBISAR/SMÅ BARN SOVA HELA NÄTTER (CIRKA 21.00-06.00)?
    svårt att minnas, tror han var runt ett år.

ANVÄNDER ERA BEBISAR/BARN NAPP?
    ja tyvärr! har försökt ta bort den, men han vill ha den när han sover. används bara nattetid i sängen o vi har 5 stycken! så hittar han alltid en o slipper ropa på oss.

• tjoppaloppan

Kikar bara in här som hastigast och vill säga att jag VISST saknar att prata med mina vänner här, så det så, Bella! men att jag ber att få återkomma när tvåbarnschocken lagt sig lite mer.
    Jag är här och läser, men hinner inte få ner något på pränt förrän någon utav mina kilar vill ha mig och det är väl bra det.
    Allt är bra, men Gud, vad lite tid jag har nu... (Betänk att jag var hemma ensam gravid med två-åring på dagis och kunde sitta här hela förmiddagarna om jag ville, tidigare.)
    Nu är det verkligen full rulle hela tiden, men det blir lugnare och lugnare.

Emil är en ljuvlig liten Budda-pojke på 6,2 kilo och 61 cm nu vid 6 veckor.

Nu ropar han på mig. Kram! Vi hörs!

• tjoppaloppan

Kikar bara in här som hastigast och vill säga att jag VISST saknar att prata med mina vänner här, så det så, Bella! men att jag ber att få återkomma när tvåbarnschocken lagt sig lite mer.
    Jag är här och läser, men hinner inte få ner något på pränt förrän någon utav mina kilar vill ha mig och det är väl bra det.
    Allt är bra, men Gud, vad lite tid jag har nu... (Betänk att jag var hemma ensam gravid med två-åring på dagis och kunde sitta här hela förmiddagarna om jag ville, tidigare.)
    Nu är det verkligen full rulle hela tiden, men det blir lugnare och lugnare.

Emil är en ljuvlig liten Budda-pojke på 6,2 kilo och 61 cm nu vid 6 veckor.

Nu ropar han på mig. Kram! Vi hörs!

• Fröja

Ca vare fjärde timma dygnet runt i början, sedan hoppade hon över ett mål på natten.

Inte alls. Hon fick ersättning redan när jag låg på uppvak.

Ingen aning...

Nej.

Ammade till sömns när hon var riktigt liten.
    Minns inte när vi började med rutinen som ser ut så här: först byta blöja och pyjamas på, sedan borsta tänderna, läsa saga och sjunga lite, sedan fick jag el R sitta vid hennes spjälsäng, hålla handen, killa på ryggen, sjunga sånger osv i allt från en kvart till tre timmar. From och med 1½ år pussar vi och går direkt efter sången. Oftast somnar hon direkt. Ibland ropar hon lite. (Ett nytt liv kändes det som!)

ÅTErkommer med de sista frågorna... Alice har vaknat!

Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~