• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Tråden för oss 35+ pinglor som sedan sommaren 2004 kamperat ihop och stöttat varandra i smått och stort, negativa graviditetstest som positiva, i ur och moll, skratt och tandagnisslan. 3½ år tillsammans tjejer, det ni! Men även tråden för er nya 35+ are som vill ha nya vänner och följas åt med ett härligt gäng på nätet...  

Detta är fortsättningen på tråden 35+ Marsmammas Minglare www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26795867.html Att tråden nu kallas för Kajsans Kompisar är bara en fluke som vi kom på för ett tag sedan då vi tänkte att vi framöver ska kalla trådarna för något som associerar till de som är med i den... dvs, framöver så kan denna tråd komma att kallas Jussans Jinglare, Astrals Allsmäktiga eller SoNice Supertjejer ...  Men vi är alla 35+ on our way to 40... eller över!

Vi babblar om allt möjligt och i vår tråd finns både de som Är Gravida (igen!) och Har Fått Bebis och Nu alltså är det Största och mest ansvarsfulla man kan vara... nämligen Mamma! I vår tråd har fler av oss även startat upp Syskontävlingen och flera av oss hoppas på underbara syskon till våra små!

Det är det som är det fina i kråksången... vi finns och stöttar på alla plan, i alla stadier... och vi följer varandra. Statistiken för oss 35/40+ är superb vill vi också säga... vi i våran tråd bevisar just detta! Och trots att vi nu närmar oss/är över 40 år med allt vad det innebär av risker för missfall med mera så kämpar vi på, vi som vill ha syskon till våra barn. Och det kommer att gå bra, det bara vet vi!  Vi önskar alla att komma över till oss här på Den Andra Sidan!! Att vara Mamma är det underbaraste, vackraste, jobbigaste, härligaste, bråkigaste som finns!!

Detta är Vårtråden för alla 35/40+ Pinglor! Vi hoppas på en underbar vår 2008. So lets go vårpromenader och sippa in både blomdoft, bebisdoft och en och annan försommardrink!  

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
  • tjoppaloppan

Hålla tunt, ska det så klart vara. Min dator har svårt för dubbelkonsonanter...

• Bella8

Gör som du säger Tjoppaloppan... och tittar bara förbi, men en snabbis då! Känner att jag inte har så mycket positivt att tillföra just nu och håller mig mest för mig själv fast jag vet att ni ser att den "gröna lampan" lyser! *vinkar även till Marsmamma som vinkade till mig*

Kan väl snabbt berätta att jag i förra veckan var tvungen att åka in till KS för ctg-kontroll då Lillasysters hjärtljud var för höga hos Bm på fm och låg på hela 180 vilket visade på en stressad dam i magen! Väl inne på kvällen så låg hennes hjärtljud bra igen men jag har väldigt hög puls och en väldigt trött kropp efter FÖR många nätter med dålig sömn... Både Charlie och T hade dessutom magsjuka förra veckan vilket gjorde att jag fick ännu mindre sömn än vanligt!

Allt har dock stabiliserats denna vecka och igår var vi på ännu ett tillväxtul vilket visade att Lillasyster nu väger 2900g och förmodligen kommer att ligga nånstans mellan 3700-3800g när hon föds om knappt tre veckor. Jo, jag har även fått en tid för planerat snitt och händer inget innan så föds Charlies Lillasyster onsdagen den 2 april på Danderyds Sjukhus!

Har massor med kommentarer till era inlägg i huvudet men orkar inte sätta dem på pränt just nu!

Kan väl bara säga att jo, Tjoppaloppan - du har rätt tycker jag! Jag har sagt till T att det är upp till honom själv när han anser det vara rätt att sluta ta ett/två glas vin till maten och han slutade med detta förra helgen faktiskt! Och då ligger min BF senare än din, Tjoppis! Jag skulle bli skitbesviken ifall min man gjorde så och med all rätt! Har jag nu hållit upp med vin (som jag älskar!) hela 9 månader och dessutom förmodligen minst 6 månader framöver pga amning så nog i hela friden är det inte för mycket begärt att mannen/pappan ska hålla upp en eller två helger i samband med BF!

För oss är det så att ifall vattnet går så måste jag väldigt akut in till Danderyd endera via ambulans eller med T beroende på att Lillasyster ligger väldigt rörlig med huvudet än så länge och går vattnet så måste vi först konsultera DS om jag överhuvudtaget får sitta i en bil eller måste åka liggande i ambulans just för att navelsträngen kan fastna nertill och då strypa syret till bebis om hon trycker på. Jag har dessutom GBS och måste isåfall få antibiotika omgående samt har för trångt bäcken och måste förberedas för snitt... Dessutom måste T förmodligen köra och hämta min Mamma 5 minuter bort då att hon skulle vänta på en taxi tar för lång tid!

Detsamma har vi sagt till min Mamma och Svärmor - att vi helst inte ser att dom dricker alls helgen innan det planerade snittet utifall något skulle hända och vi blir tvungna att åka in! Jag och T vill inte att någon som druckit några glas vin kommer hit och ska ha hand om Charlie! Min Mamma accepterade detta men Svärmor tyckte det var såå jobbigt och krävande... Oj, vad svårt att avstå en helg från ett glas vin för denna sakens skull!

Jaja, det är väl inget att tjafsa om - nu har det ju hänt! Men nåde din man om han gör om det!

Jo, jag tippar på Lillasyster till Isak kommer den 24:e!

Kram och trevlig helg!

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Datanissan

Kan bara saega att min man nog drack en halv vinflaska om dagen veckorna innan Thor foeddes och aeven jag var besviken. Saa haer i efterhand kan jag se att R gick igenom ngn "fas" a la stressad foer att bli pappa men daa forestod jag inte alls. Dagen med stort D saa boerjade vaerkarna paa morgonen saa daa hann han inte dricka ngt. Med Wilde hade han laert sig mer vad ansvar aer.... men som sagt, massor av haensyn tar han inte alltid ....

Men idag fick han guldstjaernor eftersom han var ensam med pojkarna medans jag var hos frissan och plattade haaret! 

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • tjoppaloppan

Datanissan:
    Jag är väldigt restriktiv med alkohol.
    Förmodligen någon sorts reaktion på att min pappa var systembolagschef när jag växte upp och jag fick rätt mycket pikar om det under min uppväxt.
    Själv gjorde jag min "tonårsrevolt" mot pappa som ordförande i IOGT-NTO... Det är sant. Fast senare, som 20-25-åring jobbade jag också extra på Systembolaget, så jag har lärt mig en hel del om viner och alkohol även därifrån och kan dela pappas vinintresse litegrann.
    I min familj har det druckits väldigt goda viner till god mat, men mycket måttligt. Jag är både i familjen och andra sällskap den som är mest måttfull och avstår ofta. Jag har varit berusad så att det varit för mycket kanske 4-5 gånger under min ungdom. Jag tycker inte särskilt mycket om att vara full. Jag känner av alkohol (och även koffein) väldigt mycket.
    Salongsberusad blir jag redan på ett glas och det kan vara mysigt
    Därför är en halv flaska vin rätt mycket med mina mått mätt.
    Om min man skulle dricka så mycket dagligen skulle jag bli orolig och tycka att det var på gränsen.
    Jag brukar säga till J när han klämt i sig tre-fyra öl någon gång på semestern under två tre dagar på en rad och jag undrar: "Varför?" varpå han svarar "För att det är gott".

"Jaha, men om jag klämde i mig tre-fyra Coca-Cola per dag för att det var gott, så skulle jag inte tycka att det heller var vettigt, eller sunt.
    Är du törstig- drick vatten. Är du sugen på något gott- drick det då, men det räcker med ett eller två glas oavsett det är sockerstinna läsker eller alkoholdrycker. Tycker jag. Okej, ibland kanske det är gott med lite mer, men hur ofta dricker vi sju glas mjölk tbara för att "det är gott" tex? Varför ska vi dricka vin annorlunda? Om vi nu inte säker berusning, förstås."

Och just graviditetsvecka 40 tycker jag att man kan avstå från att berusa sig.
    Så. Nu har jag "predikat" färdigt.

Igår hade jag kraftiga förvärkar vid omröstningen av melodifestivalen igen, som jag fick andas igenom, men sen efter någon timme blev det lugnt igen och sen har jag sovit hela natten. Skönt.

Vad trevligt att gå till frissan och bli fin i håret!
    Undrar om jag ska gå ner till mitt "Spa" (duschen ) och duscha lite.
    Nu vaknade nämligen J. Isak och jag har varit vakna sen 7, och ätit frukost och donat. Men J behöver väl sova ut inför förlossningen... och nu har han fått två timmars skönhetssömn och frukosten står på bordet. Nu får han ta över.

Ha en fin söndag!

• marle

Kikar snabbt in och säger TACK till alla era ord och råd...idag känns det något bättre...var i göteborg fredag och lördag men jag hade ida med mig så det var väl inte semester direkt men sååå skönt attt komma hemifrån allt....usch ibland känner man sig väldigt ensam med sina problem...jag har altlid varit en person som pratat om allt som bekymrat mig men har tyvärr (!!) under åren blivit mer som min sambo..håller inne..och jag blir inte klok på mig själv varför jag gör så ..för jag mår bara dåligt..kansnke är det för att jag så många gånger har försökt att prat med honom när vi haft problem  men det ha aldrig lett till några lösningar...det bara rinner ut i sanden på något konstigt sätt...och varje gång blir jag såå besviken och så känner jag mig bara dum och överkänslig som reagerar som jag gör..intalar mig att det är mitt fel och att jag bara överreagerat. Så här är det jämt och inte undra på att jag mår dåligt när jag agerar mot mig själv..emot den jag är..

hmpf...som sagt..ibland undrar man varför man stannar kvar i något som man inte trivs med fullt ut...

näe nu blir det sängen....

• So nice

Men marle känner du så starkt att ni inte passar ihop längre så lämna honom då. Tiden går ju och den får man ju aldrig tillbaks eller hur.
    Datanissan det är väl inte mer än rätt att han ska ta hand om sina pojkar ibland och inte behöver han ha guldstjärnor för det.

Jag blev väldigt sjuk när mina stora barn var 6 och 4 år så pass sjuk att jag fick spenderar en tid på sjukhuset, under tiden tog deras pappa han om dom och alla inklusive mina föräldrar prisade honom för detta...
    Helt vansinnigt! Han "hjälpte" mig några veckor medans jag var sjuk det är väl hans ansvar eller!!! Är nog lite bitter med tanke på att han endast har tagit barnen varannan helg (knappt det ibland)Menar inte att klanka ner på dig Datanissan känner bara att vi ibland är lite för snälla mot våra män.

Tjoppaloppan
    Samma sak här han måste väl också ta sitt ansvar inför kommander förlossning eller hade också blivit sur över det..

Bella stackars dig vad du får vara med om mkt..
    Stressad liten tjej är ju inte bra..Vilken vecka är du i när du snittas?

• Datanissan

Haaller i princip med dig So Nice men naer man gift sig med en 13 aar aeldre man fraan ett annat land saa boer man inte ha samma foervaentningar som paa en svensk man om man ska oeverleva.

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • tjoppaloppan

Ingen bäbis än här och nu är den sista graviditetsveckan snart till ända.
    Ska på MVC på torsdag och som det känns nu kommer ingen bäbis innan dess.

Nu är det bara vänta, vänta. Jag gör inte många knop. Igår vårrensade jag garederoberna i hallen, tog bort tjocka vinterjackor, mössor, tjocka vantar och tog fram vårpromenadskorna och gummistövlarna.
    Haha! Och inatt har det snöat massor och nu är den här, den där snötunga, jullika vintern jag fantiserat om i månader... Vilken tajming. Ironiskt.

Jag har fantiserat om bäbisankomst i vårsolens glans, med kvittrande koltrastar, blommande krokus och tulpaner. Istället tycks det bli snötyngda granar och vintervitt landskap som välkomnar den här bäbisen.
    Konstigt.

Å, bara allt går bra.

• Lyllo

Tjoppaloppan, snö eller inte, du kommer i alla fall sitta inne de första dagarna och lagom till första barnvagns- eller sjalpromenaden kommer solen lysa! Instämmer också i att det kan vara lämpligt att inte dricka i vecka 40 om man har bestämt att köra in...

Marle, kul att se dig igen, men tråkigt att det inte är så bra i förhållandet. Hoppas du kommer till klarhet i hur du vill göra, stanna eller gå. Det jobbigaste kanske är den velande fasen när man inte vet hur man ska agera, det kan man ju fundera över flera år.

Datanissan, jag tycker du är strong som hela tiden håller i minnet att du och din man kommer från olika kulturella bakgrunder när det gäller jämställdhetsfrågor. Det är nog lätt att köra på i sina svenska ullstrumpor och fnysa åt att en pappa skulle vara berömvärd för att han är "barnvakt" åt sina egna barn.

Bella, vad kul att du har ett datum! Hu, dina graviditeter är inte att leka med, det ena krånglet efter det andra, med all den oron förstår jag att du är stressad. Skönt att Lillasyster snart tittar ut.

Själv känner jag mig rätt sliten för tillfället. Inte så att något är extra jobbigt, vi är tom friska, men allt är så intensivt. Hela tiden. Kajsa vaknar vid 5-5.30 och Majken somnar vid 20 och därimellan är det fullt ös medvetslös. A har supermycket på jobbet och känner att han måste jobba som en iller innan han går på pappaledighet i juni (ny extremt pådrivande vd dessutom)och kommer inte hem förrän vid 18.30 varje kväll så ibland känns dagarna oändliga.

Men förra veckan hade vi barnvakt för båda för första gången och gick och såg Schyffert (suveränt bra!) och efter gick vi ut och åt och sen gick vi och tog en drink. Hur ljuvligt var inte det att sitta ned en hel kväll och prata till punkt?

Jag saknar A fast vi träffas alla kvällar och varje helg, vi fnattar bara runt med barnen hela tiden. Det gäller att båda är införstådda med att det ser ut så här de första åren för ibland känner man för att lägga ut ungarna på Blocket för en stunds lugn och ro.

Nu längtar jag efter påsken, vi ska till mina föräldrars ställe vilket innebär en mormor och en morfar som kan vara barnvakt så vi kan gå lite promenader på tu man hand och kanske tom sitta i soffan lite i lugn och ro.

Tjoppaloppan, du frågade efter påskmat. Vi äter en stor sillunch med ägg på längden och bredden, gubbröra, matjesilltårta mm. Till middag blir det lammm och lax (varsin dag) i lite olika variationer. Så i stort sett är det samma mat som vi äter på midsommar och jul. *fniss*

Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~