• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Tråden för oss 35+ pinglor som sedan sommaren 2004 kamperat ihop och stöttat varandra i smått och stort, negativa graviditetstest som positiva, i ur och moll, skratt och tandagnisslan. 3½ år tillsammans tjejer, det ni! Men även tråden för er nya 35+ are som vill ha nya vänner och följas åt med ett härligt gäng på nätet...  

Detta är fortsättningen på tråden 35+ Marsmammas Minglare www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26795867.html Att tråden nu kallas för Kajsans Kompisar är bara en fluke som vi kom på för ett tag sedan då vi tänkte att vi framöver ska kalla trådarna för något som associerar till de som är med i den... dvs, framöver så kan denna tråd komma att kallas Jussans Jinglare, Astrals Allsmäktiga eller SoNice Supertjejer ...  Men vi är alla 35+ on our way to 40... eller över!

Vi babblar om allt möjligt och i vår tråd finns både de som Är Gravida (igen!) och Har Fått Bebis och Nu alltså är det Största och mest ansvarsfulla man kan vara... nämligen Mamma! I vår tråd har fler av oss även startat upp Syskontävlingen och flera av oss hoppas på underbara syskon till våra små!

Det är det som är det fina i kråksången... vi finns och stöttar på alla plan, i alla stadier... och vi följer varandra. Statistiken för oss 35/40+ är superb vill vi också säga... vi i våran tråd bevisar just detta! Och trots att vi nu närmar oss/är över 40 år med allt vad det innebär av risker för missfall med mera så kämpar vi på, vi som vill ha syskon till våra barn. Och det kommer att gå bra, det bara vet vi!  Vi önskar alla att komma över till oss här på Den Andra Sidan!! Att vara Mamma är det underbaraste, vackraste, jobbigaste, härligaste, bråkigaste som finns!!

Detta är Vårtråden för alla 35/40+ Pinglor! Vi hoppas på en underbar vår 2008. So lets go vårpromenader och sippa in både blomdoft, bebisdoft och en och annan försommardrink!  

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
  • Sus69

Bella: Vart lite nyfiken, hur många timmar i veckan får Charlie vara på dagis när du är mammaledig? Här i Eskilstuna är det 15 tim/veckan som gäller..
    Och appropå det du berättar om bråk, så är tyvärr Isa väldigt duktig på att rivas på dagis.. Vi fick faktiskt till slut en lite tillsägelse..Hon är som sagt var en MYCKET bestämd liten dam som inte tar "skit" från nån, detta är väl på både gott och ont! Och trots, det ser vi varje dag här hemma, ibland undrar jag om det är ett litet monster vi uppfostrar..

• Sus69

Tjoppaloppan: Usch vad som små liven kan skrämmas..

• Bella8

Tjoppaloppan: Jovisst, mina tillväxtul har skett hos ER på MamaMia/Karlaplan! Jag går ju hos en privat barnsmorska som tidiagre arbetade på MamaMia men nu har egna lokaler. Dock sker alla läkarbesök och ul hos MamaMia fortfarande, eller gjorde... nu är det ju slut!

ER är en bestämd dam så hon kommer nog att säga bestämt vad hon tycker om det ska sättas igång eller inte. Kanske kan du fråga om ett tillväxtul och få koll på storleken också?!

Känner igen det där med oro också! Ibland har jag inte känt Lillasyster på 1-2 timmar och då blir jag lite nervig. Oftast behövs det dock bara några puffar så är det full fart i magen igen. Hon är väldigt aktiv, den lilla tjejen!

Jo, dagmamman har för många barn men det känns så himla sorgligt att slita upp Charlie ännu en gång från en trygg miljö. Han var ju bara på Montessoridagiset på Östermalm 1 år och så blir det bara 1 år hos dagmamman också... Men vi tror faktiskt att detta blir det bästa (om vi nu inte ändrar oss framöver ) då Charlie blir äldre och äldre och behöver mer stimulans i form av pedagogik och så och med så många barn hos dagmamman så kan man ju starkt misstänka att tiden inte kommer att finnas för alla barn... Och då blir det kuddrummet med en massa brutala lekar!

Marsmamma: Här i Stockholm får syskon vara 30 tim/veckan på dagis när mamman är hemma med småsyskon - thank god!!! Har en väninna i Enköping och där har dom också bara 15 tim/vecka. Hon har två söner på dagis och en halvårsbebis. Dagiset ligger dessutom en bit bort så varje dag packar hon in bebis och pojkar i bilen på morgonen och hämtar sedan vid lunch... puuuh! Tycker det verkar skitjobbigt faktiskt och fattar inte riktigt hur det tänks det där... men vi får väl vara tacksamma att vi inte har det som i Canada!

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Fröja

Kul att se er i Blåkulla!

Här har helgen varit lugn, förutom en och annan snöstorm. Mycket god mat, vi är väldigt förtjusta i löjrom... mmm... med tillbehör som Champagne, mandelpotatisplättar och citron creme fraiche... mmm... Man får passa på när man inte är gravid. På tal om det så kan vi snart börja försöka. Spännande!

Bella, tror minsann att jag varit hos "din" Eva!
    Lycka till på torsdag!

Spirit, lycka till du också!

Tänker på dig Tjoppaloppan. Isak verkar vara en skön pojke som vet hur man formulerar sig. Snart får han pussa på sin lillasyster!

• tjoppaloppan

Jaha, nu har mamma och pappa landat i Hälsingland igen.

Vi var på ultraljud nu på eftermiddagen.
    Allt såg bra ut, bäbisen ligger med huvudet neråt- tack för det, fast det känner jag tydligt nu, så det visste jag redan.
    Eva sa att huvudet inte såg särskilt stort ut och gjorde en viktuppskattning på 4,2. "Så det ska väl inte vara några problem, då Isak vägde 4,8. Hoppas att det stämmer.

Men vi hann bara hem så märker vi att Isak har feber. 39,3 och petar sig i munnen (tänder igen... grr...)
    "Isak mår inte bra, mamma."
    Efter att ha ätit två tuggor av sin middag kräks han upp all saft han nyss druckit.
    Sanering av köket och hallen. In med ungen i duschen och bada honom och kläderna i tvättmaskinen.

Nu vill jag att det ska vara lugnt inatt och imorgon, så att vi hinner se om det "bara" är hans vanliga tand-kräks.
    Vi vill ju vara friska när vi ska ha bäbisen!

Håll tummarna för att vi får vara friska!

Kram!

• marle
    So nice skrev 2008-03-17 14:49:21 följande:
    Men marle känner du så starkt att ni inte passar ihop längre så lämna honom då. Tiden går ju och den får man ju aldrig tillbaks eller hur.
    Jag vet faktiskt inte om vi passar ihop eller inte...ibland funkar vi väldigt bra tillsammans och ibland kan man verkligen undra vad som drog mig till honom...

Det harv äl varit en del gånger under åren som jag har tänkt tanken att lämna honom men det har ju inte alltid varit så dåligt..emellanåt är det jättebra sen är dte ju en extrem situtaion när man får barn som man aldrig har varit med om...och jag har ägnat min fulla uppmärksamhet åt vår dotter, vilket jag klargjorde fårn början att det kommer vara så ett tag...men jag tor att han kännt sig åtsidosatt ett antal gånger och sen är den intima biten svår att få tillbaka..har ingen större lust längre..ochhade väl inte så mycket innan heller och det klart att det sätter spår i relationen också...iallafall för honom.

men som du säger...tiden går ju och det känns iverkligne nte som att jag har tiden att börja om på nytt med någon annan om jag vill ha syskon till Ida...det tog tre år för oss att få henne och det kan ju ta tid igen och jag är 39 i år så tiden finns inte! Både min mamma och min mormor kom i tidig övergångsålder (runt 42-43 år) så det känns väldigt pressande med tiden...

Jag har föreslagit familjerådgivning och det kom till slut ett ok..så jag ska väl bara få tummen ur och fixa tid där...för det är jag som får göra det om det ska bli något..

Någon av er som har erfarenhet av f-rådgivning?? bra eller dåligt?

För övrigt väntar jag med spänning på era små bebisar som är på gång till världen...så mysigt med en liten nyfödd att sniffa på

vinkar till er andra..har inte hunnit läsa igenom era inlägg men hoppas att ni har haft en skön påsk...här har vi ritkigt mycket snö och har hft i en vecka så våren känns väääldigt långt bort.
  • Datanissan

Hej allesammans!

Hoppas att paasken var haerlig och skoen! Sjaelva tillbringade vi en del av den i stugan daer det faktiskt snoeade och var riktigt vintervitt.... men saa har jag horet att det har gjort det i Sverige ocksaa minsann saa vi har nog likadant vaeder haer och daer.

Bella - skrattade att din buskille.... min har nog inte laert sig saadana ord aen men det aer nog bara foer att han alltid aer hemma och inte saa ofta med andra barn. Daeremot saa kan jag inte forestaa att din dagmamma har samvete att ta paa sig ansvaret foer saa maanga barn eftersom det laater som tok foer maangta att ha uppsikt oever. Som ngn naemnde saa tror jag 3-4 barn aer standard paa de flesta dagis och haer i BC saa faar man ha max 7 barn per dagmamma men de flesta jag har varit i kontakt med vaeljer att ha just 4 foer att de kaenner att det blir foer maanga annars. Sedan har man ocksaa reglerat saa att det blir aaldersspridning eftersom litet barn innebaer mer arbete. Man faar t.ex. bara ha ett barn 0-1 aar, ett barn 1-2 aar, ett 2-3 aars barn, samt 2 3-4 aar och 2 4-5 aar. Saa passar inte aaldern saa faar man inte passa dem dagtid. 

TL- snart aer han/hon haer!!! Vad spaennande! Hoppas paa att faa se bild paa bebisen samt Isak eftersom det ju var ett tag sedan du uppdaterade hans foto... kanske medvetet? Nyfiken i en strut aer jag dock paa att faa se hur storebror ser ut nu foer tiden.

Sjaelv kaempar jatg paa med au pair jakt samt sovrutiner. Ny mat foer Thor har jag lag6t paa hyllan ett tag, jag orkar inte med foer maanga problem samtidigt. Dessutom saa tror jag att det kommer att bli laettare med att jag kommer hem i sommar med alla smaakusienr som aetre ALLT runt honom samt en mormor som aer jaetteduktig paa att laga mat och baka. Thor har soit em lur saa han aer fortfarande vaken fastaen kl aer 21.30. Foer att han ska sova paa kvaellen saa maaste man haalla honom vaken hela dagen. Han somnar naestan vad 17.30. Haaller man honom vaken daa saa slocknar han antingen vid 19 eller saa blir han hyper och gaar inte att laegga foerraen 20.30 varpaa han fortfarande vaknar vad 7 dagen efter men har sovit foer lite .... som idag daa det var graat och gnaell hela fm varpaa han slocknade i bilen vid 13.30 och sov till 16.... saa vi kaempar paa saa gott det gaar att ha ngn slags rutin hemma.

Flertalet har soekt min au pair plats men bara en med erfarenhet som laet saa daer. Man maaste tyvaerr ha 1 aars utbildning inom barnomsorg/vaard eller 6 maan erfarenhet foer att faa komma in lagligt. De flesta som soeker vaar plats kommer nybakade fraan gymnasiet utan varken det ena eller det andra saa hur gulliga de aen laater saa kan jag tyvaerr inte anstaella dem.

Marle - har inte erfarenhet av familjeraadgivning men goick och pratade med ngn sjaelv ett tag daa R och jag krisade lite.  Det gav mig massor av perspektiv paa tillvaron och hjaelpte massor tyckte jag.    

Nej, nu blir det nog en kopp the till i pauserna mellan laeggningsfoersoek av Wilde. Idag lade jag honom foerst 18.50 (ammade till soemns). Sedan vaknade han 19.25 varpaa jag ammade om till soemns. Sedan vaknade han efter 5 minuter varpaa vi turades om att haalla honom tills 20.30. Ammade honom daa till soemns igen i hans saeng och nu har han sovit en timme saa nu boerjar det bli dags foer en av hans uppvakningar. Har foersoekt buff i rumpan, 5 mm, vagna samt bara gaa runt med honom och gunga honom foer att faa honom att sova. Paa dagarna fungerar alla dessa metoder finfint men paa kvaellarna.... nada foerutom att amma. Naagra solskenshistorier om bebisar som har haft svaart att somna paa kvaellarna som sedan boerjade sova finfint?

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • tjoppaloppan

Idag är J hemma och vabbar. Jag kände att jag inte vill vara ensam hemma med febrig två-åring i vecka 40+2. Orkar inte ladda för förlossning ensam hemma med sjuk två-åring. Kanske orkar jag det fysiskt, men mentalt behöver jag känna stöd nu och J sa "självklart är jag hemma", vilket känns jättebra. Isak hade hög feber hela natten och ville inte ens dricka nattvälling, vilket kanske var tur, då han nyss kräkts upp hela maginnehållet, så han hade nog inte kunnat behålla den då.
    Jag frågade honom: "Isak, vill du dricka välling?"
    "Nej, Isak har redan druckit saft. Och vatten har Isak druckit. Och också mjölk. Isak vill inte ha välling, mamma." Och sen somnade han på tom mage med en kokhet panna. Vi gick och la oss vid tiotiden ifall det skulle bli en stökig natt. Den blev hyfsad ändå. Isak vaknade en gång och var lessen och kom till oss. Bäbisen höll sig lugn i magen och vi fick sova till klockan åtta.
    Nu sitter de i soffan och tittar på "Totte badar" på DVD, insvepta i en fleecefilt. Det är lugnt, men han är medtagen och ögonen hänger.
    Imorgon ska han också vara hemma från dagis, då han har feber nu.39,6.
    Lilla gubben, mitt hjärta värker när han är så sjuk.
    Det kliar i tänderna, säger han.

På bäbisönskelistan just nu:

Vänta med att komma till på torsdag, då storebror nog är frisk.
    Kom och var frisk och må bra!
    Bli en glad unge som inte kräks vid varenda tandsprickning. Inte heller kräks efter amning och av kolik. En antikräkbäbis önskar jag.

Datanissan, Isak har alltid varit svårnattad och haft svårt att komma till ro. Amning var det enda som gällde ända tills han slutade amma.
    Då blev det välling på kvällen och fortfarande funkar den lugnande.
    Dagtid var det vagning. Som vi promenerade...
    Samsovning funkade också så länge han var bäbis, men sen han blev rörlig och kunde krypa och gå iväg gick inte det längre.
    Det låter som om ni har lite stökigt med sovning just nu.
    Jag bävar lite för hur det kommer att bli. Isak sover middag, men har svårt att komma till ro hemma om vi inte smyger och är tysta.
    Det kommer ju inte att vara så när vi får syskon.
    Det blir nog lite stökigt några månader, men det får man ju räkna med.

Håll tummarna för att allt går bra. Kram!

• Fröja

Stackars lille Isak och vad jobbigt för dig Tjoppaloppan!
    När Alice var liten var hon en kaskadkräkbebis... Tänk vad snabbt man kan köpa en tvättmaskin!

Vi har haft en konstig orolig kväll och natt. Alice brukar somna lite efter åtta. Igår somande hon först efter halv elva. Och sedan var det spring hela natten. Mamma filten. Jag upp och lägger på henne filten. Tillbaks till min säng. Nej mamma, täcket istället. Pust upp igen. Mamma? Mamma? Alice e törstig! *glatt* Morr från min sida. Nej inte vatten. Alice ha mjölk! osv hela natten.

Nu är jag minst sagt seg i huvudet och borde förstås jobba men surfar här på fl istället...

Kram till tjoppaloppan och alla andra cybertjejer

• Datanissan

Kort meddelande fraan mig som har intervjuat au pair idag. En 23-aarig tjej fraan Stockholm med 3-aars erfarenhet fraan dagis och privat familj. Samtalet, mitt foersta intryck av henne som person samt hennes aasikter om barn och livsstil kaendes jaettebra. Saa nu gaar jag vidare och kollar referenser. Sedan ska R ringa henne samt mina vaenner eventuellt traeffa henne (om jag kan oevertala dem).   

Hurra! Kaenns saa himla mer optimistiskt nu!

Bella - ska taenka paa dig imorgon under inskrivningen!

Hmmm.... ingen Tjoppaloppa idag...??

Spaennande vaerre!

Kram paa er!

Barn gör som du gör, inte som du säger.
Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~