• Wingbrud

Mammor till barn med Lymfangiom!!

Jag har själv en dotter, Linnea, som med all sannolikhet lider av lymfangiom (lymfkärlsmissbildning).
    Vi väntar på att få kallelse till dr Gösta Claesson på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Gösta har förhoppning om att Linneas knöl ska kunna behandlas med "OK-432". Men vi har ännu inte träffat Gösta "live", utan har bara remitterats dit av läkare på Barnkliniken på Universtitetssjukhuset i Linköping.

Eftersom jag inte vet så mycket om sjukdomen så skulle jag önska att vi här på Familjeliv kunde stötta varandra, utbyta erfarenheter och ge tips och så.

Jag har ju fått kontakt, via gästböcker, med flera mammor här på Familjeliv som har barn med lymfangiom.

Nu tycker jag att det vore smidigare att ha en egen tråd!!

Hoppas ni är fler som vill hänga på!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-20 13:52
    PAPPOR är givetvis lika välkomna i tråden som mammor...

• Svar på tråden Mammor till barn med Lymfangiom!!
  • latmasken

Hej alla!
    Har en kille på snart två år som har lymangiom på halsen. NU efter fyra behandlingar med ok-432 så har den minskat och blivit liten. Från att ha varit som en handboll på utsidan och fyllt alla utrymen på insidan på vänster sida om huvudet och halsen så är det mycket mindre nu. Vi har fått veta att om han fortsätter att svara så här bra på behandlingen så räknar läkaren med att han ska vara frisk om 1,5 år. Han har trakealkanyl i halsen och knapp på magen för att få luft och kunna få näring. Från att han inte svarade på behandlingen första gången så har han blivit en "mönsterpatient" för ok-432.

Om någon vill veta något så är det bara att fråga.

• helge74

Tänk vi är ändå några familjer här nu med erfarenhet av lymfangiom. ÅH vilken tur ni har när OK432 fungerar... det är ju verkligen bra att det finns.

kram helena

• Wingbrud

Garfield - Idag har ni väl gjort biopsi och förhoppningsvis oxå fått starta behandling. Tänker på er!

Latmasken - välkommen till tråden! Härligt att din son svarat så bra på behandlingen!!!

Kram Erika

• garfield

Det blev inte en så lång vistelse på sjukhuset som vi hade trott från början. När dom tagit i kontrastvätskan och gjorde skiktröntgen visade det sig att knölen nu i stort sett var solid och det var inte så mycket vätska i den längre.

När dom sedan sög ut lite av vätskan visade det sig att det inte var lymfvätska utan något annat? Läkaren verkade lite förvånad för jag tror att dom var bombsäkra på att det var lymfangiom eftersom hon har det på kinden också. Så nu är vi tillbaks på ruta ett. De skulle skicka ett prov till analys för att se vad det kan vara för något och vi får svar om ungefär två veckor. Han trodde det eventuellt kunde ha varit en infektion i en lymfkörtel, men han verkade långt ifrån säker? Den var ju så himla stor.

Nåväl, det är inte värt att spekulera innan vi fått något svar, men nu tycker jag vår dotter har lite väl många mystiska saker. Lymfangiom, småcystiskt, i kinden, förstorade bröst och nu detta. det är nästan så att jag skulle skicka henne till doktor House

• Sicka34

Den 13 mars ska Adrian skleroseras på Astrid Lindgrens. Håll alla tummar ni har..

• Wingbrud

Garfield - frustrerande för er!!! Hoppas ni får provsvaren snart.

Sicka34 - Åh, det är ju snart dax. Håller alla tummar och tår för att det hjälper!!!

• helge74

hej hej

Sicka34 - Lycka till! Skriv o berätta hur det går, håller tummarna såklart.

Garfield - hoppas att ni kanske redan fått provsvaren, fast det kanske tar tid... förstår om det känns jobbigt att inte veta.

Amanda har nu varit sjuk i influensa utan att armen svullnade på henne:) den brukar nästan alltid göra det annars!! Nu i mars är det också precis ett år sedan hon hade en infektion i den... jippi!

kramis

• garfield

Hej!
    Sicka34: Lycka till!
    hge: Nej, vi har inte fått provsvaren än, men väl en ny tid till dr Friberg. Hoppas på att få svaren i veckan.

• helge74

Sicka: hoppas det gått bra för er idag!

Svar på tråden Mammor till barn med Lymfangiom!!