Inlägg från: maltazar |Visa alla inlägg
  • maltazar

***Skelleftetråden***

Nicole är enda tipset jag kommer på nu, i Kungspassagen. De har bla kläder från vero moda, only m.m. men billigare än de vanliga affärerna.
    Och Ingrids för underkläder. Dyra, men otroligt bra!

Vet inte va du vill ha för tips? De flesta affärer där finns ju här med.. :P I galleriorna finns ju de mesta.

Smultronet12 skrev 2008-04-14 21:04:09 följande:
    Hej hej!Nån som brukar shoppa i Umeå??Kan ni tipsa mig om nån bra shopping, kläder är jag ute efter.Är i Umeå hela veckan och tomhänt vill jag inte komma hem, men jag är ju aldrig här, vet inte riktigt var jag ska bege mig.. HJÄLP!!
  • maltazar

men om det inte finns tider förrän efter sommaren eller vad du sa, så går det väl inte få tidigare heller?
    och jag tror det är mkt skitsnack att hon skulle hamna efter.. Döva barn behöver inte alls vara efter i utvecklingen heller, så varför skulle hon vara det? Det gäller ju bara att man får anpassa sig lite, i omgivningen. Hitta andra sätt att prata med henne osv.

• maltazar

skillnaden skulle ju vara om ni, du, din man, dagis osv... gjorde som jag skrev: anpassa.

madigan skrev 2008-04-16 07:59:56 följande:
    Jag tror inte de är skitsnack att hon hamnar efter i sin utveckling.Hon gjorde de innan hon fick sina rör...vad skulle vara skillnad nu då?
  • maltazar

men det skrev jag ju första gången....
    Hur tror du de gör med döva barn? De hamnar automatiskt alltid efter eftersom de inte hör något?? Nej. Då anpassar man sig. Hitta andra sätt att prata, som jag sa.

Om man inte försöker själv kan man inte vänta sig hjälp från andra heller...

madigan skrev 2008-04-16 09:00:42 följande:
    Hur skulle de gå till menar du?Hon hör inte bättre för att man sitter nära.Hon hör inte bättre för att man ber henne titta på läpparna.Jag vet inte annat vad man ska göra.
  • maltazar

Jag pratade om tiden till i sommar eller när det var då hon fått tid för operation..
    Det fanns ju ingen tidigare tid, så vad kan man då göra?
    De som har tid innan är väl knappast mindre viktiga att de får till sin hörsel ordentligt?

hally skrev 2008-04-16 09:28:00 följande:
    maltazar: Man ska väl inte behöva anpassa sej som döv om man kan få hjälp att höra ordentligt igen? Särskilt inte ett litet barn!Dessutom är det nog ändå en stor omställning om man har kunnat höra innan och helt plötsligt inte hör. Det går ju inte över en dag att anpassa sej till sånt.
  • maltazar

Nej, men vi vet ju inte vilka andra det är som fått tider innan henne.. kanske är andra barn, och då kan man ju inte säga att någon har högre prio än den andra.

till Alla:
    Jag sa aldrig att hon skulle anpassa sig till att vara döv. Det var TILLFÄLLIGT jag sa att man får anpassa sig i omgivningen..
    Och jag sa aldrig något om teckenspråk heller... Ni behöver inte fylla i eget i det jag skriver, fråga ist om något är oklart innan ni börjar tjafsa emot.

SJÄLVKLART ringer man och tjatar. Det sa jag inget om.

madigan skrev 2008-04-16 09:39:46 följande:
    Nä men barn borde vara prio 1!
  • maltazar

Nej, men de flesta.. orkar inte skriva ut 3-4 olika namn :P

Och nej, det skrev jag för att hon var så övertygad om att flickan skulle hamna efter i utvecklingen, vilket jag inte tror är möjligt om man anpassar sig tillfälligt.

Peda skrev 2008-04-17 08:11:40 följande:
    malle: var faktiskt inte alla som skrev till dej heller. Sen så är det väl självklart att man måste anpassa sej, inget man behöver gnida in i ansiktet på den berörde? felle: oj stackars dej höll jag på att säga Jag har sålt oriflame, men det är ju bara s.k.i.t! Enligt de grejjerna jag fått.. åhlens smink e lika bra.
  • maltazar

madigan: ja det är ju fel egentligen att betala.. ska inte behövas.
    Men det är väl en frivillig avgift för de som vill åka på en resa sen? Och då är det väl, för de flesta iaf, lättare att lägga 200:-/termin än kanske 4000:- på en endaste gång när det är dags..
    Klart ni kan vägra betala, men det beror ju på om hon ska med på vad de nu ska göra..

Jag är själv lite kluven till det där. Inga pengar från föräldrar gör ju att skolan blir mer begränsad.. Lättare att åka på div resor om föräldrar bidrar med en slant. Men ändå fel att göra så, när kanske inte alla har råd, om än det är en liten summa..

• maltazar

pissy: ah, va roligt :) skulle jag också vilja, men jag är nog för trött :P
    ska lägga mig nu ett tag, sen blir det nog att lägga sig i soffan och glo lite.

Svar på tråden ***Skelleftetråden***