• JFL

Sockerpullornas tråd

Fundersam FWF som spackel, under SP? Jag är tveksam att det funkar. Låter kladdigt och svårarbetat. Eller?
    Har bara spritsat den.
    Har svårt att föreställa mig det, men det kanske funkar...?!
    I ღ cakes
  • JFL

Maria: Underbara tårtor som vanligt. Enkla eleganta och fantastiskt fina.
    Blir avundsjuk på att du hinner göra tårtor, jag hinner inget längre....

Känner att jag börjar glida bort från tårtorna, om jag inte tar upp det snart kommer jag tappa intresset och det vill jag inte. Hemlis

Rimmis: Tack

I ღ cakes
  • JFL

Åh så söt i vitt och rosa. Bra gjort Ankmor.

I ღ cakes
  • JFL

Det var inget jag tänkte på, men man lär sig varje gång man gör nåt. Helt godkänt första försök, förstår att du är nöjd

I ღ cakes
  • JFL

G-E: Åh nej vad tråkigt.

Maria: Tack. Ja det är verkligen jättetråkigt. Tråkigt att känna hur intresset försvinner när jag har lagt ner så mycket på det. Och det är bara för att jag inte hinner tårta längre.

Annis: Ett bra underarbete är det viktigaste. Redan när du lägger på grädden - eller vad du fodrar tårtan med, så gör du en sjö i den. Arbeta fram formen redan här. Sedan täcker du tårtan och arbetar fram formen igen och har på pipinggelen.

Så som jag gjorde på båttårtan. Här har jag låtit sjön gå ut över kanten men det går bra att ha en sjö mitt på också.

www.familjeliv.se/hem/jfl/gallery/phpufldz1.jpg
    www.familjeliv.se/hem/jfl/gallery/phpstjhzo.jpg

I ღ cakes
  • JFL
    annis41 skrev 2008-06-09 10:16:50 följande:
    Ok Tack!!!! då fattar jag.

Lycka till.
    I ღ cakes
  • JFL

Maraschino: En sådan sockersöt dekoration blir som körsbäret mitt på tårtan! Det som fulländar verket!

Rimmis: Tack. Jag försöker hålla igång tårttänkandet och allt omkring med denna tråd och mina CC. Har faktiskt raderat tårttråden ur mina favoriter nu (igår), det kändes som ett stort steg bort, men jag blir bara stressad av den tråden så det var lika bra. Föredrar denna lugna tråd som jag hinner med att hjälpa folk i, och hålla mig ajour i.
    Ja jag har verkligen svårt att få i hop tiden mellan jobb, familj och hem, tårtorna finns verkligen ingen tid för, eller lust att ta flera timmar från familjen för. Jag hoppas att jag kan hittat en balans som funkar tillslut.

I ღ cakes
  • JFL
    MariaX m 2 skrev 2008-06-11 11:24:51 följande:
    Hej på er tjejer Vad lat jag känner mig men vad skönt att göra en icke-täckt tårta för en gångs skull !!Här är den, fylld med mockamousse och tarragonamousse, klädd i chocolate fudge frosting och chokladglaze. Ovanpå färska blommor och bär för en gångs skull
    Åh vilken fin, kan man få recept? Oskyldig
    I ღ cakes
  • JFL
    Ankmor och G-E (och alla andra också för den delen): Tack Tack för snälla ord och att ni finns här.
    I ღ cakes
  • JFL
    Ankmor skrev 2008-06-11 22:31:52 följande:
    Stoor kram!
    Åh nu fick jag tårar i ögonen.

Suger åt mig den kramen ordentligt.

Tack.
    I ღ cakes
  • JFL
    Tussa.  Jag mår dåligt och blir stressad bara av att läsa om din stress. Jag förstår dig, ut i fingerspetsarna. Det är inte kul när man är stressad, när man känner för hård press och hur tiden rinner emellan fingrarna.
    Man måste få ta genvägar, ta det viktigaste och låta allt annat vara. I mitt fall skulle tårtorna få stryka på foten, jag hade valt enklare alternativ, för finns inte tiden för de så finns det inte. Speciellt när jag blir så uppstressad av det

Mamma pratade om midsommartårta och tyckte att vi skulle svänga i hop nått på köpebotten, men det ska jag sätta stopp för. Om jag ska få tårta någon gång är det till midsommar och vi har de senaste åren gjort chokladtårtor, med vanljgrädde och jordgubbar. Det är så vansinnigt gott och enkelt så det måste bli det igen. Behöver baka en god botten - funderar på en Devils faktiskt. Så är det bara att fylla med vaniljgrädden och lägga lite grädde och skivade gubbar på --> Klart.

Snälla Tussa, ta det lungt och gå inte in i väggen för detta. Bra att du tog en paus och kände efter och insåg att det var mycket. Bara att du reflekterar över det tror jag att du kan känna att du får lite kontroll över situationen. Lycka till med allt.

Maria: Underbar tårta, blommorna lika fina som vanligt. Din svärmor verkar ha problem med att uttrycka sig. Eller nått annat fel... Hemlis

UWOOOOOOOOOOOOOOOOOO
    : *Hoppar upp i famnen och kramar dig så att du nästan trillar omkull!*
    Här är det tårtlöst också, inte ens på jobbet för jag tårta längre... Så jag vet hur du har det. Det kanske kommer tillbaka till oss, hoppas på det

I ღ cakes
  • JFL

Lång historia, men jag får inte plats bakom i bageriet längre, utan jobbar bara ute i butiken nu. Lite mitt eget fel för att jag har överlåtit mitt fredags- och lördagsjobb till en annan tjej, samtidigt som det är så skönt att ha en hel helg ledig för familjen.
    Förut jobbade jag sent tis-tors, jobbade i bageriet fre-lör. Nu jobbar jag sent (10.30-19-30) tis-tor och normalt (dvs ca 9 -17) mån + fre, och helt ledig helg. Så det är bättre för mig och min familj, men tråkigare eftersom jag inte får göra tårta.
    Men jag har endel ansvar i butiken och när chefen får arslet ur.. så ska jag ansvara för pralinerna och glasstillverkningen. Så jag hoppas att han startar upp det snart. Snart innebär nått år eller två för honom..

Nåja han är nöjd med mitt jobb där ute och jag trivs där med, även om det är långa dagar och slitit. Jag har sagt att jag vill ge denna arbetsplats några år, kanske 5 år så jag har ingen brådska att komma tillbaka in bakom, bara jag får det tillslut.
    Just nu tar jag ut min kreativitet på att göra mönster i Latten och cappucino Räcka ut tungan (uppskattas av kunderna om inte annat )+ att jag är ansvarig för alla skyltar och reklam inne i butiken.
    I ღ cakes
  • JFL

Halloj tjejer,
    hade fullt upp igår.

50 muffins bakade - 30 av de har fått en frosting. Allt är packat och märkt. De ska till dagis - 2 avdelningar, R jobb och mitt jobb.
    En Scrapbook-sida är gjord till ena dagisfröken. Som tack för alla dessa år på småtroll (Alice ska flytta upp nu och blir den sista som lämnar henne) Har aldrig gjort sånt förut men är nöjd.
    Diskade en maskin
    Inget är packat fast vi åker till landet i kväll.
    Middag åt jag vid ett i natt när jag äntligen var klar
    Alice somnade i soffan efter midnatt!

Här kommer resultatet i alla fall:

Bilden “http://www.familjeliv.se/hem/jfl/gallery/phphoxbtg.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

Bilden “http://www.familjeliv.se/hem/jfl/gallery/phpmbdrgi.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

Vaknade pigg och 2 minuter innan klockan. Så nu ska jag fortsätta min tjurrusning. Till dagis, till jobb, hem packa för landet och sedan ut och bara njuuuuuuuuuuuta av midsommaren!

Trevlig midsommar!

I ღ cakes
Svar på tråden Sockerpullornas tråd