• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Earth Angel

Har du läst vad jag skrivit tidigare eller?

När man kastrerat ett djur, precis som även jag gjort med mina katter; så åsamkar man dom att dom kommer vara lägre i rang än ett okastrerat djur! Därför är det också större risk att dom kommer få problem om man släpper ut dom. Vare sig du tycker det är rätt eller fel är det tyvärr så naturen fungerar.

ANOF skrev 2008-04-03 15:47:40 följande:
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:44:45 följande:
    Men herre gud, Ts ska väl inte anklagas för att ha skapat problemen genom att ha kasterat katten. Hon har tagit sitt ansvar för katten, något som grannen också borde göra.
  • ANOF
    FruSundahl skrev 2008-04-03 15:49:03 följande:
    Ja men anmäl då, enda sättet att få bort katten på om du redan pratat med ägaren!Så slipper du ju den sen. Se där problemet löst!
    Det finns även andra sätt som vi har beskrivit i tråden.
  • Anonym (tröttsamt)

Det lustiga i det hela är att du verkar tycka att DIN katt ska få vara ute men inte GRANNENS katt?
    Vad händer den dagen DIN katt bestämmer sig för att ta en större runda än vad den gör idag? Du kan inte ha en sån koll på din egen katt hela tiden...elelr är det så att den går i snöre runt huset upp på altanen?

Tycker att det är SÅÅÅ fånigt med människor som vill förbjuda lösa katter. Nu ser livet ut så...gilla läget elelr håll koll på din katt....låter mer som att det är ett barn som blir skrämt av andra barn....hallå...det är en KATT!!! ja, och även DIN katt är helt införstådd med revirtänkandet och det är därför den drar sig undan...det verkar vara du som vill ändra på kattens naturliga beteende och inte tillåta revir mellan katterna....suck, dessa överbeskyddande katt"mammor"

• ANOF

Earth Angel skrev 2008-04-03 15:49:56 följande:

Har du läst vad jag skrivit tidigare eller?När man kastrerat ett djur, precis som även jag gjort med mina katter; så åsamkar man dom att dom kommer vara lägre i rang än ett okastrerat djur! Därför är det också större risk att dom kommer få problem om man släpper ut dom. Vare sig du tycker det är rätt eller fel är det tyvärr så naturen fungerar.
    Ja men, hon släpper ju ut katten på sin EGEN tomt. Och där har grannens katt inget att göra. Går den in där så får den också räkna med konsekvenser.
  • Anonym (gilla läge)

Det finns visst generella koppeltvång på hund! Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa i skog och mark där de kan störa djur och annat.

I bostadsomården och tätbebyggda områden gäller alltid koppeltvång OM man inte har sån kontroll över sin hund att den går som om den vore kopplad.

detta gäller överallt i sverige.

ANOF skrev 2008-04-03 15:42:00 följande:
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:40:00 följande:
    Det finns inget generellt koppeltvång på hund. Det är bara lokala föreskrifter som gäller inom tättbebyggt område i vissa kommuner. Däremot så gäller ägaransvar generellt för alla husdjur överallt.
  • CherryGirl
    Anonym skrev 2008-04-03 15:47:15 följande:
    Tack! Så känner jag också, men de flesta i tråden tycker att jag ska ändra förhållandena för MIN katt.
    jag anser att du inte ska behöva ha någon annans husdjur på din tomt som ställer till problem för dig!
    Det är ju inte din katt som gör "fel" utan den är ju bara på sin tomt!
    Alla har ju ansvar för sina djur, även katter!
    Tycker att du har en konstig granne som inte vill ta ansvar för sitt husdjur. det måste amn ju göra om man har husdjur!

Jag hatar när det kommer katter in i trädgården och river upp i rabetter och skiter i sdandlådor osv, ännu värre är det när kattägaren inte bryr sig när man talar med dem!
    De är ju ändå de som har ansvaret för djuret, katten gör ju bara som dess instinkter säger till den. så det är ju ägaren det är "fel" på..
  • FruSundahl

Jo men om det inte fungerar, Och det är väl enklast, så slipper katten råka ut för något också.

Är ju som sagt inte kattens fel

ANOF skrev 2008-04-03 15:50:44 följande:
    Det finns även andra sätt som vi har beskrivit i tråden.
    Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • ANOF

Anonym (tröttsamt) skrev 2008-04-03 15:52:05 följande:

Tycker att det är SÅÅÅ fånigt med människor som vill förbjuda lösa katter.
    VILL förbjuda? Det ÄR i princip förbjudet om den ställer till problem.
  • Earth Angel

Räkna med konsekvenser? Som vad? Och räkna med konsekvenser för att en katt vill utmärka sitt revir låter skevt i mina öron; det går inte att ändra alla djur till ett tänk som vi har även om det skulle vara bekvämare för oss.

ANOF skrev 2008-04-03 15:52:09 följande:
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:49:56 följande:
    Ja men, hon släpper ju ut katten på sin EGEN tomt. Och där har grannens katt inget att göra. Går den in där så får den också räkna med konsekvenser.
  • ANOF

Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:52:14 följande:

Det finns visst generella koppeltvång på hund! Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa i skog och mark där de kan störa djur och annat. I bostadsomården och tätbebyggda områden gäller alltid koppeltvång OM man inte har sån kontroll över sin hund att den går som om den vore kopplad.detta gäller överallt i sverige.
    Det samma gäller för katt.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...