• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • CherryGirl

Har inte läst hela tråden men om du har försökt prata med grannen och det inte funkar tycker jag faktiskt att du ska ta kontakt med någon myndighet som polisen.
    de kan sätta upp fällor så att ägaren får komma och "lösa" ut sin katt.
    så fick vi göra i ett bostadsområde där vi bodde och det sprang lösa katter som pissade och sket i våra sandlådor så barnen blev sjuka!
    Anser att det är upp till varje med människa att ha koll på sina djur och att de ska acceptera att man inte vill ha någon annans katt i sin trädgård/tomt/veranda mm.
    katten ställer ju tydligen till problem för er och det ska ju inte ni behöva stå ut med i eran egen trädgård!

• ANOF

Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:44:18 följande:

Jag tror nog att TS inte får lov att sätta ut en fälla på sin egen tomt i uppsåt att fåna någon annans husdjur. Kan bara tänka mig hur många djur som lidit under dina händer *ryser*
    Självklart kan hon fånga annans katt om den är inne på hennes tomt. Man använder ofta en nätfälla för räv för att fånga katt. Sen kan hon korrigera katten för att bli av med det oönskade beteendet eller köra iväg med den till polisen kanske.
  • Anonym
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:44:45 följande:
    Ok, men då får du väl prata med dom som äger katten då. Men jag har svårt att se att man inte kan respektera hur katter fungerar, speciellt om man till viss del själv åsamkat så att ens egen katt är lägre i rang med t ex kastrering.
    Läser du TS så står det att jag pratat med dem. Men varför ska inte hundar få springa lösa hur de vill om katter ska få det?
  • Earth Angel

Ok, jag bor i Sthlm och eftersom det generellt är koppeltvång här så trodde jag det var det i hela landet.

ANOF skrev 2008-04-03 15:42:00 följande:
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:40:00 följande:
    Det finns inget generellt koppeltvång på hund. Det är bara lokala föreskrifter som gäller inom tättbebyggt område i vissa kommuner. Däremot så gäller ägaransvar generellt för alla husdjur överallt.
  • negro

FH Mamma skrev 2008-04-03 15:41:52 följande:

I ditt fall finns ju bara 3 saker att göra och det är låta katterna vara, ha din katt inne eller bygga högre staket.
    Eller så fångar man in grannens katt och ger den en ordentlig omgång med högtryckstvätten, då fattar den förhoppningsvis att - oj den här tomten ska jag undvika om jag inte vill få mig en kallduch
  • Anonym (gilla läge)

Nej eftersom det också är förbjudet. Tyvärr fattar inte folk nuförtiden att man inte ska ha lösspringande katter i bostadsområden.

Anonym skrev 2008-04-03 15:37:52 följande:
    Flera här skriver att jag tydligen inte förstår djurs revirtänkande, men det gör jag visst. En hund har precis samma oförståelse för mänskliga tomtgränser, men inte fan släpper folk ut sina hundar och låter dem ströva fritt i bygden...
  • Anonym
    CherryGirl skrev 2008-04-03 15:45:54 följande:
    Har inte läst hela tråden men om du har försökt prata med grannen och det inte funkar tycker jag faktiskt att du ska ta kontakt med någon myndighet som polisen.de kan sätta upp fällor så att ägaren får komma och "lösa" ut sin katt.så fick vi göra i ett bostadsområde där vi bodde och det sprang lösa katter som pissade och sket i våra sandlådor så barnen blev sjuka!Anser att det är upp till varje med människa att ha koll på sina djur och att de ska acceptera att man inte vill ha någon annans katt i sin trädgård/tomt/veranda mm.katten ställer ju tydligen till problem för er och det ska ju inte ni behöva stå ut med i eran egen trädgård!
    Tack! Så känner jag också, men de flesta i tråden tycker att jag ska ändra förhållandena för MIN katt.
  • ANOF

Earth Angel skrev 2008-04-03 15:44:45 följande:

Ok, men då får du väl prata med dom som äger katten då. Men jag har svårt att se att man inte kan respektera hur katter fungerar, speciellt om man till viss del själv åsamkat så att ens egen katt är lägre i rang med t ex kastrering.
    Men herre gud, Ts ska väl inte anklagas för att ha skapat problemen genom att ha kasterat katten. Hon har tagit sitt ansvar för katten, något som grannen också borde göra.
  • Earth Angel

Jag förstår inte vad du vill med tråden då? Om inte din grannar vill ta in sin katt eller gå ut med den i koppel så måste du ju ha din katt inne om du inte vill att den ska få spö.

Jag är inte för att det alltid ska vara koppeltvång på hund, men generellt sett så kan en hund göra mer skada än en katt.

Anonym skrev 2008-04-03 15:46:15 följande:
    Läser du TS så står det att jag pratat med dem. Men varför ska inte hundar få springa lösa hur de vill om katter ska få det?
  • FruSundahl

Ja men anmäl då, enda sättet att få bort katten på om du redan pratat med ägaren!
    Så slipper du ju den sen.

Se där problemet löst!

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...