• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Earth Angel

Du som pm;ar mig om att inte skriva saker som är sant; skriv inte då att det är i princip förbjudet med lösspringande katter om det inte stämmer.

ANOF skrev 2008-04-03 15:53:40 följande:
    Anonym (tröttsamt) skrev 2008-04-03 15:52:05 följande:
    VILL förbjuda? Det ÄR i princip förbjudet om den ställer till problem.
  • Earth Angel

Jag trodde väl att det var ngt sånt.

Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:52:14 följande:

Det finns visst generella koppeltvång på hund! Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa i skog och mark där de kan störa djur och annat. I bostadsomården och tätbebyggda områden gäller alltid koppeltvång OM man inte har sån kontroll över sin hund att den går som om den vore kopplad.detta gäller överallt i sverige.
  • Earth Angel

som inte är sant skulle det stå :)

Earth Angel skrev 2008-04-03 15:55:22 följande:

Du som pm;ar mig om att inte skriva saker som är sant; skriv inte då att det är i princip förbjudet med lösspringande katter om det inte stämmer.
  • Anonym (gilla läge)

Och vad tycker du att TS ska göra för att "korrigera" katten då?

ANOF skrev 2008-04-03 15:46:10 följande:
    Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:44:18 följande:
    Självklart kan hon fånga annans katt om den är inne på hennes tomt. Man använder ofta en nätfälla för räv för att fånga katt. Sen kan hon korrigera katten för att bli av med det oönskade beteendet eller köra iväg med den till polisen kanske.
  • Anonym (gilla läge)

Katter FÅR inte springa lösa i tätbebyggda områden har vi ju sagt. Fattar inte varför du maler på om det? Hundar och katter är inte samma sak men det är alltid ägaren som har ansvar för dem och de skador de kan göra-, kvittar om dte är katt eller hund

Anonym skrev 2008-04-03 15:46:15 följande:
    Läser du TS så står det att jag pratat med dem. Men varför ska inte hundar få springa lösa hur de vill om katter ska få det?
  • Anonym (gilla läge)

Det är dte också

Earth Angel skrev 2008-04-03 15:46:18 följande:

Ok, jag bor i Sthlm och eftersom det generellt är koppeltvång här så trodde jag det var det i hela landet.
  • ANOF

Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:57:40 följande:

Och vad tycker du att TS ska göra för att "korrigera" katten då?
    Hon får väl ha lite fantasi. Det är nog inte så svårt. Katter tycker ju inte om vatten och särskilt inte citron och ättika. Att spruta vatten på den avskräcker ju. Eller så kanske hon kan ta en blomspruta med citron eller ättika när den sitter i buren.

Var bor du någonstans Ts? Om du vill ha hjäp med det här problemet.
  • Earth Angel

Du tycker på allvar att ni ska fånga in ngn annans katt i en bur och spruta vatten, citron eller ättika på den i buren?

Du vill även hjälpa TS med detta. Är du ngn form av sadiskt eller om du ursäktar frågan?

ANOF skrev 2008-04-03 16:01:24 följande:
    Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:57:40 följande:
    Hon får väl ha lite fantasi. Det är nog inte så svårt. Katter tycker ju inte om vatten och särskilt inte citron och ättika. Att spruta vatten på den avskräcker ju. Eller så kanske hon kan ta en blomspruta med citron eller ättika när den sitter i buren.Var bor du någonstans Ts? Om du vill ha hjäp med det här problemet.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...