• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • Idis 76

Idag så ska T till BVC på sin 10 månaders kontroll. Hon fyller ju 1 om lite drygt 3 veckor så det låter ju bra eller hur. Denna kontrollen ville dom göra i hemmet men det fanns ingen tid till det eftersom vi jobbar så mycket så den fick bli hos dom. Vet inte vad hon ska göra men jag antar att det är lite motorik kontroll och sånt.

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
  • ProPPens
    Nu är hon här lilla Vendela!!!!
    3370g och 50cm
    I måndags vid 13.59 tittade hon ut med ett starkt skrik efter ungefär 10 timmar med värkar. Som dock aldrig bidde regelbundna. Vi åkte in till förlossningen vid 6 på morgonen och trodde jag skulle bli hemsskickad igen så gissa om jag blev chockad när jag var FEM centimeter öppen!!!! Sen gick allt ganska fort, för vid tjugo i tolv börjar jag krysta så nån EDA bidde det inte utan lustgasen var en trevlig kompis. Dock var mina sista värkar väldigt kraftiga och då hade nog EDA varit skönt, men det tänkte jag inte då hade ju liksom fullt upp med att överleva... Hon föddes med navelsträngen runt halsen vilket gjorde att hon åkte tillbaka när jag krystade samt att hjärtljuden skönk. Så man tog laktatprov på henne efter att hon bajsat. Men tjugo minuter senare kom hon ut. Fastnade dock vid näsan tills nästa värk och det var nog bland det mest smärtsamma måste jag säga!!! Sen for hon ut och skrek innan hela kroppen var ute!!!! Vilken befrielse!!!! Tänk att all smärta bara kan försvinna på några sekunder?!
    Vi blev kvar på BB till igår då vi kände oss redo åka hem, var lite nervöst men det har gått bra. Hon är väldigt snäll än så länge skriker inte så mycket men är vaken om nätterna och ligger och filurar eller snuttar på bröstet. Har lite svårt att få bra grepp vid amning och puttar gärna ut bröstvårtan med tungan. Men vi jobbar på och det går hyffsat bra. Tycker dock det är svårt veta om det verkligen kommer något, men hon borde ju bli arg om det inte kom något, eller hur???

Grattis Kerpet till plusset!!! Här verkar alla bli på smällen!!! Jag tror jag väntar ett tag innan jag sällar mig till den gruppen!!! Vad säger du MaLu, man är itne så sugen just nu eller hur???

Nu ska jag försöka vila lite medans hon sussar här i sin babysitter!!! MaLu ang blöjor har vi bara haft ett läckage, det var med pampers dom hade på sjukhuset. Dom vi använt hemma har funkat bra men är lite stora... Får se hur det är med Libero som vi fått prover på, både newborn och mini fick vi!!
    Äntligen!! BF080706
  • Idis 76

ProPPens: Ett jätte grattis till er och välkommen till världen Vendela! Skönt att höra att allt ändå gick okej. Njut nu allt vad du kan av att vara mamma, man vill ju inte missa en enda sekund!
    Än en gång, GRATTIS!!!

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
  • Ma Lu

Å hurra!!! GRATTIS Proppens till liten Vendela Och vilken häftig förlossning ni fick! Läskigt med navelsträngen och laktatprov och tjosan men underbart härligt fantastiskt med ett starkt skrik Stella "bara" gnydde lite och jag har nog inte hämtat mig än... Så skönt att det verkar funka fint med allt och du klagar iaf inte så mycket på ömma bröstvårtor och det tyder väl ändå på ett hyfsat tag

Syskon? Jaa... i slutskedet och strax efter förlossningen sade jag "aldrig mer" och menade det uppriktigt och helhjärtat! Men nu har vemodet kommit över mig, för vi planerar ju inte för fler barn och det betyder att allt jag nu har ynnesten att få göra för första gången med Stella (allt som jag ju aldrig fick göra med Elma) gör jag samtidigt också för enda gången och sista gången. Gravid är jag inte så sugen på att vara och förlossningen bjuder jag ut på Tradera men att ha en liten en... DET vill jag ha igen!!!

Just nu är jag så irriterad att jag håller på att börja kasta grejer omkring mig BOnussönerna har något nytt dataspel och dator står i ett hörn av vadagsrummet och det låter klickklickklickklickKLICKKLICKKLICK!!!! precis non-stop och HELA tiden!!! 12-åringen har setat där sedan han gick upp i i förmiddags och nu har jag försökt få honom att ringa kompisar, städa rummet, duscha osv utan minsta resultat (jo, han ringde kompisar men ingen ville ha med honom att göra vilket jag förstår för det vill itne jag heller ) Vardagsrummet är det enda stället att vara på med Stella om vi inte ska vara uppe i sovrummet hela dagen och nu är jag så irriterad på klicket att jag får mjölkstockning minst! En månad av snuttsömn á tre timmar i stöten tar ut sin rätt nu känner jag... Gissa vem som inte bara matar om nätterna utan också har alla blöjbyten, rapningar o.d. på sin lott? *sällar mig till skaran som klagar på sin sämre hälft*

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Kerpet1

Grattis Proppen!!!!!!!!! Va underbart!!!! Åh vilket fint namn!!!!

Maxie! Våra karlar skulle passa varann perfekt!!!!

Här har vi just misslykats med att laga fiskpinnar... så det blev potatis med remuladsås och glassbåt...

• Ma Lu

Vad sade du att du jobbade med Kerpet?! Fiskpinnar kan man iofs lätt misslyckas med Har jag gjort mååååånga ggr! Därför jag håller mig långt från kök

Nu har jag fått i uppdrag att röra ihop pannkakassmet... Jo tjena! klumpsmet

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • ProPPens

Tack för alla grattis!!!

Hmm skrev jag nyss att hon var snäll och inte skrek så mycket????Förvånad Måste varit en annan som skrev det... Nu har hon varvat konstant amning med skrikandes hela eftermiddagen och kvällen!!!! Sen MaLu är min ena bröstvårta en sargad historia som det är hemskt att amma på särskild när hon ammar typ en timma i sträck!!! Sen är hon ändå inte nöjd utan blir irriterad när det inte verkar komma mer...Fundersam Ringde BB och frågade, orolig första gångsmamma är jag!!! Men hon sa att dom kan ha nått dygn då dom nästan konstant vill amma. Verkar dessutom som mjölken är på intåg så det gör det också mer intressant för damen!! Men vad gör allt detta när man äntligen har sin lilla bebis i famnen????

Kerpet Måste vara gravidpsykosen som slagit till!!!! Då blir ju det enklaste enklaste alldeles för svårt!!!!!

Vendela är här!!!!! 080707
  • Minna72

Grattis ProPPen!

Ma Lu skrev 2008-07-10 18:35:12 följande:
     Syskon? Jaa... i slutskedet och strax efter förlossningen sade jag "aldrig mer" och menade det uppriktigt och helhjärtat! Men nu har vemodet kommit över mig, för vi planerar ju inte för fler barn och det betyder att allt jag nu har ynnesten att få göra för första gången med Stella (allt som jag ju aldrig fick göra med Elma) gör jag samtidigt också för enda gången och sista gången. Gravid är jag inte så sugen på att vara och förlossningen bjuder jag ut på Tradera men att ha en liten en... DET vill jag ha igen!!!
    Intressant. Vi har just haft/har en sån diskussion i Minnatråden och det är tydligt att det är olika delar i syskonprocessen som lockar oss. Vissa av oss längtar efter att vara gravida igen, andra vill inget annat än hoppa över själva graviditeten, samma sak med förlossningen. Vissa vill ha syskon av rena egoskäl, andra för det andra barnets skull. Vidare finns det oro hos vissa över om kärleken kan räcka till för mer än en. Osv osv. Vi är många som tänker... Och sen vet ju vi här och i Minnas att det ju är långt ifrån självklart att lyckas med att bli gravida igen... Fast se bara, här i VISP är det ju redan två och i Minnas tre! (Fisk räknas i båda ).
    För egen del brottas jag med att det inte är säkert att min karl vill ha fler (och orkar jag innerst inne en gång till, jag är ju till syvende och sidst ingen typisk hemmamamma utan trivs så bra på jobbet?) + att klockan tickar (fyller snart 36). Känner också vemod ibland över att jag kanske inte får uppleva vissa saker igen (som MaLu skriver om första/sista gången).
    ~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
Svar på tråden Visparnas tråd # 7