• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • Joyce

mm vi ger ju gröt på kvällen redan, fast före badet så det behövs lite extra (eller inte? fast ibland äter han inte så mycket) i sängen när han ska sova. Nu amning men kanske ska bli välling. Jag är också för lat för att sluta amma tidigt på morgonen.

Ja det är ju ett himla meck och sjå det här med maten... och vi som inte ens lagar egen mat

Skönt att hon somnade utan skrik! Här har M iaf lyckats söva om E senaste kvällarna. Alltid nåt

• zynk
    Joyce det är jobbigt ett tag med maten men det blir snart bättre - jag lovar. Inte minst alla "tips" från BVC o andra håll gjorde att jag snöade in på det där hur hon skulle äta. Aldrig mer att jag börjar med potatis om jag får barn igen . Sen blir det mycket lättare när man kan äta ung samma mat och vid samma tider. Och även om vi inte alltid äter samtidigt sitter hon med vid bordet och smakar av oss. Det är himla kul!

A sov till 05 coh nu har vi just gått upp efter att hon gett oss (!) nappflaska med vatten - gullungen, hon kan så mycket nu .
  • Maxie

Hahahaha, härligt att få börja dagen med ett par skratt! (Skrattar med, inte åt). Godmorgon förresten. Kaffe? Här föll intentionen om att dra ner på kaffet raskt, jag fick för mkt huvudvärk.
    zynk: vi kommer inte heller börja med potatis! Visserligen började vi med gröt först men om man bortser från det så var ju potatis första maten och riktigt vidrigt om man frågar Victor. Nåt annat vidrigt är tydligen Hipps gröt med grönsaker (ja, varför köpte vi det alls, det hörs ju att det är äckligt) men det går att blanda ut med annan mat och bli hyfsat ätbar i alla fall. Och sen broccolipuré, det är verkligen ingen hit, fy vad det stinker.
    Joyce: känner igen det där med bitning - fy vad det gör ont. Här reagerar jag med ett vildsint skrik när V biter mig varpå han släpper taget, råstirrar på mig och brister sedan ut i gapskratt vilket får mig att skratta också. Dumt, jag vet, men hur kan man inte skratta när ett barn skrattar så! Och inte gör han det för att vara elak. Konstigt förresten att han skrattar när jag skriker, när andra skriker gråter han ju.

Inatt har V inte vaknat för amning alls, först vid halv sju blev det! Fast han sov i vår säng så helt lyckat var det ju inte, bättre om han sovit i spjälisen. Men allt har sin tid. Och ikväll kommer mr J äntligen hem fast sent. Ska bli skönt att få dela ansvar igen.

Fråga: när V nu äntligen börjar få tänder och snart är 8 månader, kan vi börja prova mat för 8 månaders bebisar då? Eller är bitarna för stora? Läste nånstans att de ska kunna tugga/röra käkarna i "sidled" vad nu det betyder.

• Mirren

Hej kära vänner! Tack för alla grattis till Casimir och att ni gjorde vår dag så fin igår. Tack även för alla fina presenter! Ber om ursäkt för att födelsedagsbarnet tillbringade sin fest med att sova, men på ett sätt så var det ganska skönt att få ägna sig lite åt de andra barnen. Alva har ju blivit stora damen!

• Mirren

Maxie: Kan och kan - man kan väl pröva. Casimir har bara ätit hemlagad mat och ibland har den varit med tuggmotstånd och ibland inte. Det har fungerat jättebra! (Han äter allt - men inte alltid) Jag prövade en (!) gång med smakportioner - och la ner det. Jag tror att det bästa man kan göra är pröva.

Joyce: Jag tänkte förresten på dig igår, som är lite i samma sits som jag med mycket amning (vad jag förstår). En sak som jag försöker tänka på är att amning ju också är mat och mellanmål. När jag började glesa ut lite i måltiderna - och Casimir fick bli lite hungrig så har det fungerat bättre med ätandet. Sedan tänker jag så här: om Casimir äter bra EN gång per dag är det okay. Bra lunch eller bra middag. Sedan har jag börjat med att ge honom majs, eller någon grönsak, före maten - det känns som att det får upp blodsockret lite så att han får lite mer lust att äta. (Tilläggas ska dock att han har väldigt mycket idéer om hur maten ska ätas - och att han just nu inte äter något som jag måste mata honom med.) Penne med sås är favoriten (för honom alltså - jag är rätt trött på det) för det är lagom stora bitar för honom att hålla i.

• Mirren

Appropå sova kan jag tillägga att C vaknade 23.30, 1, 2, 3 och 6 och åt i natt . Jag tröstar mig med att ALLA barn sover hela nätter till slut - men visst blir man lite trött. (Maken yrade nästan vid tvåtiden).

• Maxie

5 ggr Mirren! Förstår att ni blir trötta...
    Tack för tips om mat. Victor äter ganska bra (tycker vi) varje dag, 2 portioner gröt, 2*2/3 burkmat (stora burkar)+fruktpuré, 2 flaskor välling à 1dl, så 6 mål plus amning 3-4 ggr/dygn. Men det vore kul att få börja med lite "bitigare" mat. En liten smörgås, majskrokar etc. Men det kommer väl.

• Mirren

Pröva med majskrokar - de var en favorit när C var åtta månader! Förresten - du skrev ju för ett tag sedan att Victor börjat klappa händerna. C kan fortfarande inte klappa i händerna... Jag skrev inget då för jag tycker inte man ska jämföra barn - men så här utifrån verkar det ändå som du har fått ett litet A-barn (eller hur man sa förr i tiden). Tidigt utvecklad, äter bra och sover hela nätterna. Oh My!

• MallaMojs

Här har vi sovit hela nätter nu i två dygn, men det kan ju bero på att barnen sovit borta Vi har byggt vägg hemma hos lillasyster och jag har varit på intervju (kändes bra men jag vill INTE få upp mina förhoppningar igen, de skulle höras av i veckan!!) så barnen fick stanna - Izabella hos mormor och Cornelia hos farmor. M är och hämtar hem dom NUUU - man saknar dom ju lite när de väl är borta

Jag har ju kört "svälttekniken" när det kommer till mat De åt flaska på speciella tider och då började jag först ge liten smakportion av något innan flaskan, men de åt ju så lite då, drog in på en flaska om gången, tills de åt bättre efterföljande matpass, och sen *vips* så åt de superbra.

Vi har följt åldersrekommendationerna på burkarna, men lagade ju mest egen mat då...däger då, för nu blir det mest burk *laaat* Men de sitter alltid med när vi äter och ska smaka och äta med händerna (godtas det på dagis? )...

Grattis Casimir i efterskott Vad fick du för fint??

Å hoppas för Proppens PROPP

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Maxie

Tack Mirren fast jag tror inte han är ett A-barn. Bara att på vissa områden är han tidig, andra sen. T ex har han nyligen börjat sitta stadigt och ingen tillstymmelse till att krypa eller stå.
    Majskrokar kväljer han av.
    Jag tycker inte heller man ska jämföra, inte med värderingar i jämförelserna i alla fall.

Svar på tråden Visparnas tråd # 7