• MildaMaränger

Vita tråden del 8

Varmt välkomna till vårt älskade Vita hem del 8. Vi diskuterar stilar såsom romantiskt, klassiskt, skärgårdsstil, manhattan/upper east, lantligt men vår röda tråd är VIT!
    ♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt!
    Vi gillar även sommarfina pasteller, tomterött och andra vackra nyanser att blanda ut det vita med!

I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    Glad sommar!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 21:02
    Bloggtråden www.familjeliv.se/Forum-5-87/m30502074.html
    Bildtråden www.familjeliv.se/Forum-11-241/m31136578.html
    Trädgård: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32239176.html
    Butik: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m32239517.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-16 21:16
    Gemensamma bloggen för Vita hem och Shabby
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-28 20:09
    Vita hems Bebissnack! Tipsa om allt från BB till shopping...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m33152200.html
  • Svar på tråden Vita tråden del 8
  • tjenixen
    malins79 skrev 2008-06-26 21:14:37 följande:
    Det går inte att använda bokhyllan till att dela av rummet, kanske vid garderoberna och göra en liten skriv och läshörna bakom och ställa sängen där sekretären står?
    Om jag ställer hyllan ut som rumsavdelare "bakom" garderoberna så får sekretären plats bakom den, mot väggen där hyllan står nu så att säga. Soffan får inte plats där. Sängen kan stå bakom dörren men det blir lite trångt att komma fram runt hylla och säng för att komma till nästa del av rummet eller vad jag ska säga, skrivhörnan menar jag. Det som "förstör" rummet är garderoberna som tar så stor plats just nu känns det som. Nackdelen är att det inte är tapetserat bakom då de är platsbygda så de är ju inte bara att hiva ut heller... Har annars två vita som står i garaget och "samlar damm". De skulle få plats bakom dörren tror jag.
  • livet från ljusa sidan

Godkväll nu har jag läst ikapp!

Har precis kommit hem från en underbar minisemester på orust, vädrets gudar har varit ganska snälla inget regn i alla fall!

Jag är jätteledsen att jag inte kan följa med i helgen men ni får har det underbart och håller med övriga, vill se myyycket bilder sen!!
    Jag är gärna på en träff i gbg, tror novemberlovet är 27okt. Jag fyller den 25:e och det är alltid i anslutning till lovet. Men kan vara veckan innan också...

Här kommer lite kommentarer många sena men jag låg lite efter!

Det ljuva livet: Gud så fint!! Hur har du gjort det elementskyddet?

videli: Grattis!! Så skönt att bli av med lägenheten och skönt att få mer än man vågar hoppas på!

fru puffen: oh my god vilken skillnad!! Blev ju ett helt nytt kök!

camillar: Men man får ju ändå betala returfrakten? Eller det får jag alltid göra när jag skickar tillbaka...

anjo: den fungerade för oss så försök operation övertalning

Bea: Du är ju helt underbar i dina berättelser! Min är likedan...nästan

• malins79
    tjenixen skrev 2008-06-26 21:26:04 följande:
    Om jag ställer hyllan ut som rumsavdelare "bakom" garderoberna så får sekretären plats bakom den, mot väggen där hyllan står nu så att säga. Soffan får inte plats där. Sängen kan stå bakom dörren men det blir lite trångt att komma fram runt hylla och säng för att komma till nästa del av rummet eller vad jag ska säga, skrivhörnan menar jag. Det som "förstör" rummet är garderoberna som tar så stor plats just nu känns det som. Nackdelen är att det inte är tapetserat bakom då de är platsbygda så de är ju inte bara att hiva ut heller... Har annars två vita som står i garaget och "samlar damm". De skulle få plats bakom dörren tror jag.
    Inte lätt. Jag kan inte komma på något mer.
  • Kajsa 77

tjenixen - lite tankar från mig: Din fågeställning är alltså -hur det ska bli enhetligare och ett lugnare intyck? Tapeten gör ju att det blir lite oroligt vad gäller färger. Så att köpa en femliters dunk med vitfärg på typ byggmax för en dryg hundring skulle ju lugna ner intycket betydligt. Det är ju faktiskt inte dyrare än så.
    Sen funderade jag öve soffan. Den är ju söt, men används den? Den känns ju som en möbel man kan prioritera bot om man tycker det är trångt och övermöblerat.
    För det tredje skulle jag vilja byta plats på sekretären och expedithyllan. Hyllan ger ett rörigt intryck och är bättre att gömma bakom dörren. Då ser man istället den söta sekretären när man kommer in i rummet och hon får mer dagsljus från fönstret när hon ska sitta och måla.
    VAd är problemet med garderoberna? Måla över dom vita och sätt på en fin trälist så får du dörrar som nya.
    Satsa på vitt och rött! Passar jättefint i ett flickrum.

• Anjo2
    malins79 skrev 2008-06-26 19:21:38 följande:
    Basilikate gör du på vanlig basilka på burk. Häll det i vatten och låt dra tio min, drick tre ggr/dag. Om det funkar? Jag vet inte men jag gick ju inte över bf.Hallonbladste är bra för att stärka livmodern och för att den ska dra ihop sig, dvs man blöder mindre efteråt.
    Ja torkad basilika som krydda då? då ska jag prova det...hallonbladste vet du vart man får tag i det då?
    Du verkar ju ha järnkoll
    Felicia min pärla. blomglantan.blogspot.com/
  • malins79
    Anjo2 skrev 2008-06-26 21:37:30 följande:
    Ja torkad basilika som krydda då? då ska jag prova det...hallonbladste vet du vart man får tag i det då?Du verkar ju ha järnkoll
    Ja, vanlig i kryddburk.

Hallonbladste finns på hälsokosten, sen vet jag att det går att beställa det, men kommer inte ihåg var, googla så får du nog fram det.
  • malins79
    Kajsa 77 skrev 2008-06-26 21:33:04 följande:
    tjenixen - lite tankar från mig: Din fågeställning är alltså -hur det ska bli enhetligare och ett lugnare intyck? Tapeten gör ju att det blir lite oroligt vad gäller färger. Så att köpa en femliters dunk med vitfärg på typ byggmax för en dryg hundring skulle ju lugna ner intycket betydligt. Det är ju faktiskt inte dyrare än så.Sen funderade jag öve soffan. Den är ju söt, men används den? Den känns ju som en möbel man kan prioritera bot om man tycker det är trångt och övermöblerat. För det tredje skulle jag vilja byta plats på sekretären och expedithyllan. Hyllan ger ett rörigt intryck och är bättre att gömma bakom dörren. Då ser man istället den söta sekretären när man kommer in i rummet och hon får mer dagsljus från fönstret när hon ska sitta och måla. VAd är problemet med garderoberna? Måla över dom vita och sätt på en fin trälist så får du dörrar som nya. Satsa på vitt och rött! Passar jättefint i ett flickrum.
    Jag skulle också skriva en inlägg om soffan. Den är fin men om den inte används kanske den kan stå någon annanstans i huset.

Att måla garderobsdörrarna vita är ett steg att få ett mindre rörigt rum. Att måla om i rummet borde inte kosta så mycket om man köper som Kajsa skriver en billig färg.
  • Beatrize74

Tjenixen:

Jag tycker rummet har bra grundförutsättningar. GOlvet är jättefint och taket har fina brädor som kommer bli helt kalas vitmålade.

Till att börja med så skulle jag:
    - rensa rummet på alla möbler, utom EXPEDIT och garderoben.

Istället skulle jag tillföra en Hemnes våningssäng och jag ska försöka motivera varför.
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70063490
    Man vill gärna tänka stilren och vackert i barnkammaren och det innefattar sällan våningssängar. Det är lite synd tycker jag eftersom det nu finns fina våningssängar. Vi kan även dekorera ihjäl oss, men om det finns för många möbler så växer väggarna in på oss i alla fall och vi får inte den där mysiga känslan som vi eftersträvar i alla fall.

Den här sängen föreslår jag att du ställer till höger om fönstret, där Expedit står nu. Det är svårt att uppskatta utifrån bilderna, men den kan ev. gå in eftersom du har lite tillgodo mellan hyllan och garderoben som det är idag (Expediten är 149 cm och sängen 207 cm). Ev. så kanske du kan byta ut garderoberna mot några som är något kortare.

Sedan klär du underdelen med vit pärlspont och sätter sekretären på den sidan stegen inte är på (vänstra). Till höger ställer du förvaringslådor av liknande det här slaget:
    http://www.svenskahem.se/?id=3263&pid=2078
    Du får plats med två stycken i bredd och höjden kan du ju anpassa efter behov.

Komplettera med anslagstavla i tyg och kanske en söt tallrikshylla på den vänstra väggen där under...under huvudändan, till vänster om sekretären.

På det sättet har du förvaring, sovplats och arbetsplats på en och samma yta.

Expedit kan du sedan ställa på motstående sida, där hon idag har sin säng. Då finns det möjlighet att utnyttja "krypinet" bakom dörren till att göra en myshörna på. Där kan hon då ha sin soffa med pösiga kuddar och filtar, textil på väggen, någon liten hylla med för teckningar hon gjort själv eller sina favoritsaker.

Eller så gör du så här och får både en sittplats OCH en möjlighet till bäddplats för tre kompisar:
    - Köp tre madrasser. (Billiga på Jysk)
    - Köp bomullstyg för dryga 40 kronor metern att klä de tre madasserna med.
    - Tre långa rundstavar, lika långa som madrassernas långsidor.

Sy som tre fodral till madrasserna, men sy dem så att madrassöverdragen kommer sitta ihop i mitten med hjälp av sydda hällor. Där trär du sedan rundstavarna. När de tre madrasserna ligger på golvet så sitter de ihop med varandra genom runstaven som är trädd genom hällorna. De glider inte isär och ger stora möjligheter att leka runt, hoppa och studsa.

Men....när övernattningen/leken är över så vikar man bara ihop madrasserna som ett "dragspel". De tre madrasserna ligger ovanpå varandra. Om man då lägger den längs med väggen och fäller upp den översta madrassen mot väggen så har man en liten låg "soffa". (jag har tänkt att göra någon sorts anordning i väggen så att själva "soffan" inte glider iväg från väggen när man sitter och läser.

Hoppas du förstod...fråga annars.

Runt madrasserna kan du sedan piffa med självlysande stjärnor, draperi som går att dra för helt, små textilfickor på väggen för ficklampor, favoritböckerna och på baksidan av dörren kan du hänga krokar för utklädningskläderna. Fäster du en liten krok i dörren så hon kan haka på ett förhänge när dörren är uppställd så kan den fungera som en "ridå". Då kan hon klä om där bakom och sedan dra bort ridån och sjunga/dansa/spela teater för er eller tillsammans med sina tjejkompisar. En liten "scen" helt enkelt.

Med fördel kan du även fästa speglar där inne. Härliga "sagospeglar" finns på Överskottet för billig penning. Det är snirkliga "guldramar" på dem och barnen ÄLSKAR dem.

Med en discokula i taket där i hörnet så blir det varje liten flickas "partydröm". Tänk att få dansa loss där med madrassen upphängd på väggen och skålar fulla med popcorn.

...

Blir det vitt?
    Ja-a...om du målar taket vitt, Hemnes och garderoben.

Blir det personligt?
    Absolut!
    Hon kan själv vara med och påverka utformningen av sitt rum?

Kan rummet växa med henne?
    Absolut..hon kan använda möblerna och variera "myshörnan" efter sin ålder. I tonåren kanske hon ställer en vit fåtölj där (eller svart? ) med ett litet sidobord för coca-colaglaset och boken)

• malins79

Nu är det snart dags för sängen. Ska läsa lite innan jag somnar hade jag tänkt-
    Jag hinner nog kolla datorn snabbt imorgon innan vi åker till huvudstaden.
    Det ska bli skönt att ha en liten minisemester med familjen.

Vi ses på lördag!!!

Svar på tråden Vita tråden del 8