• MildaMaränger

Vita tråden del 8

Varmt välkomna till vårt älskade Vita hem del 8. Vi diskuterar stilar såsom romantiskt, klassiskt, skärgårdsstil, manhattan/upper east, lantligt men vår röda tråd är VIT!
    ♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt!
    Vi gillar även sommarfina pasteller, tomterött och andra vackra nyanser att blanda ut det vita med!

I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    Glad sommar!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 21:02
    Bloggtråden www.familjeliv.se/Forum-5-87/m30502074.html
    Bildtråden www.familjeliv.se/Forum-11-241/m31136578.html
    Trädgård: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32239176.html
    Butik: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m32239517.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-16 21:16
    Gemensamma bloggen för Vita hem och Shabby
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-28 20:09
    Vita hems Bebissnack! Tipsa om allt från BB till shopping...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m33152200.html
  • Svar på tråden Vita tråden del 8
  • Kajsa 77

Tjenixen - så lite så! Ibland måste man se med nya ögon och det är inte så lätt. Man blir så lätt hemmablind.

Vaniljdröm - Men stackare!!! Vilken otur! Så trist! Hoppas det  läker fort! Det behövde inte opereras då?

• MildaMaränger

Fan också... vi (sambon) håller ju på att måla sängen , junon. Hon  i butiken sa att det skulle gå bra att rolla de stora ytorna på sidan med en liten roller och den skulle inte lämna märken efter sig , speciellt inte med den färgen vi köpt. Nu har sambon kommit och stolt sagt att han äntligen är klar med sängen och det första jag såg var rollermärken på sidorna. Jag vill ju att det ska vara helt jämt eller ev penseldrag. Varför har det nu blivit märken efter rollern?? För lite färg? För mycket rollat? Jag kan ju inte direkt förbättra det själv heller eftersom jag är gravid och inte får måla med den färgen och vad ska jag säga till sambon?

• Beatrize74
    tjenixen skrev 2008-06-26 22:08:33 följande:
    Bea: Underbara goa Bea vilka idéer och vilken tid du tagit dig för att hjälpa mig med dotterns rum. Det enda smolket i bägaren är att dottern vägrar ligga i hög säng:( Vi har testat både halvhög och helhög till henne men hon är livrädd för att ligga högt upp så vi har fått skaffa henne en vanlig låg säng istället. Jag förstod att du inte ville behålla de gul/blå väggarna:) Snacka om 90-tal och färg där. De tapeterna sitter kvar sedan storasyster var liten och valde dessa till sitt rum. Vad tänkte jag med egentligen????? Funderar vidare på garderoberna. De kanske inte är så fel ändå utan kan bli bättre med vitfärg? Där expedithyllan står nu får inte en vuxensäng plats tyvärr, det är ungefär 197 cm där bara. Myshörna har hon frågat efter sen vi tog bort den halvhöga sängen hon hade. Där hade hon "koja" under och det vet jag själv att det var ju urmysigt att kunna krypa undan och mysa eller leka med dockorna etc. Vilken suverän idé med madrasserna. Vart får du alla idéer ifrån människa?:)
    Aha...I see....det fattas alltså en decimeter för att det inte ska gå in på högra sidan. Lite snöpligt.

Utifrån att du bara kan ha en låg säng (tills vidare, det kanske ändrar sig sen?) och kan tänka dig att behålla garderoberna skulle jag nog göra så här istället.

Jag skulle ta bort soffan, ställa Expedit bakom dörren och låta sängen stå kvar på sin plats samt garderoberna...MEN....köpa köksstommar och bygga upp en sängram på kökskåp istället som är djupa och slukar MASSOR. Sängens huvudgavel låter du inte gå ända fram mot väggen, utan längs med hela fönstersidan låter du en lång bänkskiva löpa. Ställ den till hälften på likadan köksskåp och lådor. Vid huvudändan av sängen ställer du en liten bokhyllesektion där hon kan ha väckarklocka, sina böcker och en korg med serietidningar och dockor etc. På höger sida om fönstret kan du sätta två stycken öppna hyllor där hon kan sätta pynt och vackra saker, ritsaker och fin förvaring.

Hon sitter alltså då precis vid fönstret med öppning för elementet och får in hela ljuset, samtidigt som hon får maximal arbetsyta och förvaringsyta.

(Den här bilden har jag "stulit" från någon bok jag lånat på biblioteket. De hade gjort den här lösningen på ett litet rum som är mindre än våra barns och som det dessutom var snedvägg på. Det var helt otroligt vad stort rummet kändes.

ANgående köksstommarna kan du alldeles säkert köpa billiga stommar och måla upp själv från Blocket, annars är ju IKEA inte dyr på dem.

För att tillgodose hennes önskan om myshörna skulle jag piffa lite extra med kuddar och sätta ett förhänge i taket från fotändan och längs med hela långsidan. Myyysigt!
    Extra mysigt blir det också om du låter ett ljusdraperi följa med längs hela förhänget. Det har jag vid förhänget under trappan där barnen har sin lekhörna och de älskar att sitta där bakom när de små stjärnorna lyser in genom väven.
  • tjenixen
    Beatrize74 skrev 2008-06-26 22:30:15 följande:
    Aha...I see....det fattas alltså en decimeter för att det inte ska gå in på högra sidan. Lite snöpligt. Utifrån att du bara kan ha en låg säng (tills vidare, det kanske ändrar sig sen?) och kan tänka dig att behålla garderoberna skulle jag nog göra så här istället. Jag skulle ta bort soffan, ställa Expedit bakom dörren och låta sängen stå kvar på sin plats samt garderoberna...MEN....köpa köksstommar och bygga upp en sängram på kökskåp istället som är djupa och slukar MASSOR. Sängens huvudgavel låter du inte gå ända fram mot väggen, utan längs med hela fönstersidan låter du en lång bänkskiva löpa. Ställ den till hälften på likadan köksskåp och lådor. Vid huvudändan av sängen ställer du en liten bokhyllesektion där hon kan ha väckarklocka, sina böcker och en korg med serietidningar och dockor etc. På höger sida om fönstret kan du sätta två stycken öppna hyllor där hon kan sätta pynt och vackra saker, ritsaker och fin förvaring. Hon sitter alltså då precis vid fönstret med öppning för elementet och får in hela ljuset, samtidigt som hon får maximal arbetsyta och förvaringsyta. (Den här bilden har jag "stulit" från någon bok jag lånat på biblioteket. De hade gjort den här lösningen på ett litet rum som är mindre än våra barns och som det dessutom var snedvägg på. Det var helt otroligt vad stort rummet kändes. ANgående köksstommarna kan du alldeles säkert köpa billiga stommar och måla upp själv från Blocket, annars är ju IKEA inte dyr på dem. För att tillgodose hennes önskan om myshörna skulle jag piffa lite extra med kuddar och sätta ett förhänge i taket från fotändan och längs med hela långsidan. Myyysigt! Extra mysigt blir det också om du låter ett ljusdraperi följa med längs hela förhänget. Det har jag vid förhänget under trappan där barnen har sin lekhörna och de älskar att sitta där bakom när de små stjärnorna lyser in genom väven.
    Jisses vilken idéspruta du är Bea. Så tacksam. Jag ska genast smyga in och mäta om Expedit får plats nedaför sängen.... återkommer......
  • Beatrize74
    snigelfart skrev 2008-06-26 22:17:37 följande:
    Hahaha. Det där låter precis som min man! Är de släkt tro?
    Kanske det? Kommer din man också ifrån släkten Sciuridae Ratufinae (jätteekorre)
  • Vaniljdröm

Tack alla snälla!

Det skulle gå över på ett par veckor sa läkaren. Jag får lyda rådet att sitta och ta det lungt. Men jag är så rastlös!
    Vill ha så mycket som möjligt gjort nu när maken är ledig. Lider över att ha slösat bort hela dagen idag. Och var det inte svårt att ta sig fram innan i vårt renoveringskaos så är det nu. Jag har ställt kryckorna utanför dörren och kryper fram istället. Det känns säkrare men ser fullständigt idiotiskt ut.
    Nåja, det kanske är bättre imorgon.
    Kan någon tipsa om kul nätshopping kanske. Behöver muntras upp

• livet från ljusa sidan

vanilj: men stackare, usch förstår att det gjorde rejält ont! F*sen att göra så innan semestern!

det ljuva livet: wow lät ju enkelt som en plätt de hänger bara rakt ner som en gardin då ju, vad är vikband?

• Det ljuva livet
    MildaMaränger skrev 2008-06-26 22:28:54 följande:
    Fan också... vi (sambon) håller ju på att måla sängen , junon. Hon  i butiken sa att det skulle gå bra att rolla de stora ytorna på sidan med en liten roller och den skulle inte lämna märken efter sig , speciellt inte med den färgen vi köpt. Nu har sambon kommit och stolt sagt att han äntligen är klar med sängen och det första jag såg var rollermärken på sidorna. Jag vill ju att det ska vara helt jämt eller ev penseldrag. Varför har det nu blivit märken efter rollern?? För lite färg? För mycket rollat? Jag kan ju inte direkt förbättra det själv heller eftersom jag är gravid och inte får måla med den färgen och vad ska jag säga till sambon?
    Tråkigt! Kan du inte be honom att måla ett lager färg till med pensel?
  • snigelfart
    Beatrize74 skrev 2008-06-26 22:35:38 följande:
    Kanske det? Kommer din man också ifrån släkten Sciuridae Ratufinae (jätteekorre)
    Ja det tror jag nog... Usch vad osams vi kan bli ang sparande och kastande av saker.
  • Ninizen
    Beatrize74 skrev 2008-06-26 20:44:27 följande:
    För er som inte vet hur det är att bo med en ekorre så kan jag mer än villigt berätta......att efter att ha röjt lite i förrådet, rensat linneförrådet, vardagsrumsskåp, tvättstuga och hall på saker och sorterat i "Slängpåse", "Skänkpåse"...och kommit upp till FEM stycken svarta sopsäckar med SKRÄP och tre stycken pappkassar med saker som ska skänkas bort.......kan man finna maken ute på gården, med huvudet i en svart sopsäck och med innehållet utplockat över hela garageuppfarten sägandes:"Den hääär gamla tröjan är ju jättebra att ha som torktrasor"eller"Men varför ska vi göra oss av med den här trasiga skurhinken, den funkar bra när jag ska tvätta bilen"eller"Den här gardinskenan kan vi ju behöva om vi skaffar fler fönster...det är ju bara att kompletterköpa det vi ska ha...eller...jaha...ska vi inte ha Kirschstänger uppe då?"Och måttet är rågat när han plockar upp en termos som saknar innanmäte:"Jag tror killarna har lagt ur lite delar på jobbet, så det finns att komplettera med där"och går och ställer in den på köksbordet. GAAAAAH!!!!!!!!!!Och då har han ändå blivit bättre...bra mycket bättre!Jag sätter snart ut en annons på Blocket"Ekorre bytes mot en påse jordnötter!"

Kikar in en snabbis och får mig ett gott skratt på en gång. Tack Bea!

Ha en underbar träff på lördag. Jag hänger gärna på till GBG i höst....eller kan vi väl ta  en helg i Köpenhamn. JAAA!!!!

Vanilj: Fy vilken otur. Skickar en stor kram till dig och blåser bort det onda
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Theo ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Vita tråden del 8