• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Beccabecca

Aros!
    Tack för att du skrev det. Måste hem och kolla vad som står på vårt paket. Vi gjorde nämligen lassange i helgen och han fick några få prickar runt munnen, vi trodde att det berodde på de krossade tomataren i köttfärssåsen. Men nu kan man ju inte riktigt veta...
    Som tur var hände inte något mer än så.

• smulan 75

De creme fraiché baserade brukar ju inte innehålla majonäs(ägg) men läs innehållsförteckningen för säkerhets skull!

Yosa skrev 2008-06-13 10:14:24 följande:
    Vet ni om det finns någon färdig potatis-sallad som är ägg-fri?
  • Kavat

Jag äter ju i stort sett äggfritt eftersom båda barnen är allergiska. Har inte ägg hemma, men bjuds det på kakor eller liknande ute äter jag.
    Idag blev jag bjuden på pannkaka till lunch och nu mår jag otroligt illa och har en konstig huvudvärk...
    Är det äggen jag reagerar på? Känns skitkonstigt i hela kroppen och mår jätte kass. Känner mig inte sjuk på något annat sätt...
    Hur känns äggallergi? Kan man reagera så vid intag av ägg om man inte äter det vanligtvis...?
    Någon som varit med om något liknande?

• IsakochMolly
    Tack för hjälpen med recepten på tårtbottnar. Har inte bakat än men ska prova båda för att se vilken som blir bäst.

Nu har jag en ny fråga.
    Ikeas köttbullar, innehåller dessa ägg???
  • Blå Flygare

CG Nkpg skrev 2008-06-13 18:24:09 följande:

Nu har jag en ny fråga. Ikeas köttbullar, innehåller dessa ägg???
    Ja. Man kan be om speciella utan ägg (o mjölk) men hur vet man om man fått rätt sen? Har skett misstag.
  • Aros
    Blå Flygare skrev 2008-06-13 21:15:27 följande:
    Ja. Man kan be om speciella utan ägg (o mjölk) men hur vet man om man fått rätt sen? Har skett misstag.
    Har absolut skett misstag! Våran son kräktes ner halva IKEA på vägen ut mot sjukhuset för drygt 1 år sedan. Har dessutom sett hur dem hanterar maten. Bra att den har plasthandskar på sig när de bereder smörgåsarna, men när man gjort klart räkmackorna (med ägg på) kanske man borde byta innan innan man börjar på ost/skinksmörgåsarna. Så är man allergisk gör man bäst i att antingen ta med egen mat eller äta utanför på något snabbmatställe.
  • Rigmor Mortis

Åååh vad jag blir trött. Finns det någon här som har ett VÄLBEPRÖVAT recept på luftig sockerkaka/tårtbotten? Jag har provat fyra-fem olika men ALLA blir kompakta och tunga. Även den jag bakade idag, med NoEgg.

• Kavat
    EKJ76 skrev 2008-06-14 12:42:16 följande:
    Åååh vad jag blir trött. Finns det någon här som har ett VÄLBEPRÖVAT recept på luftig sockerkaka/tårtbotten? Jag har provat fyra-fem olika men ALLA blir kompakta och tunga. Även den jag bakade idag, med NoEgg.
    Mer mjöl!! 1/2 dl per ägg har jag hört. Så att det blir "hård" smet, den får inte vara för lös.
    Lite kompakt har det dock blivit tidigare när jag bakat, men jag har även naturligt glutenfritt mjöl i...
  • Rigmor Mortis

Oj, så mycket som en halv dl per ägg? Då hade jag för lite extra mjöl, jag tog en halv dl extra när det skulle varit två ägg...

Fler tips?

• Beccabecca

Är det någon som vill tipsa om en god midsommartårta eller kaka?

Jag skulle vilja göra något annat än en vanligt gräddtårta med jordgubbar. Gärna något med jordgubbar som är lite lagom sött och sliskigt :)

Jag sitter och lusläser alla receptsiter, men allt innehåller ju ägg som vanligt. Jag har aldrig ersatt ägg på egen hand ur recept när jag bakat kakor så det känns osäkert att laga något obeprövat på midsommarafton.

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7