• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Blå Flygare

tlw: RAST är ett blodprov. Tar 1-2 veckor att få svaret. Man kan testa mot 6 ämnen på ett rör.

• Beccabecca

Vill fråga er om råd.

Idag åt vi pytt i panna. Vi åt stekt ägg till. Sonen fick pytt i panna och rödbetor. Efter middagen var han prickig, lite runt munnen, på underarmarna och några få prickar på magen. Prickarna försvann ganska fort.
    Men frågan är ju om det var rödbetor eller ägg han reagerade mot? Han har tidigare reagerat och blivit röd av lingon och hallon, så det ligger ju nära tillhands att misstänka överkänslighet mot rödbetorna.

Vi har alltid kunnat äta ägg i närheten av honom, men vi är självklart jätteförsiktiga. Jag är bara rädd för att äggallergin har förvärrats.

Vad tror ni?

• Rigmor Mortis
    Mamsie skrev 2008-05-18 23:53:52 följande:
    Nu gäller det att hitta någon ljus gulaktig sås som han kan få istället för majonnäs och bearnaise...
    Kavlis fettfria innehåller inte ägg (såvitt jag minns), och bearnaise är inte omöjligt att göra själv (mjölk, (mycket) smör, dragon, lökpulver, vitvinsvinäger, salt. Red till önskad konsistens)
  • Twixie

Kavlis lättmajonäs innehålller heller inte ägg... Känner personligen ingen skillnad på vanlig majjo och lättmajjo...

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 maj (BF +9) ღ¸.?°´¯)
  • Rigmor Mortis

Gör den inte? Vad bra, den fettfria är lite tråkig i smaken. Är det ändrat nyligen då, jag har för mig jag kollade alla majonnäser i höstas (när jag blev överkänslig) och det var bara den fettfria som var äggfri. Tror jag.

• Mamsie
    Twixie skrev 2008-05-20 03:49:31 följande:
    Kavlis lättmajonäs innehålller heller inte ägg... Känner personligen ingen skillnad på vanlig majjo och lättmajjo...
    Han är allergisk mot mjölk också... (och soja) så det funkade inte. Tack i alla fall!

Ingredienser: Vatten, veg.olja (raps), ättika, socker, mjölkpulver, förtjockningsmedel (E1412, E1422, E412, E415), senap, salt, kryddor, konserveringsmedel (E202, E211), mjölksyra, färgämne (E160a).
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    EKJ76 skrev 2008-05-19 21:47:09 följande:
    Kavlis fettfria innehåller inte ägg (såvitt jag minns), och bearnaise är inte omöjligt att göra själv (mjölk, (mycket) smör, dragon, lökpulver, vitvinsvinäger, salt. Red till önskad konsistens)
    Kavli fettfri majonnäs funkar för oss. Tack!

Göra bearnaise själv... Njeh, jag orkar inte stå och koka ihop vinäger o lök och stå o balansera upp så det inte skär sig.

Jag såg en gång när en kock gjorde på Bearnaise på Såsbas. Hur enkelt som helst. Inget mäcklande med att koka hit o dit.
    Han vispade såsbasen hårt, använde rumsvarma ägg, pressade ner citron som syra, och balanserade upp den med kallt/varmt vatten.
    Men jag kommer inte ihåg exakt hur han gjorde!

SÅSBAS http://rapsona.se/prod_12.php
    En genialisk produkt framtagen av raps. Smakar som smält smör trots att den är helt vegetabilisk.
    Är flytande även i kalla temperaturer & innehåller inget tillsatt vatten. Användningsområden: Stekning, såsberedning, bakning m.m.

Var får man tag i det utan att ha restaurang? Och jag har nog inte användning för en hel dunk...
  • Rigmor Mortis
    Mamsie skrev 2008-05-20 09:05:22 följande:
    Kavli fettfri majonnäs funkar för oss. Tack! Göra bearnaise själv... Njeh, jag orkar inte stå och koka ihop vinäger o lök och stå o balansera upp så det inte skär sig.
    Näää, jag kokar inte heller ihop vinäger och lök och krånglar, jag värmer mjölk (i ert fall någon mjölkersättning då), reder den, häller i vinägern (har aldrig skurit sig för mig) och sedan smöret och kryddorna. Lökpulver då förstås, är man bekväm av sig så är man
  • Mamsie
    EKJ76 skrev 2008-05-20 09:14:40 följande:
    Näää, jag kokar inte heller ihop vinäger och lök och krånglar, jag värmer mjölk (i ert fall någon mjölkersättning då), reder den, häller i vinägern (har aldrig skurit sig för mig) och sedan smöret och kryddorna. Lökpulver då förstås, är man bekväm av sig så är man
    Aaaah, du gör en mjölksås och piffar upp den med vinäger (syra) och kryddor!
    Det har jag aldrig tänkt på...

När man har allergier så får man lov att skita i att "bearnaisesås är en emulgeringssås och inte har något med mjölk att göra"

Men - jag vill ff ha en "riktig" Bea.. Ska försöka få tag i såsbas och kanske dela dunken med någon. Den håller i kylskåp i ett halvår, kortare i rumstemperatur.

Hittade det här:

smält 100g smör(riktigt smör) på låg värme,
    vrid av plattan,
    vispa som en galning, i med en gula,
    vispa som en galning(elvisp eller stavmixer rekommenderas)
    i med två gulor till, fortsätt vispa,
    i med en skvätt vinäger samt dragon = KLART
    detta är enligt min erfarenhet det bästa receptet på bea. Om det skulle skära sig så smält smör igen och vispa ner såsen som skar sig plus eventuellt en gula till. DU kan för säkerhets skull lyfta kastrullen från plattan då och då.

100g smör
    3 äggulor
    lite vinäger
    dragon
    eventuellt salt.
  • Mamsie
    Beccabecca skrev 2008-05-19 21:41:11 följande:
    Vill fråga er om råd. Idag åt vi pytt i panna. Vi åt stekt ägg till. Sonen fick pytt i panna och rödbetor. Efter middagen var han prickig, lite runt munnen, på underarmarna och några få prickar på magen. Prickarna försvann ganska fort. Men frågan är ju om det var rödbetor eller ägg han reagerade mot? Han har tidigare reagerat och blivit röd av lingon och hallon, så det ligger ju nära tillhands att misstänka överkänslighet mot rödbetorna. Vi har alltid kunnat äta ägg i närheten av honom, men vi är självklart jätteförsiktiga. Jag är bara rädd för att äggallergin har förvärrats. Vad tror ni?
    Jag skulle tippa på ägg.
    De vanligaste allergenerna för små små barn är mjölk, ägg & soja. Sedan alla sädesslag (korn, vete, råg och havre).

Röda saker brukar ju inte vara "ren allergi" utan snarare en ofarlig lokal reaktion, typ att man kan få prickar och feber av jordgubbsfrossa. Helt ofarligt men kanske obehagligt om man inte vet vad det handlar om.

Håller tummarna för att ni hittar det som utlöste reaktionen!
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7