• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-05-28 15:54:54 följande:
    Curry innehåller ofta bockhornsklöver. Klöver är en baljväxt = släkting till soja. Det finns curry utan bockhornsklöver också har jag för mig... Jag hittade No Egg i tredje butiken. Nu ska jag komma underfund med hur det funkar - det står ju bara på utrikiska! Pannkakor och sockerkakor vet jag man kan göra. Vad mer??
    *funderar* Det är inte så bra om min 1-åring äter klöver då va? Trodde han var säker från smulor på gräsmattan...!

Angående NoEgg. Jag har bakat med det, men ersätter helt bara ett ägg, sist tog jag motsvarande två och det blev ok. Pannkaka gjorde jag på linfröavkok, men dottern vägrade äta ändå "tycker inte om". Så sen dess har jag inte gjort. Men de blev ok, om än lite för söta, men tänkte mig mindre socker nästa gång. Brukar inte ha socker i pannkaka för övrigt så det var nog det som kändes knasigt sött.
    När jag har gjort köttfärslimpa, köttbullar osv så har jag tagit motsvarande 1-2 ägg i (2 "ägg" i 1kg köttfärs). Blandar bara i det. Tillsätter havredryck så att de blir lite kletigare och saftigare i slutändan. Blev superbra!
  • Beccabecca

1 rågad tsk noEgg mostvarar ett ägg. Det är bara att börja experimentera! Man kan blanda med en msk vatten också för att ersätta hela ägget.
    I pannkakor fungerar det bra för oss, då har vi bara i pulvret och blandar med mjölken. Pannkakorna smakar helt OK, men de är lite trixigt att steka dem så att de inte går sönder.

NoEgg, vatten och lite ströbröd fungerar bra att ha i köttfärsen när man ska göra köttbullar. Men man får inte ta för mycket, då blir det klistrigt.

Sockerkaka och muffins blev inte speciellt bra, då finns det bättre helt äggfria recept som vi hittat här i recepttråden och på allergisidan.com.

Lycka till!

tlw skrev 2008-05-28 19:00:15 följande:
    Jag har NO EGG hemma men har inte riktigt fattat hur det kan användas.Kan man ha det i köttbullssmeten eller till köttfärslimpa tex? Hur mycket har man till pannkakor i en smet på ca 3dl mjölk och 2 dl mjöl?
  • Rigmor Mortis

När jag gör pannkakor utesluter jag bara ägget och har i lite bakpulver istället. Behövs ingen äggersättning där

• Blå Flygare
    EKJ76 skrev 2008-05-28 20:58:02 följande:
    När jag gör pannkakor utesluter jag bara ägget och har i lite bakpulver istället. Behövs ingen äggersättning där
    Fast bakpulver är ju en ersättning det också Med bakpulver blir pannkakorna luftigare, med linfröavkok mer sega som riktiga pannkakor. Men de är svårare att steka rätt när man har linfröavkok, bakpulver är klart smidigast.

? Vem var det som tipsade om fullkornsnudlar, att de skulle vara äggfria? Har bara sett Santa Maria i affären, och de innehåller ägg Finns det någon annan sort (just fullkorn - risnudlar och glasnudlar vet jag)
  • Beccabecca

Ni med allergiska barn med känslig hud, vad använder ni för att tvätta barnen? Jag skulle vara välidgt glad för tips!

Vi har tvättat honom med olja. Men nu när han är ute och leker och när vi smörjer honom med solkräm så behöver vi någon typ av tvål eller tvättkräm. Har använt acos baby wash mousse och den tål han utan att bli torr, men den är så lättrinnande. Det går inte att få bort resterna av solkrämen med den.
    Testade att använda vår vanliga duschkräm igår på en av armarna. Men den blev röd direkt...

• IsakochMolly
    Hej

Någon här som har ett bra recept på tårtbottnar utan ägg och som vet att det blir bra??
    Inboxa gärna eller länka till nåt bra recept så blir jag glad!
  • Blå Flygare

CG: Jag är mycket nöjd med min banankaka och även choklad-och banankakan ifrån allergimat. Båda finns i min blogg med mjölkfritt fika. Eller äggfritt? Den med choklad är dock lite väl söt anser vissa.

• tlw

CG:
    Jag gjorde en i förra veckan,

3dl mjöl
    2dl socker
    2tsk bakpulver
    2tsk vaniljsocker
    50g smör/margarin
    2dl mjölk

Blanda alla torra ingr.
    Smält smör och blanda i mjölken
    Blanda ner de torra i smör/mjölken

Grädda i 175 grader i 40 minuter.

• Asia1

Hej! Har just idag fått reda på att min dotter, 6 månader, är allergisk mot ägg! Läser och lär mig! Är det något speciellt som jag ska tänka på lite extra? Sånt som man kanske inte tänker på?

Sen undrar jag om dedär No egg. Vart hittar man det i affären och vad kan man ha det till?

• Blå Flygare
    Asia1 skrev 2008-06-10 21:36:25 följande:
    Hej! Har just idag fått reda på att min dotter, 6 månader, är allergisk mot ägg! Läser och lär mig! Är det något speciellt som jag ska tänka på lite extra? Sånt som man kanske inte tänker på?Sen undrar jag om dedär No egg. Vart hittar man det i affären och vad kan man ha det till?
    Kolla innehållsförteckningen på allt! Och även saker som brukar innehålla ägg, för ibland är det gjort på mjölk istället (t.ex. majonäs, maränger). Utländska ostar kan innehålla ost (se ts). Och så beror det på hur känslig hon är. Vissa reagerar ju om man vispar ägg i samma rum, och många reagerar om de får lite på sig.

Jo! Korsallergi med fisk och fågel är vanligt, så var försiktig med smakisar med det, var uppmärksam.

NoEgg finns i värsorterade butiker. ICA maxi brukar ha bra allergi-utbud. Men jag tycker faktiskt att linfröavkok är många gånger bättre när man bakar, eller recept med bara bakpulver. Ägg binder vätska, så ska man baka utan ägg ska man ta mindre vätska, annars orkar smeten inte resa sig och man får en platt kompakt kaka.
    NoEgg är bra till färser (köttbullar etc) Men man kan även ta en kokt potatis.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7