• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Mamsie

*knackar sig själv i pannan*

Sedär! Jag är fortfarande inne på mjölkfritt (av ohejdad vana).
    Det är ju ÄGG som ska bort! Hemlis
    Duh!

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Rigmor Mortis

*flinar*

Kavlis lättmajo ska jag genast införskaffa, jag saknar äkta majonnäs (särskilt till smörgåstårta)

• Aros

Här hemma funkar inte Kavli eftersom dem har senap i majonäsen och sonen är nästan lika allergisk mot senap som mot ägg. Jättetrist verkligen, fär i de produkter som inte har ägg så finns det senap som t ex dressingar och såser.

Ingen som vet om någon annan tillverkare som har majonäs utan ägg? Kanske, kanske har någon utan senap också. Har letat men inte hittat än så länge.

• Beccabecca

Tack för ditt svar!

Vi vet sedan tidgare att sonen är äggallergisk. Dock inte superallergisk. På pricktesten var äggutslaget mindre än referensutslaget, så läkaren tippade på att det skulle växa bort ganska snart. Men jag blir lite orolig för att allergin snarare har förvärrats. Vi ska nog vara ännu försiktigare och inte äta rent ägg vid samma måltid som honom framöver.

Han har blivit rödprickig av lingon och hallon den senaste månaden. Han har kunnat äta både lingon, hallon och rödbetor tidigare, men nu reagerar han direkt. Särskillt första gången det märktes, då fick han ICAs lingonsylt. Han var så röd att det inte märktes att vi tvättat av honom sylten runt munnen. Sedan testade vi med hemmagjord sylt och det gick bättre, men några bleka utslag dök ändå upp. Men jag antar som du säger att röda saker inte handlar om någon allergi, utan om överkänslighet.

Har en tid hos allergiläkaren i augusti. Får prata om det då.

Mamsie skrev 2008-05-20 09:23:15 följande:
    Jag skulle tippa på ägg. De vanligaste allergenerna för små små barn är mjölk, ägg & soja. Sedan alla sädesslag (korn, vete, råg och havre). Röda saker brukar ju inte vara "ren allergi" utan snarare en ofarlig lokal reaktion, typ att man kan få prickar och feber av jordgubbsfrossa. Helt ofarligt men kanske obehagligt om man inte vet vad det handlar om. Håller tummarna för att ni hittar det som utlöste reaktionen!
  • Kavat
    Beccabecca skrev 2008-05-20 15:53:20 följande:
    Tack för ditt svar!Vi vet sedan tidgare att sonen är äggallergisk. Dock inte superallergisk. På pricktesten var äggutslaget mindre än referensutslaget, så läkaren tippade på att det skulle växa bort ganska snart. Men jag blir lite orolig för att allergin snarare har förvärrats. Vi ska nog vara ännu försiktigare och inte äta rent ägg vid samma måltid som honom framöver. Han har blivit rödprickig av lingon och hallon den senaste månaden. Han har kunnat äta både lingon, hallon och rödbetor tidigare, men nu reagerar han direkt. Särskillt första gången det märktes, då fick han ICAs lingonsylt. Han var så röd att det inte märktes att vi tvättat av honom sylten runt munnen. Sedan testade vi med hemmagjord sylt och det gick bättre, men några bleka utslag dök ändå upp. Men jag antar som du säger att röda saker inte handlar om någon allergi, utan om överkänslighet. Har en tid hos allergiläkaren i augusti. Får prata om det då.
    Kolla min blogg om bensoesyra och salicylsyra. Det finns allergi mot konserveringsmedel och lingon innehåller ju massa "eget" konserveringsmedel. Lingon och hallon ligger högt på bensoesyra.

Men sen kan det bara vara en tillfällig reaktion om imunförvaret är dåligt, vanligt att de blir prickiga då också.

Ja, alltså, inte helt enkelt att tyda.
  • Blå Flygare
    EKJ76 skrev 2008-05-20 08:30:24 följande:
    Gör den inte? Vad bra, den fettfria är lite tråkig i smaken. Är det ändrat nyligen då, jag har för mig jag kollade alla majonnäser i höstas (när jag blev överkänslig) och det var bara den fettfria som var äggfri. Tror jag.
    Vad glad jag blir att det finns en majjo som funkar, utöver plamil. Då får den smaka plast om det är så - ändå bra att ha något att tillgå till såser och smörgåstårta och...
    Synd bara för S att den är fettfri. Det är inte fettsnålt som behövs - tvärt om. Blev riktigt deppig igår när jag tittade på kort o film jag tagit på henne senaste veckan. På något sett kunde jag se tydligare där hur smal hon är.
  • Blå Flygare

Glömde: Jag frågade dietisten på www.mjolkfri.com om linfröns giftighet och om man kunde ge linfröavkok (i bak) till små barn. Ni kan läsa svaret där

• Rigmor Mortis

Tjohooo, Kavlis lättmajjo är också äggfri (och smakar nästan som den äkta) 26% fett tror jag det var.

• Kavat
    Aros skrev 2008-05-20 14:49:00 följande:
    Här hemma funkar inte Kavli eftersom dem har senap i majonäsen och sonen är nästan lika allergisk mot senap som mot ägg. Jättetrist verkligen, fär i de produkter som inte har ägg så finns det senap som t ex dressingar och såser. Ingen som vet om någon annan tillverkare som har majonäs utan ägg? Kanske, kanske har någon utan senap också. Har letat men inte hittat än så länge.
    Är han allergisk mot senap för att han inte tål soja- släktingar. Eller bara senap? Nyfiken!
  • Beccabecca

Intressant att läsa om Linfrö. Jag åt det alltid i youghurten på morgonen, men har inte vågat äta det under tiden jag är gravid och ammar.

Blå Flygare skrev 2008-05-20 22:51:07 följande:
    Glömde: Jag frågade dietisten på www.mjolkfri.com om linfröns giftighet och om man kunde ge linfröavkok (i bak) till små barn. Ni kan läsa svaret där
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7