• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Mamsie
    Kavat skrev 2008-05-21 07:54:40 följande:
    Är han allergisk mot senap för att han inte tål soja- släktingar. Eller bara senap? Nyfiken!
    HUH?
    Är senap en baljväxt?

Nääääh... ?? sv.wikipedia.org/wiki/Senaper 
    Korsblommiga är väl inte samma som baljväxter/ärtväxter?
    sv.wikipedia.org/wiki/Korsblommiga_v%C3%A4xter
    sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rtv%C3%A4xter

*blir nervös och letar vidare*
    www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/baljvaxter/baljvaxter.htm
    www.livsmedelssverige.org/halsa/all-art.htm

Näh, jag ser ingenstans att senap skulle vara besläktad med soja.
    Please - skynda dig och tala om ifall du har annan info.
    Kanske det är DET som orsakar Max' besvär???
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Beccabecca

Tack för tipset! Något att fundera på. Ska vara uppmärksam på det framöver.

Tyvärr fungerade inte länken som låg överst i bloggen.

Kavat skrev 2008-05-20 17:09:49 följande:
    Kolla min blogg om bensoesyra och salicylsyra. Det finns allergi mot konserveringsmedel och lingon innehåller ju massa "eget" konserveringsmedel. Lingon och hallon ligger högt på bensoesyra.Men sen kan det bara vara en tillfällig reaktion om imunförvaret är dåligt, vanligt att de blir prickiga då också.Ja, alltså, inte helt enkelt att tyda.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-05-21 08:59:42 följande:
    HUH? Är senap en baljväxt?  Nääääh... ?? sv.wikipedia.org/wiki/Senaper  Korsblommiga är väl inte samma som baljväxter/ärtväxter? sv.wikipedia.org/wiki/Korsblommiga_v%C3%A4xte... sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rtv%C3%A4xter *blir nervös och letar vidare* www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabil... www.livsmedelssverige.org/halsa/all-art.htm Näh, jag ser ingenstans att senap skulle vara besläktad med soja. Please - skynda dig och tala om ifall du har annan info. Kanske det är DET som orsakar Max' besvär???
    Jag hittade senap på infokortet från Ica om soja och släktingarna. *Vänta, springer och letar*
  • Kavat
    Kavat skrev 2008-05-21 09:05:59 följande:
    Jag hittade senap på infokortet från Ica om soja och släktingarna. *Vänta, springer och letar*
    Nää, där står bara curry med... Funderar... Jag har läst det någonstans.. Men var?!
  • Kavat
    Kavat skrev 2008-05-21 09:07:41 följande:
    Nää, där står bara curry med... Funderar... Jag har läst det någonstans.. Men var?!
    www.ica.se/FrontServlet&state=mat_recept_dynamic&viewid=746247

Vet inte vart jag läst det, men här står det iaf med. Kanske skiljer från senap till senap?
  • Aros
    Kavat skrev 2008-05-21 07:54:40 följande:
    Är han allergisk mot senap för att han inte tål soja- släktingar. Eller bara senap? Nyfiken!
    Bara allergisk mot senap. Har inte hört något om att det ska vara något samband med soja (som han tål). Däremot är senap släkt med gråbo (pollensort) så vi var förvarnade om att han ev kan utveckla pollenallergi - vilket har visat sig nu i år då han drabbats lite (men klarar sig med nässpray och ögondroppar).
  • Aros

Sidan på ICA hänvisar till att det kan finnas soja i produkten eller närbesläktade släktingar till soja kan finnas i produkten. Inte att produkten i sig är släkt med soja.

• Kavat
    Aros skrev 2008-05-21 09:23:54 följande:
    Sidan på ICA hänvisar till att det kan finnas soja i produkten eller närbesläktade släktingar till soja kan finnas i produkten. Inte att produkten i sig är släkt med soja.
    Kan ha varit så. *minns ju inte* Låter ju helt klart troligast iaf.
  • Mamsie
    Curry innehåller ofta bockhornsklöver. Klöver är en baljväxt = släkting till soja.
    Det finns curry utan bockhornsklöver också har jag för mig...

Jag hittade No Egg i tredje butiken.
    Nu ska jag komma underfund med hur det funkar - det står ju bara på utrikiska!
    Pannkakor och sockerkakor vet jag man kan göra. Vad mer??
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • tlw

Jag har NO EGG hemma men har inte riktigt fattat hur det kan användas.
    Kan man ha det i köttbullssmeten eller till köttfärslimpa tex? Hur mycket har man till pannkakor i en smet på ca 3dl mjölk och 2 dl mjöl?

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7