• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Kavat

Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

• Kavat

Tackar Blå Myran för trådstarten som jag snodde rätt av!

• Blå Flygare

Tack Kavat för att du håller reda på trådarna

• Aros

Tack Kavat för länken!

Någon som provat det Kavat skriver i inlägg 1 om hur man kan ersätta ägg när man gör kättbullar:
    Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Håller det ihop tillräckligt bra för att göra hamburgare/färsbiffar av?

• Kavat
    Aros skrev 2008-05-10 21:02:36 följande:
    Tack Kavat för länken! Någon som provat det Kavat skriver i inlägg 1 om hur man kan ersätta ägg när man gör kättbullar:Färser och köttbullar:Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.Håller det ihop tillräckligt bra för att göra hamburgare/färsbiffar av?
    När jag gör biffar så har jag ibland bara köttfärs och kryddor ev. riven lök och det håller ihop bra tycker jag.

Ska jag däremot rulla köttbullar eller göra lite saftigare biffar om jag har nöt eller älgkött, så har jag tagit NoEgg, ev. lite ströbröd och havredryck till en rullbar färs.

Men har även testat med lite PO-fibrer i (alltså potatispulver), har nästan aldrig kokt potatis över när jag ska göra köttbullar och det funkar det med. Binder ju vätskan. Men däremot har jag ofta inte så mycket vätska i, för då tycker jag det blir för söligt.
    Så det är nog bara att testa på!
  • Twixie

Jag brukar använda bara (har alltid gjort...) av ströbröd och vatten/mjölk som bindemedel vid köttbullar eller pannbiffar. Jag föredrar iofs att göra pannbiffar för man kan ha i mer gott då men smeten är densamma!

Hur har ni som ger Tavegyl mot reaktion gjort med flaska till dagis. Har ni tagit ut en hel extra flaska som ni ställt på dagis eller bara mätt upp rätt dos (eller doser) att ha vid ev. reaktion. Har ni något med er i skötväskan?

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Beccabecca

Det där har jag också funderat på.

Sökte i fass efter en mindre flaska tavegyl som är lättare att ha med sig, men det finns ju inte.
    Vi har inte med oss i skötväskan, men egentligen borde man ju ha det. Hitills har vi aldrig behövt ge honom Tavegyl. Men det är å andra sidan mer sannolikt att han får i sig ägg när vi inte är hemma.

Twixie skrev 2008-05-11 17:47:02 följande:
    Jag brukar använda bara (har alltid gjort...) av ströbröd och vatten/mjölk som bindemedel vid köttbullar eller pannbiffar. Jag föredrar iofs att göra pannbiffar för man kan ha i mer gott då men smeten är densamma! Hur har ni som ger Tavegyl mot reaktion gjort med flaska till dagis. Har ni tagit ut en hel extra flaska som ni ställt på dagis eller bara mätt upp rätt dos (eller doser) att ha vid ev. reaktion. Har ni något med er i skötväskan?
  • Beccabecca

Ni med dagisbarn!
    Hur hanterar dagis barnens äggallergi, eller allergi överhuvudtaget. Jonathan ska börja i höst och nu har vi hälsat på några. Vi har frågat om matrutinerna och det verkar skilja sig väldigt mycket.

En förskola sa att det är självklart att göra t.ex. äggfri pannkaka så att han ändå får "samma" mat som de andra. Medan en annan förskola röck lite på axlarna och sa att då får han väl något annat...

• Aros

Vi har gett dagis en "gammal" flaska tavegyl, var drygt halva kvar i den. Men dem har aldrig ett honom trots att han fått reaktioner. Så funderar på att ta tillbaka den innan den blir för gammal. I hans dagisväska finns även hans Anapen och Betapred.

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7