• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • tlw

På tal om okunnig serverings personal...
    Vi var på ett fik igår och skulle beställa lunch, de hade nästan bara pajer och gratänger. Det enda utan ägg var pytt i panna. Beställde då en sådan till lillen och sa att han är äggallergiker och tål ABSOLUT inte ägg alls!
    -Inga problem sa hon, jag ber de utesluta ägget bara.
    Jag bad att de inte stekte ägget i samma panna som pytten och det var inte heller några problem.
    När vi efter en kvart får in maten ligger det ändå stekt ägg på maten och dessutom dressing på salladen och bröd på samma tallrik!!!
    När jag bad om ny mat kom hon tillbaka efter ca 5 minuter med samma tallrik, de hade bara plockat bort ägget och sa att han behöver ju inte äta salladen
    Blev skogstokig, tog tillbaka pengarna och sa att vi vill inte ha nåt alls....
    Hon förstog inte varför....

• tlw

"Jag bad att de inte stekte ägget i samma panna som pytten och det var inte heller några problem."

Menar så klart inte steka pytten i samma panna som äggen brukar stekas i....

• Lillasnigel07
    tlw skrev 2008-07-21 14:51:21 följande:
    "Jag bad att de inte stekte ägget i samma panna som pytten och det var inte heller några problem."Menar så klart inte steka pytten i samma panna som äggen brukar stekas i....
    Jag har varit med om liknande, fast med glutenfritt...
    Hade ringt i förväg och beställt glutenfritt, men när jag frågade för såsen "såg ut" att innehåla gluten så kollade servitrisen med kocken och kom tillbaka ut och sa att det var gluten i såsen, men kocken sa att det var så lite så det spelade ingen roll!!!
    Då jävlades jag och sa att jag får allergichock av gluten och först då gjorde de en ny sås till mig! Kunde inte gå, för det var slutet sällskap (begravning dessutom), så det var bara att sitta kvar middagen ut. Så okunskap finns det absolut i restaurangvärlden!
  • Kryckan

Åhhh vad arg jag blir av era berättelser om okunnigt folk inom livsmedelsbranchen. Tyvärr har ju jag med råkat ut för puckade personer så vi har än inte vågat låta dottern äta ute. Hon blir 3 år om några dagar.
    Igår fick hon köpt kycklingsallad och det gick bra, var förpackad så inte ute på fik, utan sådan där man köper på ica.
    Man var ju lite nervig minst sagt. Men som sagt gick det bra.

Appropå det där med när olika allergier växer bort så har jag både hört och läst detta:
    mjölkprotein 2-3 års ålder
    ägg 6-7 års ålder
    Sen finns det ju såklart variationer, men detta ska vara det vanligaste. Enligt våran läkare blir 90% av alla barn som är mjölkallergiska fria från allergierna vid 2-3 år.

Dottern är dock rejält allergisk mot båda än. Hon är ju även kontaktallergisk så jag har inte ens förhoppningar om att de någonsin försvinner. Men är mer än nöjd om kontaktallergin försvinner så hon endast har problem om hon får det i sig. Skulle underlätta min vardag med 300%.

• Kryckan

Sorry det här var ju ägg-tråden.. jaja.. nu vet ni lite mer om mjölk också då. Vissa av er har ju barn med allergier för båda och fler saker också!

• Xgirl83

Hej på er! Här kanske jag kan få lite tips.

För några veckor sedan, när dottern var 7½ månad, tänkte jag testa att ge henne äggröra som mellanmål. Jag hade inte en tanke på att man kan vara allergisk mot det, och började mata. Men innan hon hunnit äta upp allt så började det sprida sig nässelutslag som började runt munnen och som följande halvtimmen/timmen spred sig över kroppen för att sedan försvinna. Jag har nämnt detta för BVC, men vi har inte vidare mycket förtroende för vår BVC-sköterska och hon verkade inte heller ta det på allvar. Hon trodde mer att det var en reaktion pga att det blev för mycket allra första gången, vilket ju såklart kan ha varit fallet. Men vi vågar ju inte ge ägg innan det har testats på henne, vilket även sköterskan rådde oss. Men hon sa att de inte allergitestar innan barnet fyller ett år. Är det så och finns det i så fall nåt vi bör tänka på tills dess? Ja förutom att undvika ägg förstås.

• mammaknasen
    Xgirl83 skrev 2008-07-28 22:58:10 följande:
    Hej på er! Här kanske jag kan få lite tips.För några veckor sedan, när dottern var 7½ månad, tänkte jag testa att ge henne äggröra som mellanmål. Jag hade inte en tanke på att man kan vara allergisk mot det, och började mata. Men innan hon hunnit äta upp allt så började det sprida sig nässelutslag som började runt munnen och som följande halvtimmen/timmen spred sig över kroppen för att sedan försvinna. Jag har nämnt detta för BVC, men vi har inte vidare mycket förtroende för vår BVC-sköterska och hon verkade inte heller ta det på allvar. Hon trodde mer att det var en reaktion pga att det blev för mycket allra första gången, vilket ju såklart kan ha varit fallet. Men vi vågar ju inte ge ägg innan det har testats på henne, vilket även sköterskan rådde oss. Men hon sa att de inte allergitestar innan barnet fyller ett år. Är det så och finns det i så fall nåt vi bör tänka på tills dess? Ja förutom att undvika ägg förstås.
    Hej! Jag är ingen expert, men vad du beskriver hände min son (9,5 mån) för ett par veckor sedan! Han reagerade också med nässelutslag över hela kroppen samt rodnad och svullnader i ansiktet. Vi fick rådet att åka direkt till akuten med honom för att få medicin. Då upphörde utslagen. Kanske hans reaktion var starkare än din sons men, iallefall, han fick lämna ett blodprov (är likvärdigt med ett sk pricktest) och efter en vecka fick vi svar på att det var klart positivt och att han absolut måste undvika ägg i fortsättningen, nästa reaktion kan nämligen bli värre! Vi fick mediciner utskrivet att ge honom om han av misstag får i sig ägg.

Verkar konstigt tycker jag att de inte vill testa honom. Kanske är det olika i olika landsting? Kan du inte kolla om det finns någon allergimottagning eller allergisköterska på barnkliniken på ert närmsta sjukhus. Kanske du kan ringa dit och rådfråga. Verkar lite nonchalant av bvc-sköterskan att inte ta det på mer allvar, tycker jag iallefall. Kan f.ö tillägga att när min son var 2 månader misstänkte de att han hade mjölkallergi, och då var vi hos allergisköterskan på barnkliniken och gjorde ett pricktest redan när han var så ung!
    Lycka till!
  • mammaknasen

Undrar förresten över en sak själv: Vad hade era barn för värde på sitt RAST-test? Min son hade 12,5 för ägg. Är det högt?

• Xgirl83

MariaBr: Tack för ditt svar!! Jo då ska jag kanske ringa sjukhuset och rådfråga. Vi bor i en mindre stad så jag tror inte det finns nån speciell barnklinik här. BVC-sköterskan sa såhär och syftade på sjukhuset: "De testar inte innan barnet fyller 1 år. Det är det de sagt till oss i alla fall."

Tycker ni det låter som en ordentlig reaktion som min dotter fick, eller bara överreaktion? För det var ganska otäckt att hon blossade upp samtidigt som hon åt.

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7