• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Emsor1

skrev detta inlägg innan idag men det försvan visst så jag gör det igen, jag hittade äggfri sockerkaka på allergimat.com (Ser nu att jag citerat fel inlägg men orkar inte krångla så jag hoppas du fattar vilket inlägg jag skulle citeraGlad)

EKJ76 skrev 2008-07-04 10:01:26 följande:
    Alla marängbottnar jag sett har varit äggfria (men ja, det är mycket socker i dem )Godast är enklast, imho. Blåbär och grädde på, låt stå och smälta ett par timmar (jag gillar när bottnen börjar bli seg). Klar!
  • Rigmor Mortis

Allergimat är en jättebra sida, men alla recept jag provat därifrån har blivit så kompakta :-/

• Emsor1

ah ok, då kanske man inte ska hoppas för mycket på de tårtbottnar de har där, jag som dessutom är värdelös i köket haha

EKJ76 skrev 2008-07-04 22:13:29 följande:
    Allergimat är en jättebra sida, men alla recept jag provat därifrån har blivit så kompakta :-/
  • mirakelmamma

Jag har testat flera äggfria tårtbottnar och jag håller med om att de blir kompakta. Jag testade att göra med linfröavkok och den blev bäst. Sök på allergimat efter sockerkaka med linfröavkok så kanske du hittar nåt. Annars har jag skrivit in ett recept i mattråden men det är ju några månader sen så man kanske får leta i de gamla trådarna.

• Emsor1

Ah, jag ska kika, Tack för hjälpen!

mirakelmamma skrev 2008-07-05 08:21:03 följande:
    Jag har testat flera äggfria tårtbottnar och jag håller med om att de blir kompakta. Jag testade att göra med linfröavkok och den blev bäst. Sök på allergimat efter sockerkaka med linfröavkok så kanske du hittar nåt. Annars har jag skrivit in ett recept i mattråden men det är ju några månader sen så man kanske får leta i de gamla trådarna.
  • mammaknasen

Jag är också intresserad av tårtreceptet med linfröavkok, nån som hittat det och kan länka??

• Beccabecca

Jag gjorde en äggfri tårtbotten från allergisidan.com. Men jag hittar inte några recept där nu.
    Botten blev helt OK, men inte perfekt.
    Man fick grädda den i tre olika omgångar för den var för smulig för dela på mitten.

• mirakelmamma

Här är ett recept som jag har testat. Jag brukar göra en rulltårtebotten och sen skära ut/dela den och använda den som tårta. På så vis slipper jag försöka stå och dela en vanlig tårtbotten, blir aldrig bra när jag försöker med det.

Rulltårta med linfrö avkok.

2¾ dl vetemjöl
    1½ dl potatismjöl
    2 tsk. bakpulver
    3 tsk. vaniljsocker
    2½ dl socker
    1,5 dl vatten
    1 dl linfrö avkok (jag kokade 2 dl vatten med 3 msk linfrö)
    4 msk flytande margarin (Kejus mjölkfria)
    ca 2 dl god sylt

Rörde ihop de torra först och sen i med keju, linfröavkoket och sist vattnet.
    Grädda i 250 g ca 5-10 minuter.

• Kavat
    mirakelmamma skrev 2008-07-08 09:37:47 följande:
    Här är ett recept som jag har testat. Jag brukar göra en rulltårtebotten och sen skära ut/dela den och använda den som tårta. På så vis slipper jag försöka stå och dela en vanlig tårtbotten, blir aldrig bra när jag försöker med det. Rulltårta med linfrö avkok.2¾ dl vetemjöl1½ dl potatismjöl2 tsk. bakpulver 3 tsk. vaniljsocker2½ dl socker1,5 dl vatten1 dl linfrö avkok (jag kokade 2 dl vatten med 3 msk linfrö)4 msk flytande margarin (Kejus mjölkfria)ca 2 dl god syltRörde ihop de torra först och sen i med keju, linfröavkoket och sist vattnet. Grädda i 250 g ca 5-10 minuter.
    Tack! Det ska jag testa nästa gång, fast byta ut vetemjöl mot naturligt glutenfritt. *sparas*
  • StinaTina

Nu har vi påbörjat provokation på dottern.
    Hon har fått sockerkaka bakad på ägg vid två tillfällen och efter första gången märkte vi inte någon reaktion Den andra fick hon idag så det är lite för tidigt att säga något om den än......... Vi håller tummarna och hoppas

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7