• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Twixie

Xgirl83: Verkar väldigt konstigt att de inte vill testa  barn under ett år!!! Verkar nästan som hon inte orkar ta tag i det! Melvin testades positivt för ägg när han var 7 mån, kusinen när han var 6 mån. Vänners barn har testat för olika saker när de varit under året. Vi fick heller knappt hjälp via BVC. En remiss skrevs men de skrev "Ej brådskande" på den trots att han var prickig över hela kroppen och började få vätskande sår på kinderna. Till oss sa de bara att remiss var skriven. Efter en vecka då sonen blivit mycket värre ringde jag barnkliniken direkt och det var då jag fick reda på att de skrivit "ej brådskande" på remissen. När jag för sköterskan beskrev Melvin så fick vi tid nästa dag för hon tyckte det var så allvarligt. Sonen har bara testats pos. med pricktest så jag har inget ref.värde tyvärr. Så ring sjukhuset direkt och förklara vad som hände. Möjligtvis kan de be dig avvakta till nästa gång och då åka in akut i väntan på utredning men hoppa över BVC. Som sagt, man vet ju aldrig hur de reagerar nästa gång. Sonen reagerade först genom nässelutslag men numer kräks han och svullnar upp över läppar och ögon.
    (sonen har mycket atopiskt eksem också, därav vätskande sår... Prickarna kom troligtvis från allergiskt men pga problemhy gick de inte tillbaka omedelbart. Melvin åt ganska ofta bröd med ägg i innan vi fick reda på allergin).

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • StinaTina

Man kan testa barn redan från födseln MEN allergitester på så små barn är ofta missvisande. Har en dotter på 2 år och 8 månader som är allergisk mot mjölkprotein, ägg och sojaprotein (+ lite till). Pricktest och rast visar inget, lapptest visar reaktion.

Hon testades första gången när hon var 2,5 månad gammal och har sen genomgått tester med jämna mellanrum.

• Blå Flygare

Olika kliniker har olika idéer om när man tidigast bör testa. Vi väntade till 6 mån med att testa, men det betydde inte att vi inte fick träffa läk (o dietist) innan dess! Och testat visade sen ju sen ändå ingen.

• mirakelmamma

Xgirl83: Vår mellandotter är testad av barnmottagningen. Första gången hon pricktestades var hon 6 veckor (mjölk), de tog även blodprov på henne då. Hon var 3 månader när hon pricktestades för ägg.
    Jag tycker att du ska ringa till barnmottagningen/allergimottagningen om du inte hittar nåt sånt så kan du ringa till växlen på närmsta sjukhus och se om du kan lotsa dig vidare. Tyvärr är det många av BVC sköterskorna som är väldigt dåligt informerade/utbildade när det gäller allergier. Vår dotter var helt prickig av nässelutslag men BVC trodde det var hormonprickar!?
    Stå på dig och se till att du får en tid hos en barnläkare. Nöj dig absolut inte med att BVC säger som de gör. Lycka till!

• Xgirl83

TACK för all er hjälp! Jag ska ringa till sjukhuset och prata med dem.

• TinaZ

Hej!Ni som har allergiska barn, har ni fått några råd när ni blivit gravida på nytt?

Jag har en dotter som är allergisk mot mjölk o ägg, så jag undrar om det är något särskilt jag ska tänka på om vi skaffar fler.....under grav. och när barnet är nyfött.

• Kavat
    TinaZ skrev 2008-08-08 20:05:48 följande:
    Hej!Ni som har allergiska barn, har ni fått några råd när ni blivit gravida på nytt?Jag har en dotter som är allergisk mot mjölk o ägg, så jag undrar om det är något särskilt jag ska tänka på om vi skaffar fler.....under grav. och när barnet är nyfött.
    Oj! Nää, vi visste ju inte om alla allergier på dottern då. Jag har hört både ock. Men omega3 är det väl som är så bra att äta extra, men överlåter det åt de som har koll för jag minns inte riktigt!
  • Blå Flygare
    Hej!Ni som har allergiska barn, har ni fått några råd när ni blivit gravida på nytt?Jag har en dotter som är allergisk mot mjölk o ägg, så jag undrar om det är något särskilt jag ska tänka på om vi skaffar fler.....under grav. och när barnet är nyfött.
    Fått rådet att äta mycket fet fisk (eller ta omega3, men akta sig så den inte innehåller fiskLEVERolja, också kallad tran). Sen har jag läst att man ska äta probiotika som finns i proviva, sempers magdroppar och särskillda kapslar att köpa på apotek (förutom i mjölksyrade grönsaker - fast jag vet inte hur man gör det). Men hur mycket eller när i grav av den senare vet jag inte.
  • Mamsie

Hej å håh!

Skuggläser lite och nickar instämmande.

BVC - hoppa över dom ifall det känns som om ni inte blir tagna på allvar. Ring direkt till barnmottagningen, eller ev närmaste sjukhus med allergimottagning, och förklara läget.

• Mamsie
    tlw skrev 2008-07-21 14:49:52 följande:
    På tal om okunnig serverings personal...Vi var på ett fik igår och skulle beställa lunch, de hade nästan bara pajer och gratänger. Det enda utan ägg var pytt i panna. Beställde då en sådan till lillen och sa att han är äggallergiker och tål ABSOLUT inte ägg alls! -Inga problem sa hon, jag ber de utesluta ägget bara. Jag bad att de inte stekte ägget i samma panna som pytten och det var inte heller några problem.När vi efter en kvart får in maten ligger det ändå stekt ägg på maten och dessutom dressing på salladen och bröd på samma tallrik!!!När jag bad om ny mat kom hon tillbaka efter ca 5 minuter med samma tallrik, de hade bara plockat bort ägget och sa att han behöver ju inte äta salladen Blev skogstokig, tog tillbaka pengarna och sa att vi vill inte ha nåt alls....Hon förstog inte varför....
    Bra gjort!

Jag har lite inblick i krog-/restauranbranchen. Inte ens krögarna själva "kan" det här med födoämnesöverkänslighet - och hur ska man då få dom att förstå vikten av att utbilda sin personal?
    Och, nej, inte alla krogar är helt igenom "vita". Så lagstiftning biter inte på dom...

Vi äter inte ute, eller så tar vi med mat till lillkillen och förklarar att han är multiallergiker och riskerar allergichock om han får i sig något fel. (vi talar inte om att vi har med antihistaminer till honom )
  • Kavat

Hihi, jag brukar fråga om det har något utan mjölk, ägg, soja, havre, vete, färgämne, men det finns ju aldrig så då är det inga problem att ge medtagen mat. Nu är ju mina rättså små än så länge, men har de inget att erbjuda så är de nog bara glada att man kommer dit och äter?!

• TinaZ

*suck* köpte hamburgare på MAX på vägen hem. Förklarade noga att dottern skulle ha ägg o mjölkfri hamburgare och naturell dvs bara kött och bröd.
    När vi kom hem (andra sidan av stan) så var där både dressing och sallad på den

• Twixie
    TinaZ skrev 2008-08-09 20:40:59 följande:
    *suck* köpte hamburgare på MAX på vägen hem. Förklarade noga att dottern skulle ha ägg o mjölkfri hamburgare och naturell dvs bara kött och bröd.När vi kom hem (andra sidan av stan) så var där både dressing och sallad på den
    Sånt kan göra mig riktigt arg - speciellt som de inte kan äta pga allergi (då är det ju inte bara att skrapa bort) Är det bara i dressingen som det är ägg? Var nämligen inne på deras hemsida och tittade och hittade bara sallad som var utan ägg. Misstänkte att det var dressingen som gjorde alla hamburgarna "äggiga" men har inte vågat testa...
  • TinaZ

Twixie - både burgare o bröd finnns utan ägg o mjölk (om man ber om det )dressingen var MAX original sa de när vi åkte tillbaka och hävdade att det skulle gå bra. När vi kom hem igen läste vi att den innehåller ägg!

Vi åkte tillbaka och har blivit lovade kompensation samt att chefen ska ringa upp.

Men man blir ju väldigt arg, som tur var kollade jag innan jag gav den till henne.

• Twixie

Ah, vad bra! FÖr när man går in på deras hemsida står det att alla hamburgare innehåller ägg. Visste  bara inte om det var ägg i hamburgarna eller "bara" dressingen! Bra att de tog det på allvar och hoppas chefen nu verkligen ringer upp!

• mirakelmamma

Vi har också haft problem med MAX. Beställde en ägg och mjölkfri men fick en glutenfri. Den smakade ur äckligt! Som tur var åt dottern knappt en tugga. Men det räckte för att hon skulle bli dålig. Jag pratade med chefen och de lovade oss kompensation - att hela familjen skulle få äta gratis hos dem. Men jag vågade inte det. Detta hände för snart 2 år sen och vi har bara ätit på Max en gång där efter och då var inte barnen med.

TinaZ skrev 2008-08-09 20:40:59 följande:
    *suck* köpte hamburgare på MAX på vägen hem. Förklarade noga att dottern skulle ha ägg o mjölkfri hamburgare och naturell dvs bara kött och bröd.När vi kom hem (andra sidan av stan) så var där både dressing och sallad på den
  • matkänslig

Hej, jag är ny här och ville bara säga att jag provade på att steka No Egg idag som om det vore ett stekt ägg med lite salt o peppar och om jag ska vara ärlig så fungerade det som ersättning för detta. Har inte ätit stekt ägg på 20 år så det var fantastiskt. Har gallsten och är laktosintolerant med laktosintoleranta barn så man har verkligen tur att dom tillverkat ersättningar. 1 pkt No Egg kostade ca 30 kronor och ersätter ca  66 ägg. Ett av recepten på paketet innehåller ett majonnäsrecept vad jag förstår och detta ska jag prova idag och även ska jag se hur det blir om man använder det till maränger. Så jag återkommer med mitt experimentresultat.

• Kavat
    matkänslig skrev 2011-03-26 15:03:03 följande:
    Hej, jag är ny här och ville bara säga att jag provade på att steka No Egg idag som om det vore ett stekt ägg med lite salt o peppar och om jag ska vara ärlig så fungerade det som ersättning för detta. Har inte ätit stekt ägg på 20 år så det var fantastiskt. Har gallsten och är laktosintolerant med laktosintoleranta barn så man har verkligen tur att dom tillverkat ersättningar. 1 pkt No Egg kostade ca 30 kronor och ersätter ca  66 ägg. Ett av recepten på paketet innehåller ett majonnäsrecept vad jag förstår och detta ska jag prova idag och även ska jag se hur det blir om man använder det till maränger. Så jag återkommer med mitt experimentresultat.
    Välkommen till den tråden vi använder istället!

www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA TRÅDEN! Välkomna!
  • Yosa
    Hej!Ni som har allergiska barn, har ni fått några råd när ni blivit gravida på nytt?

Jag har en dotter som är allergisk mot mjölk o ägg, så jag undrar om det är något särskilt jag ska tänka på om vi skaffar fler.....under grav. och när barnet är nyfött.
    Läs gärna i min blogg (här på FL) om hur vi förebyggde allergi när vi väntade Albin. Gick in för de en del då och kontaktade till och med en allergiläkare angåenge detta. Magnus Wickman som varit huvudansvarig för en av de största studierna kring allergi BAMSE-studien.

Fråga gärna om du undrar något.

Skall tilläggas att Albin idag (3 år) inte har någon allergi!

Hans syster 6år har flera allergier men de grejerna som jag skriver om i bloggen tillämpade jag inte på henne då jag inget visste om de då
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7