• oxytocin

Är IKEA´s resårbottnar bra?

Och bäddmadrasserna, tänkte främst på de två dyraste? Behöver förresten en fast resårbotten. Eller tips på annan bra?

• Svar på tråden Är IKEA´s resårbottnar bra?
  • hundpuss
    Trinity78 skrev 2008-05-23 07:34:44 följande:
    Vision400: Sultan är bara samlingsnamnet. Det finns 5-6 olika Sultansängar av olika kvalité och utformning. Varför jag undrar vilken säng ni har köpt är för att de allra billigaste bara är rekommenderade som gästsängar.
    SVAR:
    Återigen;
    jag har INTE köpt en Sultansäng.
    Det är min syster samt en vännina. Och de har inte köpt det billigaste, det vet jag.
    För min syster påpekade att de ville ha en bra säng, därav att de betalade mer.
    Likadant med min vännina, de köpte två 90-sängar samt en stor 180 plus bäddmadrass. Alltså typ continentalsäng.
    Och så bra var de inte.

Därav att de båda är så besvikna, att sängarna är kassa redan efter två år.
    Om man ska lägga tex 10 000- 12 000 för en stor säng på Ikea (eller vad de nu ev kan kosta)
    Så kan man ju lika gärna lägga till pengar och få en riktig säng.

alltså, det är INTE jag som köpt en säng på Ikea.
    Hänger du med nu?
  • hundpuss

Måste tillägga;

Dessutom borde det ju vara bättre att investera i en bra säng som man inte måste åka med till Ikea 6 mil bort, vart annat år.
    Det borde ju vara förbannat drygt och jobbigt.

• Trinity78
    Vision400: Jag bryr mig inte om vem det är som har köpt en säng. Du kommer in i tråden och skriver hur kassa dessa sängar är men du kan inte säga vilken säng det är. Då får du ju finna dig i att bli lite ifrågasatt. Detta är ett diskussionsforum och då diskuterar man.
    If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Bippa

Trinity78 skrev 2008-05-23 11:25:21 följande:

Vision400: Jag bryr mig inte om vem det är som har köpt en säng. Du kommer in i tråden och skriver hur kassa dessa sängar är men du kan inte säga vilken säng det är. Då får du ju finna dig i att bli lite ifrågasatt. Detta är ett diskussionsforum och då diskuterar man.
    tycker som du trinity78 plus att om de nu kostade 10000-12000 som du vision 400 tror så skulle nog jag köpt någon ananstans jag också. för det finns ju typ den billigaste tempursängen på sova för samma pengar. dock ingår inte bäddmaddras.

så i det fallet håller jag med vision 400 att det är bättre att lägga några 1000:- extra.
    Men som sagt det finns jätte många som inte har råd och man måste ibland som konsument stå på sig för att få sin rätt. och är det nu till och med 25års garanti så ska man verkligen stå på sig om man har följt skötselråden och de ändå inte är bra efter 2år

sedan är ju många sängar på olika företag som sagt gjorda på samma ställe och i samma maskiner (alltså samma säng) men kostar jätte olika.
  • oxytocin

Sultan Svandal kostar ju bara 2.495:- i 90´s bredd.

• hundpuss
    Trinity78 skrev 2008-05-23 11:25:21 följande:
    Ja jag är fullt medveten att det är ett diskussionsforum. Det heter ju trots allt forum.
    Men om du tittar i tråden på vad du skrivit till mig, så har du hela tiden skrivit "vilken säng har DU/NI köpt"

och jag redan i första inlägget (läs mitt första inlägg) sagt att det var min syster samt vännina som handlat på ikea.
    det var därför jag frågade om du hängde med,
    för du verkar inte ha uppmärksammat det jag skrev.

Och som du skriver,
    det är ett diskussionsforum,
    jag har min åsikt och jag står fast vid den;

jag skulle inte råda nån att köpa säng på ikea.
    allt bygger ju på personlig erfarenhet.

min poäng är att se sig om på andra ställen,
    det finns bra sängar till schyssta priser på andra ställen.
    och att man ska fundera vad man lägger pengar på,
    det är inte helt ovanligt att man lägger dyra pengar på andra saker i livet,
    men vill komma undan med ett bra kap när det gäller sängar.
    Det är trots allt otroligt viktigt med en bra säng.

Samtidigt kan det ju inte vara så roligt att åka flera mil till Ikea år efter år fastän att de har denna garanti.
    Det borde ju vara bättre att köpa en ordentlig säng från början och sen slippa byta.
  • kristinah

vi betalade 7000:- för våra 2 90cm madrasser och den dyraste bädmadrassen 180 bred + ben.

Våra sängar är fortfarande bra.

och då var det ju inte 1000:- vi sparade utan snarare fick vi vår säng för halva priset av vad något annat märke skulle ha kostat.
    För oss var det inte aktuellt med dyrare säng så länge vi har barn som inte är natttorra eller som sover i sängen när de har magsjuka.

Då köper vi hellre helt nya om 5-6 år istället.

• Trinity78
    Vision400 skrev 2008-05-23 15:45:20 följande:
    Men om du tittar i tråden på vad du skrivit till mig, så har du hela tiden skrivit "vilken säng har DU/NI köpt"och jag redan i första inlägget (läs mitt första inlägg) sagt att det var min syster samt vännina som handlat på ikea.det var därför jag frågade om du hängde med,för du verkar inte ha uppmärksammat det jag skrev.
    Har du läst vad jag har skrivit? Att du bara skriver att du/din syster/din vännina har köpt en säng på IKEA eller att du har köpt en Sultan-säng räcker inte. Det kan ju till exempel vara så att ni har köpt en madrass som inte rekommenderas för daglig användning.
    If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • musli
    oxytocin skrev 2008-05-23 08:11:38 följande:
    Precis, jag har också hört nåt sånt. IKEA´s köksstommar är ju tydligen Marbodal också.
    Nej nej nej... För 100:ade gången här på FL... IKEA's Faktum är inte Marbodal...
    Det är samma kvalitet MEN olika tillverkare!!!
  • oxytocin
    musli skrev 2008-05-23 19:50:05 följande:
    Nej nej nej... För 100:ade gången här på FL... IKEA's Faktum är inte Marbodal...Det är samma kvalitet MEN olika tillverkare!!!
    Lugn i stormen, jag vet väl inte att det har diskuterats förr. Jag bara skrev det jag har hört från flera håll, att det är "samma sak", IKEA´s och Marbodals stommar.
Svar på tråden Är IKEA´s resårbottnar bra?