• GurraC

Uttalsfel

Vet inte om det finns någon sån här tråd sedan tidigare men jag lyckades inte hitta någon genom sökfunktionen.

Varför har folk så svårt att uttala saker och ting rätt?
    Paprika uttalas paaaapricka och inte pappricka
    Lakrits uttals laaaakriiis och inte lackritts
    Metro uttalas mettro och inte meeeeetro
    Regissör uttalas rechisör och inte ressichör
    Bot uttalas boooot och inte bått
    Schweiz uttalas Schveejts och inte Svejjtsch
    Kaviar uttalas Kaaviiiar och inte kavvvjar
    Program uttalas som det står och inte pogram
    Temperatur uttalas som det står och inte tempatur
    Prenumerera uttalas som det står och inte prenumera

Hur svårt kan det vara egentligen? Har inte folk lärt sig något i skolan?

• Svar på tråden Uttalsfel
  • giftgrodan
    scharlotta skrev 2008-06-02 19:25:57 följande:
    Jag kanske blir dumförklarad nu, men vad betyder bräsa? Där jag bor säger man bresa om att t.ex sära på benen, är bräsa samma sak?
    Ja, det verkar vara samma sak. Jag hade också bara hört bresa innan.
  • morsa06
    Hallontårta skrev 2008-06-02 19:58:44 följande:
    Är inte bresa/bräsa ett rent dialektord? Hittar det inte i NE!
    Haha.. Jo det är ett dialektord Ungefär lika många säger "Bresa" som säger "Bräsa"

Tycker bara det låter fantastiskt dumt med "Bresa"!
  • morsa06
    Hallontårta skrev 2008-06-02 19:58:44 följande:
    Är inte bresa/bräsa ett rent dialektord? Hittar det inte i NE!
    Haha.. Jo det är ett dialektord Ungefär lika många säger "Bresa" som säger "Bräsa"

Tycker bara det låter fantastiskt dumt med "Bresa"!
  • morsa06

Oj.. inte meningen med dubbla inlägg..

• morsa06
    giftgrodan skrev 2008-06-02 17:22:41 följande:
    Vad baserar du det här på? Enligt svenskans grammatiska regler är uttalen inte konstiga på något sätt. Både bresa och bräsa är dialektord.
    Nä.. har aldrig hänvisat till nån svensk regelbok om grammatik heller.. baserar det på min hörsel! För MIG är det uttalsfel att säga "Bresa" t.e.x.
  • Yabbadabbadoo

Ursäkta.men spelar det verkligen nån roll?
    =)
    Jag säger nog typ lackrits,ibland säger jag laaakrits.
    Jag säger defenitivt cheks om kex.
    Men detta handlar ju om var man bor någonstans i landet eller hur?
    Och som sagt vad spelar det för roll?
    Är väl lite roligare att inte alla säger likadant om allt.
    Så länge man vet hur det stavas,så bryr iallafall inte jag mig om hur man säger det.=)
    Kram

• morsa06
    Yabbadabbadoo skrev 2008-06-03 09:07:24 följande:
    Ursäkta.men spelar det verkligen nån roll?=)Jag säger nog typ lackrits,ibland säger jag laaakrits.Jag säger defenitivt cheks om kex.Men detta handlar ju om var man bor någonstans i landet eller hur?Och som sagt vad spelar det för roll?Är väl lite roligare att inte alla säger likadant om allt.Så länge man vet hur det stavas,så bryr iallafall inte jag mig om hur man säger det.=)Kram
    Nej, absolut inte! Men jag är en sån som reagerar när folk inte säger (enligt mig) korrekt! För den sakens skull inte fel, eftersom jag mycket väl vet att alla dialekter är olika.. så därför TYCKER jag att det är fel att säga "Cheks" eller "Lackrits" etc..

Självklart charmigt med dialekter, men jag är ordpolis
  • giftgrodan
    morsa06 skrev 2008-06-03 09:13:17 följande:
    Nej, absolut inte! Men jag är en sån som reagerar när folk inte säger (enligt mig) korrekt! För den sakens skull inte fel, eftersom jag mycket väl vet att alla dialekter är olika.. så därför TYCKER jag att det är fel att säga "Cheks" eller "Lackrits" etc..Självklart charmigt med dialekter, men jag är ordpolis
    Du får väl lära in att bara för att folk inte säger som du behöver det inte vara fel, och därmed kan man inte skriva "Det SKA uttalas kex och inte tjeks".
  • Siili

Ordpolis som jobbar för din egen dialekt?

morsa06 skrev 2008-06-03 09:13:17 följande:
    Nej, absolut inte! Men jag är en sån som reagerar när folk inte säger (enligt mig) korrekt! För den sakens skull inte fel, eftersom jag mycket väl vet att alla dialekter är olika.. så därför TYCKER jag att det är fel att säga "Cheks" eller "Lackrits" etc..Självklart charmigt med dialekter, men jag är ordpolis
    Gabba Gabba Hey!
  • Hallontårta

Det "finns" ju inte ens.

morsa06 skrev 2008-06-03 09:00:13 följande:
    Haha.. Jo det är ett dialektord Ungefär lika många säger "Bresa" som säger "Bräsa"Tycker bara det låter fantastiskt dumt med "Bresa"!
Svar på tråden Uttalsfel