• GurraC

Uttalsfel

Vet inte om det finns någon sån här tråd sedan tidigare men jag lyckades inte hitta någon genom sökfunktionen.

Varför har folk så svårt att uttala saker och ting rätt?
    Paprika uttalas paaaapricka och inte pappricka
    Lakrits uttals laaaakriiis och inte lackritts
    Metro uttalas mettro och inte meeeeetro
    Regissör uttalas rechisör och inte ressichör
    Bot uttalas boooot och inte bått
    Schweiz uttalas Schveejts och inte Svejjtsch
    Kaviar uttalas Kaaviiiar och inte kavvvjar
    Program uttalas som det står och inte pogram
    Temperatur uttalas som det står och inte tempatur
    Prenumerera uttalas som det står och inte prenumera

Hur svårt kan det vara egentligen? Har inte folk lärt sig något i skolan?

• Svar på tråden Uttalsfel
  • tamate
    Gladabarnensmamma skrev 2008-05-31 15:46:13 följande:
    Du skojar!! Du måste låta som en robot!! Var-så-god?
    nej skojar inte men jag börjar undra hur fasiken folk låter när dom sjar åt höger och vänster, saknar ni tänder?
    - det som inte dödar härdar!
  • giftgrodan

tamate: var bor du? I finlandssvenska uttalas ofta r+s enskilt men i nästan hela Sverige blir det ett sje-aktigt ljud. Lite som hur ljudet i "sure" i engelska.

• giftgrodan

"Lite som hur ljudet i "sure" i engelska låter." ska det stå. (kom förresten på att i Skåne och Småland uttalas r och s var för sig också)

• giftgrodan
    GurraC skrev 2008-05-31 11:20:11 följande:
    Det känns som om folk borde gå i skola igen för att lära sig det svenska språket.
    Men att du själv inte vet skillnad mellan bot och boot gör inget? :P

För övrigt behöver man INTE uttala ord på precis samma sätt som man stavar dem. Det är en ganska nymodig idé att det tvunget ska vara så.
  • tamate
    giftgrodan skrev 2008-05-31 17:13:02 följande:
    tamate: var bor du? I finlandssvenska uttalas ofta r+s enskilt men i nästan hela Sverige blir det ett sje-aktigt ljud. Lite som hur ljudet i "sure" i engelska.
    jag kommer från skåne och bor i Jämtland
  • giftgrodan

ok, hör då efter hur folk i din omgivning uttalar ord som kors och borste och Kerstin

• tamate
    giftgrodan skrev 2008-05-31 17:13:02 följande:
    mend et här att det ska utalas som sure i nästan hela sverige tror jag inte på eftersom jag aldrig hört någon säga lars på annat sätt än med r+s och jag skulle reagera om någon sprang runt och shade på rs. enda gången jag har hört folk säga sh väldigt ofta såär det vissa stockholmare som talar med "fin" dialekt.
  • giftgrodan

men kolla på något klipp på svt:s hemsida eller så, då? Jag förstår allvarligt talat inte hur du inte kan ha hört sch-uttalet i Lars.

Svar på tråden Uttalsfel