• GurraC

Uttalsfel

Vet inte om det finns någon sån här tråd sedan tidigare men jag lyckades inte hitta någon genom sökfunktionen.

Varför har folk så svårt att uttala saker och ting rätt?
    Paprika uttalas paaaapricka och inte pappricka
    Lakrits uttals laaaakriiis och inte lackritts
    Metro uttalas mettro och inte meeeeetro
    Regissör uttalas rechisör och inte ressichör
    Bot uttalas boooot och inte bått
    Schweiz uttalas Schveejts och inte Svejjtsch
    Kaviar uttalas Kaaviiiar och inte kavvvjar
    Program uttalas som det står och inte pogram
    Temperatur uttalas som det står och inte tempatur
    Prenumerera uttalas som det står och inte prenumera

Hur svårt kan det vara egentligen? Har inte folk lärt sig något i skolan?

• Svar på tråden Uttalsfel
  • chrissepisse
    Svar på #66
    Det är ju just i Skåne som vi kan säga "r" - Larrrrrrs och inte Larsch, eller t om Lasch som det blir i vissa extremfall
  • morsa06

Säger som du TS!

Kan ge fler bra exempel:
    * Avocado uttalas som det står och INTE "Advocado"
    * Bräsa uttalas som det står och INTE "Bresa"
    * Kex uttalas "Keks" och INTE "Cheks"
    * Kilo uttalas "Chilo" och INTE Kilo med K-ljud

Kommer inte på fler just nu!

• tamate
    chrissepisse skrev 2008-06-02 12:32:19 följande:
    Svar på #66Det är ju just i Skåne som vi kan säga "r" - Larrrrrrs och inte Larsch, eller t om Lasch som det blir i vissa extremfall
    men sedan beror det på var i skåne man bor för jag kan inte utala r riktigt faktiskt, knapt ens när jag försöker. men det hörs ett svagt r när jag säger Lars men låter nästan mer Las. Hade en viktigpetter som "vän" i skolan och hon poängterade ofta mitt utal etc och jaghade inte ens tänkt på det där och hon skulle lära mig att säga rrrr, mend et gick inte. sa tillslut till henne att om det inte passade henne att umgås med bonnläppar kunde hon ju umgås med socitetspacket istället. sedan fick jag aldrig mer någon kommentar från henne =) hon kunde skita fullständigt att det låg ett djur och dog vid vägkanten men att utala korrekt och vilka betyg man hade och sånt var en stor sak i hennes värld. vi hade helt olika syn på verkligheten.
    kanske därav jag än idag lite ser ner på dom som ska vara så himla korrekta i hur saker ska sägas och utalas. Jag pratar inte hemskt utan får ofta höra at jag har en härlig dialekt men odefinierbar, och tycker själv inte att jag pratar "bonnigt" och oförståeligt och det är sällan jag får upprepa mig för att folk int eförstår mig så därför anser jag inte att jag behöver förändra mig, min dialekt är ju en del av vem jag är =)
    - det som inte dödar härdar!
  • chrissepisse
    Svar på #83
    Ändra sig tycker jag inte man ska göra, det är charmigt med dialekt. Jag tycker man bör skriva "korrekt", men talspråk får gärna vara personligt och präglat av ens ursprung. Tycker jag
  • giftgrodan
    morsa06 skrev 2008-06-02 12:40:39 följande:
    Bräsa uttalas som det står och INTE "Bresa"* Kex uttalas "Keks" och INTE "Cheks"* Kilo uttalas "Chilo" och INTE Kilo med K-ljudKommer inte på fler just nu!
    Vad baserar du det här på? Enligt svenskans grammatiska regler är uttalen inte konstiga på något sätt. Både bresa och bräsa är dialektord.
  • tamate
    chrissepisse skrev 2008-06-02 15:11:22 följande:
    Svar på #83Ändra sig tycker jag inte man ska göra, det är charmigt med dialekt. Jag tycker man bör skriva "korrekt", men talspråk får gärna vara personligt och präglat av ens ursprung. Tycker jag
    håller jag helt med om. såvitt jag vet så finns det ingen dialekt skrift (om man bortser från lokala ord eller att när dom gjorde en förfrågan i olika delar av sverige om hur man kunde skriva andra varianter på olika ord så skrev en grupp norrlänningar ett o framför alla orden =) ) enda gångens kriften är annerlunda är ju om man skriver internetskrift (chattskrift)
    - det som inte dödar härdar!
  • scharlotta
    giftgrodan skrev 2008-06-02 17:22:41 följande:
    Vad baserar du det här på? Enligt svenskans grammatiska regler är uttalen inte konstiga på något sätt. Både bresa och bräsa är dialektord.
    Jag kanske blir dumförklarad nu, men vad betyder bräsa? Där jag bor säger man bresa om att t.ex sära på benen, är bräsa samma sak?
  • Måne och Sol

Jag känner inte heller till "bräsa" men ordet "bresa" däremot.

• Hallontårta

Samma här.

Måne och Sol skrev 2008-06-02 19:29:32 följande:

Jag känner inte heller till "bräsa" men ordet "bresa" däremot.
Svar på tråden Uttalsfel