• GurraC

Uttalsfel

Vet inte om det finns någon sån här tråd sedan tidigare men jag lyckades inte hitta någon genom sökfunktionen.

Varför har folk så svårt att uttala saker och ting rätt?
    Paprika uttalas paaaapricka och inte pappricka
    Lakrits uttals laaaakriiis och inte lackritts
    Metro uttalas mettro och inte meeeeetro
    Regissör uttalas rechisör och inte ressichör
    Bot uttalas boooot och inte bått
    Schweiz uttalas Schveejts och inte Svejjtsch
    Kaviar uttalas Kaaviiiar och inte kavvvjar
    Program uttalas som det står och inte pogram
    Temperatur uttalas som det står och inte tempatur
    Prenumerera uttalas som det står och inte prenumera

Hur svårt kan det vara egentligen? Har inte folk lärt sig något i skolan?

• Svar på tråden Uttalsfel
  • giftgrodan
    tamate skrev 2008-05-31 03:09:15 följande:
    Men om man tittar på vad symbolen föreställer så är det ju ett snäckskal och hur utalas Shell på engelska? jo just som svenska mansnamnet Kjell. Vad det andra folk springer och säger betyder vet dom ju inte ens själv =) men ändå pikar jag inte dom för det men åh va snabbt jag får höra att jag kallar macken för ett mansnamn. Konstigt.
    Nja, Shell uttalas väl snarare med samma sje-ljud som de flesta svenskar har i "kors".

Måne och Sol: Jag slår vad om att du inte uttalar alla bokstäver i alla ord, apropå "tining"
  • Carro W

Då säger ni Kedja med k också?

GurraC skrev 2008-05-31 02:00:53 följande:
    Tillägg till min trådstart: Kex uttals med k i början och inte schäks eller något sånt. Däremot: Kiosk uttalas chåssk och inte med hörbart k...Och kilo uttalas chilo och inte med hörbart k. Det är skrämmande vad folk slarvar med det svenska språket.
  • GurraC

Mer uttal:
    Brons heter brons med s och på slutet och inte bronsch
    Chans uttalas channss och tjangs eller hhhhhans/hhhhansch
    Åtmionstone uttalas som det står och inte åtminstonDe
    Hittills uttalas som det står inte hittINtills

Det känns som om folk borde gå i skola igen för att lära sig det svenska språket.

• tamate
    GurraC skrev 2008-05-31 11:20:11 följande:
    Mer uttal:Brons heter brons med s och på slutet och inte bronschChans uttalas channss och tjangs eller hhhhhans/hhhhanschÅtmionstone uttalas som det står och inte åtminstonDeHittills uttalas som det står inte hittINtillsDet känns som om folk borde gå i skola igen för att lära sig det svenska språket.
    Eller så kan folk lära sig att vihar några 100 dialekter i vårt avlånga land och lägga sin energi på något annat.
    - det som inte dödar härdar!
  • tamate
    giftgrodan skrev 2008-05-31 07:46:26 följande:
    Nja, Shell uttalas väl snarare med samma sje-ljud som de flesta svenskar har i "kors".
    ?? vad pratar du om?? Kors har inget sje ljud.
  • Schnauser
    tamate skrev 2008-05-31 12:26:01 följande:
    Jo, "rs" i ord räknas till sche-ljud. Det är vad jag lärde mig i skolan i alla fall.

Visst uttalar du arsle, som aschle.
    Jag har fått JOBB! Är så himla glad! Fre 30/5 - Första arbetsdag.
  • Måne och Sol
    giftgrodan skrev 2008-05-31 07:46:26 följande:
    Måne och Sol: Jag slår vad om att du inte uttalar alla bokstäver i alla ord, apropå "tining"
    Du har så rätt!

Apropå dialektala skillnader, i det talade språket får man ju ändå acceptera att man på olika håll uttalar saker på olika sätt. Fallet med läraren och hans K-I-Å-S-K osv berodde ju på att han var född och uppvuxen i en annan del av landet. Däremot tycker jag att det är en fördel om man kan stava språket korrekt. I synnerhet i allmänna publikationer som till exempel dagstidningen. Att hitta direkta fel där känns lite taffligt. Att sparka korrekturläsarna var nog ingen hit...
  • tamate
    Schnauser skrev 2008-05-31 12:28:57 följande:
    Jo, "rs" i ord räknas till sche-ljud. Det är vad jag lärde mig i skolan i alla fall. Visst uttalar du arsle, som aschle.
    nej jag utalar arsle presis som det står med s och r inget sh ljud. Har aldrig hört att rs ska tillhöra she-ljuden.
  • tamate
    Måne och Sol skrev 2008-05-31 15:09:30 följande:
    Du har så rätt! Apropå dialektala skillnader, i det talade språket får man ju ändå acceptera att man på olika håll uttalar saker på olika sätt. Fallet med läraren och hans K-I-Å-S-K osv berodde ju på att han var född och uppvuxen i en annan del av landet. Däremot tycker jag att det är en fördel om man kan stava språket korrekt. I synnerhet i allmänna publikationer som till exempel dagstidningen. Att hitta direkta fel där känns lite taffligt. Att sparka korrekturläsarna var nog ingen hit...
    Där har du helt rätt, för att man utalar saker annerlunda behöver inte betyda att man skriver annerlunda. När jag ser skrivfel i tidningar och änn värre i böcker blöir jag riktigt iriterad oh tycker det är dåligt. spec i dgaens värld där det är så lätt att köra stavningskontroll o word ocha ndra program. men hur folk själva skriver eller utalar ord bryr jag mig inte. man vet juint eorsaken till varför dom stavar fel. om jag var dyslektiker skulle jag ju inte vilja hör ahela tiden att jag inte kan stava.
    men "offentliga saker" som dagstidningar och böcker och reklam man får där dömmer jag ne rom jag ser stavfel. och ännu mer pga jag är utbildad repromontör och då ingick korrektursläsning i utbildningen och man vart ju ckockad över exemplen som läraren visade på hur stora tidningar var felstavade och inte hade den rinagste aning om hur man gör med ett bindesträck.
  • Gladabarnensmamma
    tamate skrev 2008-05-31 15:39:44 följande:
    nej jag utalar arsle presis som det står med s och r inget sh ljud. Har aldrig hört att rs ska tillhöra she-ljuden.
    Du skojar!! Du måste låta som en robot!!
    Var-så-god?
Svar på tråden Uttalsfel