• GurraC

Uttalsfel

Vet inte om det finns någon sån här tråd sedan tidigare men jag lyckades inte hitta någon genom sökfunktionen.

Varför har folk så svårt att uttala saker och ting rätt?
    Paprika uttalas paaaapricka och inte pappricka
    Lakrits uttals laaaakriiis och inte lackritts
    Metro uttalas mettro och inte meeeeetro
    Regissör uttalas rechisör och inte ressichör
    Bot uttalas boooot och inte bått
    Schweiz uttalas Schveejts och inte Svejjtsch
    Kaviar uttalas Kaaviiiar och inte kavvvjar
    Program uttalas som det står och inte pogram
    Temperatur uttalas som det står och inte tempatur
    Prenumerera uttalas som det står och inte prenumera

Hur svårt kan det vara egentligen? Har inte folk lärt sig något i skolan?

• Svar på tråden Uttalsfel
  • tamate
    Hallontårta skrev 2008-06-01 15:00:22 följande:
    Jag bodde tidigare i Gästrikland och idag bor jag i Västra Götaland, både där och här uttalar vi då Lars med sche-ljud. Har aldrig hört något annat. Hur säger du Morsning? "Morrsning?"
    ja jag säger med rs säger int emed sch på morsning (inte för att det är ett ord som jag säger men OM.
    Men orden ni räknar upp är ju ovanliga ord som nästan aldrig använd, vem springer runt och säger morsning och arsle??ord som jag välsigt sällan hör. Lars heter min svåger så det är en annan sak =) men jag har int ehört någon i familjen säga med annat än r+s
    - det som inte dödar härdar!
  • tamate
    giftgrodan skrev 2008-05-31 18:54:13 följande:
    svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/pl... 28 sekunder in sägs namnet "Lars" på det sättet jag menar.
    men det språk dom talar på aktuellt är ju för att alla ska förstå och har ingen dialekt, finns ju inget folk som springer runt och pratar sådär melodilöst. men ju nu när jag ser på filmerna så känner jag igen men det är ju inget vanligt i mina öron med sh på r+s
    - det som inte dödar härdar!
  • Silvertrollet

Men orden ni räknar upp är ju ovanliga ord som nästan aldrig använd, vem springer runt och säger morsning och arsle??

"Morsning ditt arsle" säger jag varje morgon till min ena granne... ;)
    Men på riktigt - arsle säger iaf jag ganska ofta... med sch-ljud till råga på allt.

• röda naglar

jag håller inte med om ordet lakrits! laaaaakriiiiits är för stockholmskt för mig. kommer aldrig på fråga att jag skulle säga så.

• Siili
    tamate skrev 2008-06-01 23:58:18 följande:
    ja jag säger med rs säger int emed sch på morsning (inte för att det är ett ord som jag säger men OM.Men orden ni räknar upp är ju ovanliga ord som nästan aldrig använd, vem springer runt och säger morsning och arsle??ord som jag välsigt sällan hör. Lars heter min svåger så det är en annan sak =) men jag har int ehört någon i familjen säga med annat än r+s
    *försöker hitta på fler ord*
    färs, kors, fors, mars. Nu tog det stopp. Jag har aldrig hört andra än skåningar och finlandssvenskar säga r+s i de orden. Alla andra jag har träffat säger sch.
    Gabba Gabba Hey!
  • giftgrodan

Tja, ta alla ord som slutar på r framför ett s då.

"Jag gör som du" uttalas av de flesta svenskar "Ja göschom du".

• giftgrodan
    tamate skrev 2008-06-01 23:58:18 följande:
    ja jag säger med rs säger int emed sch på morsning (inte för att det är ett ord som jag säger men OM.Men orden ni räknar upp är ju ovanliga ord som nästan aldrig använd, vem springer runt och säger morsning och arsle??ord som jag välsigt sällan hör. Lars heter min svåger så det är en annan sak =) men jag har int ehört någon i familjen säga med annat än r+s
    Precis, men familjen är väl skåningar. Då är det inte konstigt. Skåningar, smålänningar och en del finlandssvenskar uttalar det r+s, men i övriga Sverige är "sch" absolut det förhärskande. (se där, ett ord till )

Finns väl f ö många vanliga ord med rs i sig också, bara svårt att komma på dem nu.

Hårborste, tandborste, korsning, alla genitivformer av ord som slutar på r (Mors, fars, bilars)...
  • Lilla Oliv

Dörr, mjölk och fönster är ord som stockholmare gärna uttalar:
    Durr, Mjulk och funster.
    Kan det bli mer irriterande? =)

• Lilla Oliv

Dörr, mjölk och fönster är ord som stockholmare gärna uttalar:
    Durr, Mjulk och funster.
    Kan det bli mer irriterande? =)

• Hallontårta

armborst, fars, sars, borste, norsk...jag fyller på jag

Siili skrev 2008-06-02 00:16:47 följande:
    *försöker hitta på fler ord*färs, kors, fors, mars. Nu tog det stopp. Jag har aldrig hört andra än skåningar och finlandssvenskar säga r+s i de orden. Alla andra jag har träffat säger sch.
Svar på tråden Uttalsfel