• GurraC

Uttalsfel

Vet inte om det finns någon sån här tråd sedan tidigare men jag lyckades inte hitta någon genom sökfunktionen.

Varför har folk så svårt att uttala saker och ting rätt?
    Paprika uttalas paaaapricka och inte pappricka
    Lakrits uttals laaaakriiis och inte lackritts
    Metro uttalas mettro och inte meeeeetro
    Regissör uttalas rechisör och inte ressichör
    Bot uttalas boooot och inte bått
    Schweiz uttalas Schveejts och inte Svejjtsch
    Kaviar uttalas Kaaviiiar och inte kavvvjar
    Program uttalas som det står och inte pogram
    Temperatur uttalas som det står och inte tempatur
    Prenumerera uttalas som det står och inte prenumera

Hur svårt kan det vara egentligen? Har inte folk lärt sig något i skolan?

• Svar på tråden Uttalsfel
  • katrili

ah, men va skönt att ha en så avancerad bot, fixa åt mig me?

• punkpappa
    katrili skrev 2008-05-31 01:37:26 följande:
    ah, men va skönt att ha en så avancerad bot, fixa åt mig me?
    Japp, men nu är han för tillfället ute och skriver en parkeringsbot, så jag måste nog göra en reboot, så att jag kan ta med laptopen på min båt.
  • katrili

hahaha

ah, jag förstår, man har mycket att stå i när man har med botar att göra mao, hur det än stavas

• GurraC

Tillägg till min trådstart:
    Kex uttals med k i början och inte schäks eller något sånt.
    Däremot: Kiosk uttalas chåssk och inte med hörbart k...
    Och kilo uttalas chilo och inte med hörbart k.

Det är skrämmande vad folk slarvar med det svenska språket.

• Måne och Sol

Hoppsan. Postade lite väl tidigt!

Det finns väl någon grammatisk regel om vad som gäller när vokal följer på konsonant, som i KIOSK, exempelvis. Det är i alla fall vad en av lågstadielärarna tutade i oss barn i skolan. Själv sa han inte alls KÄX eller TJÅSK (kakan och godisbutiken alltså) utan talade om TJÄX och, precis som det stavas, KIOSK. Med tydligt uttalat I. I synnerhet den där KIÅSKEN lät lite kul tyckte man ju.

Själv tycker jag det är skumt att så många säger GELANTIN. Vart fanken kommer N:et ifrån där i mitten av ordet? Inte från stavningen på förpackningen i alla fall, det är då ett som är säkert. Samma sak med HJORTRONSALT (HJORTHORNSALT) och så ska man inte glömma missuppfattningen kring vanillinsockret.
    Det senare inte strängt taget en grammatisk fråga, men i alla fall:
    Syntetiskt vanillinsocker heter just VANILLINSOCKER, medan socker med naturligt vaniljextrakt heter VANILJSOCKER. Utan att bekymra sig i onödan över denna detalj vispar muntra hemmabakare glatt ner en tesked ur den lilla burken med plastlock och mumlar något om att vaniljsockret är tillsatt.

• punkpappa

En till...

Folk säger Miniform-droppar, trots att det heter Minifom.

• Måne och Sol

Obekant med dropparna, men det låter som att det är samma tendens som kan anas när någon frågar efter TININGEN.

Ett par andra mystiska företeelser är PEDESTALER och UNDERLATER.

• Gladabarnensmamma

Ärs, det är väl inte så noga hur man uttalar saker & ting?
    Jag håller med Fredrik Lindström, språket är ett levande ting som alltid kommer förändras med tiden.
    Inte sjutton pratar vi som dom gjorde för 100 år sen till exempel?

• tamate

Ha ha, har flyttat från Skåne till Jämtland så nog får man höra nästan varje dag från någon att man uttalar saker fel. Fel? vem säger att dom pratar rätt här, jag springer int erunt och säger till folk att säga saker annerlunda. Jag lägge rner min energi på andra viktigare saker än hur sker uttalas.

En sak jag ofta blir pikad för är att jag säger Kjell till Bensinstationen och inte som andra sjell. Men om man tittar på vad symbolen föreställer så är det ju ett snäckskal och hur utalas Shell på engelska? jo just som svenska mansnamnet Kjell. Vad det andra folk springer och säger betyder vet dom ju inte ens själv =) men ändå pikar jag inte dom för det men åh va snabbt jag får höra att jag kallar macken för ett mansnamn. Konstigt.

- det som inte dödar härdar!
Svar på tråden Uttalsfel