• Dora

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Botilda skrev 2008-06-17 20:25:40 följande:
    Dora, klarar man sig utan verktyget tror du? Jag beställde ju till de minsta knapparna, men tänkte kanske köpa de som är aningen större om de är bra. De fanns ju i betydligt fler färger. Det största värdet för mig är nog att hitta just de små tryckknapparna och alla färgerna. Att det blir rätt billigt är ett extraplus.
    Nu har jag bara provat verktyget till storlek 16 och i det glappade knapparna så de blev snedpressade. Provad och la i en 14 i sitt verktyg nu och det glappade lite men inte lika mycket. Jag vet inte riktigt om jag ska rekomendera det eller inte.
    Jag beställde både 14 och 16. Storlek 16 är som våra svenska knappar och finns ju som du säger i massor med färger.
    Stratus skrev 2008-06-17 20:40:27 följande:
    Jag har velat mellan att beställa från Snapsource eller Snapstore. Lutade åt Snapsource eftersom de just hade ett billigt verktyg, men om det är dåligt så var det kanske inget argument. Hos Snapstore köper man en liten klump som jag antar att man kan sätta i en kampress om man har. Men jag tänkte att det går kanske lika bra att banka på dem med en hammare. Det verktyget jag har till mina S&S-knappar är en sån. Är det någon som har beställt från Snapstore?Dora. Vet du om verktyget du köpte funkar till capped snaps också? Jag är lite sugen på såna knappar också, de är så snygga.
    Jodå, verktyget passar till capped snaps också. Håller med om att de är ursnygga!
  • Dora
    Gekko skrev 2008-06-18 09:28:18 följande:
    Jag kan hålla med om att det inte är vansinnigt gott om plats men du vet väl att man kan lyfta pressarfoten högre upp? Dra upp spaken så åker den upp medan du lägger under tyget (den måste hållas uppe, stannar inte där av sig själv).
    Jodå, det vet jag men det är ändå trångt tycker jag.
  • Dora
    first timer skrev 2008-06-19 07:47:41 följande:
    Kan ni hjälpa mig att tänka lite?Jag ska sy en enkel rektangulär tygväska med botten. Hur gör man med fodret nedtill? Jag tänkte vändsy upptill men hur gör man i botten ör att sömmen inte ska synas? går det?Väskan ska se ut som en mindre pappkasse i modellen.
    Jag brukar sy två lika dana väskor, en i yttertyg och en i foder. Trär i delarna i varandra, syr ihop och lämnar ett vändningshål på nåt diskret ställe i fodret.
  • Dora
    Kakan83 skrev 2008-06-19 22:42:14 följande:
    När man ska göra egen snedslå, hur viktigt är det då att klippa den på sne? Tycker det blir så mkt spill
    Gör du av vanligt bomullstyg blir det inte elastiskt om du inte klipper på snedden. Trikå och mudd klipps rakt.
  • Dora
    Kakan83 skrev 2008-06-21 21:52:38 följande:
    Ni som har blogspot, hur får man det att synas i sidan tex:Klänningar (7 st)Kjol (1st)Byxor (3) osv?Lite nytt i bloggen daddis.blogspot.com
    Det är det antalet inlägg under de olika ettiketterna. När du skriver ett inlägg väljer du ju etikett längst ner. Tex klänningar. Nästa gång du lägger ett inlägg under klänningar kommer det bli en tvåa.
  • Dora

Jag har så svårt att bestämma vart jag ska sätta mina namnlappar. I vanliga kläder sätter jag dem i nacken och bak i byxorna men ibland passar de bättre att sätta dem nånstans utanpå.
    Ta tex den här sovpåsen. Jag sydde ihop två namnlappar och satte fast i sidan men det blev ju inte alls fint. Och i nacken är det karborreknäppning så där kan den inte sitta. Vart skulle ni satt den?

• Dora
    Kakan83 skrev 2008-06-21 22:20:29 följande:
    Hmm..Det är så jag gör men det kommer ändå inte fram. Nåt måste jag ju göra fel...
    Du har kanske valt fel typ av lista? När du valde nytt sidelement, valde du ettikettlistan då?
    Eller kanske bara en vanlig lista?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle