• Dora

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

När man syr på overlock och coverstitch så blir det två trådar extra (eller som en bygel) när man avslutar sömmen. Fyller den någon funktion eller blir det bara så. På covern är det de två som sticker ut på rätsidan som går att dra bort. Finns det risk att det repar sig om man drar bort den? kan man/ska man dra bort den i maskinen innan man påbörjar nästa söm eller ska den vara kvar?
    Har inte riktigt fått kläm på det än.

• Dora
    PajaS skrev 2008-08-07 12:42:39 följande:
    Har någon här provat en kantbandspressarfot till en "vanlig" maskin? Hur tycker ni det fungerar? Jag har en Husqarna emerald 183.
    Jag har skrivit i din blogg men jag fortsätter lite här. Jag köpte en kantbandspressarfot, eller bandkantningsapparat som det heter till min husqvarna. Jag har bara provat den lite grann men tycker den var mest bökig. Den sträckte kantbandet väldigt mycket plus att början blev superful. Man var alltså tvungen att börja med kantbandet långt utanför plagget.
    Nej, har man ca3000 spänn till övers så investera i en janome1000cp från www.sewingmachinesdirect.co.uk/Janome1000_info.htm De tar halva priset mot i sverige inkl frakt och de skickar supersnabbt.
  • Dora
    Gekko skrev 2008-08-08 09:07:57 följande:
    Haha, det gör jag med! När jag berättade det till mannen så suckade han bara
    Då skulle han träffa min styvmor som limmar ihop istället för att tejpa!
  • Dora

Igår stog jag på Hällestad marknad. Det gick väl inte så bra och jag tjänade inte alla dom tusenlappar jag hade hoppats på.
    Men jag sålde drygt 10 saker för ca en femhundring. Gladast blev jag nog ändå när någon strök med handen över en sak och sa "oh vad fin" och sen gick vidare.
    Så nu sitter jag här med ett ton grejor jag inte riktigt vet vart jag ska göra av.... Sambon är överlycklig..

• Dora

Mimmi 71 skrev 2008-08-10 13:18:32 följande:

Åh, det låter inte roligt. Nu gör du mig nervös som håller på att förbereda mig för fullt för att själv stå på marknad (30 aug). Vad var det för något som du fick sålt. Själv har jag tänkt muddbyxor, tröjor, klänningar, långärmad t-shirtar med lite tillbehör såsom mössor, väskor mm. Hmm, men vill ju inte ha ett alltför stort lager efteråt. Det jag kan trösta mig med är att Gabriel ligge i de mindre storlekarna än så länge så han kommer att en enorm garderob får lång tid framöver om jag inte får något sålt
    Jag hade inte så mycket kläder men jag sålde ett par muddbyxor i rött elefanttyg. det var kul för tjejen köpte dem till sin son trots att de egentligen var för små. Så hon gillade dem verkligen.
    Annars sålde jag ett par haklappar, en blöjväska, en snuttefilt och nåt mer vad det nu var.
    Jag skyller på att det var 2 dm geggamojja precis framför mitt stånd.
  • Dora

first timer skrev 2008-08-10 20:54:23 följande:

Hur var det nu igen med fleecen från stoff och stil? Vet att ni pratade om den förut. Var den bra? Är det polarfleece man ska köpa för att sy tröjor och mössor?
    Jag har köpt därifrån två gånger (senast idag faktiskt) och deras fleece är jättebra. Tjock och härlig. Ja det är polarfleece. Noppfri.
  • Dora

Om man ska skicka en haklapp eller ett förkläde i vaxduk med posten, hur skulle ni paketera dem då?

• Dora

Mimmi 71 skrev 2008-08-11 17:10:35 följande:

En vadderad provpåse tror jag skulle gå bra, eller ett vanligt kuvert där man lägger produkten mellan lite pappkartong. Man vill ju inte det skall bli för mycket veck. Hmmm men å andra sidan blir det ju veck för man måste nog vika förklädet Kankse kan man rulla upp det på en rulle istället för att undvika vecka. Man kan ju ha en rätt stor rulle innan det kommer upp i skrymmande storlek.På vilket sätt tycker du det är ett problem?
    Jag är rädd att det blir veck om jag viker dem. Vaxduk som jag köpt ihopvikt har varit totalt omöjliga att få släta.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle