• Dora

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Minmin skrev 2008-06-22 00:04:55 följande:
    Dora. Det ser ju väldigt bra ut på bild den där placeringen. Men om man viker den åt andra hållet då, bara en. Blir den för lång och "flärpig" då? Nä. Det finns nog ingen annan råd. Du får designa ytterligare namnband till sådana här tillfällen!
    Jag provade att vika den så men som du säger blev den lite för lång då. Får fundera ut nåt.
  • Dora

Nu har även jag fallit för ugglorna. Bättre sent än aldrig. Var på Jofotex idag och köpte två meter av varje färg. Kommer troligen färga dom precis som Mari med pojktriss.

Vart är syfestivalen?

• Dora
    Stratus skrev 2008-06-23 22:04:53 följande:
    Dora, du, jag och Mari kan ju samåka. Kul med ugglor. Jag har färgat en omgång lila idag. Bild först i morgon. Nu ser jag fram emot elefanter.
    Det låter ju toppen. Men när är den?
    Jag kollade på elefanterna idag men hade nog gillat dem mer om det hade varit vit botten. Men så gillade jag ju inte ugglorna heller...
  • Dora
    yrväder skrev 2008-06-23 22:55:05 följande:
    har elefanterna kommit?
    Nej, men jag fattade det som att de skulle komma snart. Hon hade ett plagg  med det trycket som hon visade.
  • Dora
    Stratus skrev 2008-06-24 12:27:02 följande:
    pysselptorp.blogspot.com/NU finns bilder på färgade ugglor i bloggen. Ja, det är nog det jobbigaste och tråkigaste med att sy, att rita och klippa mönster. Jag får ryck ibland och då har jag en mönsterritarklippardag/kväll. Och sen har jag ett lager för sånt jag tänkt sy den närmaste tiden. Problemet är att humöret växlar så fort. Jag börjar tänka på ett projekt, men innan jag ens hunniot påbörja det så vandrar tankarna vidare till nästa...
    Jättefina. Blir så sugen på att färga mina nu men först måste jag få bukt med tvättberget. Sen måste jag besluta vilken uggla som ska få vilken färg. Har röd, blå och grön textilfärg. Kanske måste köpa lila också. Det var ju urfint på de röda ugglorna.
  • Dora

När man ska färga så använder man ju salt. Visst borde det väl gå med helt vanligt salt som man har på maten? Herdins textile colour salt innehåller endast natriumklorid precis som vanligt salt. Någon som vet?

• Dora
    PajaS skrev 2008-06-24 21:50:37 följande:
    AKUTHJÄLP SÖKES:När jag syr på min OL blir sömmen alldeles "stram" och om jag drar i tyget så märker man att ena undertråden är "för kort" och sömmen remsas upp. De andra trådsömmarna töjer sig alltså men inte den. Alla trådspänningarna är på 4. VAD i allsin dar beror detta på? Vad göra?Har trätt om maskinen.
    Har du fått ordning på den ännu? Min gjorde precis så nät tråden hade halkat av den där metallpinnen som tråden ska hänga över. Tråden gick alltså direkt från rullen till maskinen.

Idag är jag hemma och vabar. 1½-åringen har fått vattkoppor. Just nu har hon slocknat i min famn men annars är hon pigg som bara den. Så det lär knappast bli något sytt idag. Jag får nöja mig med att färga ugglor. Mörkblå ugglor på röd botten är strax färdiga.
  • Dora

Nu har jag rockat ugglor! Bland annat färgade sådana.
    Som jag skrivit i bloggen har jag problem med att få rullfållen tillräckligt vågig. Nån som vet hur man ska göra?

• Dora
    yrväder skrev 2008-06-25 22:04:10 följande:
    DRA när du syr!
    Jag gör ju det men det blir inte så värst vågigt iallafall. Men det kanske beror på hur tyget är. Byxorna jag sydde idag var väldigt tunna och jag drog så mycket det bara gick.
    Kakan83 skrev 2008-06-25 22:12:30 följande:
    Jag trodde jag var den enda som inte hade overlock osv, men tydligen inte. Då vet jag att jag bara behöver öva lite mer och lära länna maskinen lite bättre..Övning ger ju färdgihet!Blev färdig med klänningen nu..tyckte det blev rätt bra med hushållsoverlocken. Men förövrigt så vet jag inte...får en känska av nattlinne när jag ser klänningen.Någons om vill kommentera? Ni får vara helt ärliga, jag blir inte ledsen daddis.blogspot.com
    Men gud va fin! Så där snygg söm får inte jag när jag använder hushållsoverlocken på min gamla harv.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle