Inlägg från: Småkottarna |Visa alla inlägg
  • Småkottarna

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Pliiis hjälp någon!
    Skulle försöka mig på att kanta trikå med mudd... Gick inge vidare alls. FÖrsökte först använda mig av overlocksömmen som finns på symaskinen, men tyget matades inte utan sömmarna blev till en stor boll inuti maskinen. Tog ist raksöm men istället blev hela halsringsningen bucklig och uttänjd. Tips någon!!

Sen undrar jag också hur ni gör när ni kantar, viker ni in tyget som är in mot plagget och sen syr eller hur gör ni för att slippa de fula kanterna som blir annars längsmed kantningen?

• Småkottarna
    Småkottarna skrev 2008-07-03 20:20:01 följande:
    Pliiis hjälp någon!Skulle försöka mig på att kanta trikå med mudd... Gick inge vidare alls. FÖrsökte först använda mig av overlocksömmen som finns på symaskinen, men tyget matades inte utan sömmarna blev till en stor boll inuti maskinen. Tog ist raksöm men istället blev hela halsringsningen bucklig och uttänjd. Tips någon!!Sen undrar jag också hur ni gör när ni kantar, viker ni in tyget som är in mot plagget och sen syr eller hur gör ni för att slippa de fula kanterna som blir annars längsmed kantningen?
    Puff!!
  • Småkottarna

Minmin: Tack för tipset! Ska läsa igenom bättre och testa i morgon när jag inte är så trött.

Snabbt svar någon: Sitter här och syr i en mudd och den blir väldigt tight, inte så stretchig som jag vill... Jag har sytt med vanlig raksöm, vilken söm använder ni som inte har overlockmaskin för att sy fast muddar?

• Småkottarna
    Cirrus skrev 2008-07-03 22:37:20 följande:
    Blev inte så bra det där, sömmen gör två diagonala stygn två gånger innan den går rakt osv
    Japp den har jag och den brukar jag använda för att snygga till efter raksömmen på insidan. *asg* Ska testa den ordentligt nu då!
  • Småkottarna
    Cirrus skrev 2008-07-03 22:53:20 följande:
    Testa den, jag använde den jämt innan jag skaffade min overlock. Raksöm stretchar ju ingenting, i sådana fall är förstärkt raksöm ett bättre alternativ, det är två korta raka stygn som blir lite sneda. Det som är bra med fuskoverlocken är att du syr ihop och kastar i ett.
    Jo då, det blev ruskigt bra! Har inte velat använda den förut eftersom varje gång jag testat har hela tråden kört ihop sig och tuget åkt ner i maskineriet liksom... Men tror att jag provat på alldeles för tunn tygbit innan för nu gick det superbra! Synd bara att sömmen drar väldans massa tråd. Fick sy på sista mudden med 2 färgade stygn då övertråden tog slut.
  • Småkottarna
    passau skrev 2008-07-04 13:12:41 följande:
    Hej!jag letar efter cellplast-kulor, var kan man köpa det?tänkte sy en sacco-säck till dottern...
    Det vill gärna jag också veta! Har även jag funderat på saccosäck!
  • Småkottarna

Är det någon som vill hjälpa mig spekulera om vad som är fel på min symaskin?

När jag börjar sy, längst upp på kanten på tyget, så vill tyget åka ner under nålen och fastna där.

Eller så vill den inte mata fram tyget där i början så den syr massor med stygn på samma ställe tills den kör ihop sig och fastnar där.

Mitt i en söm kan nålen stanna. Maskinen vill inte sy mer. När jag trycker på pedalen låter den som bara den men ingenting händer. Det går att rucka på "veven" lite gran åt båda håll men nålen vill inte gå upp. Så får man göra så ett tag tills man får upp nålen och kan ra ut tyget som sitter fast undertill.

Ibland går tråden sönder helt plötsligt. Övertråden.

Kan tillägga att maskinen är 2 veckor gammal. Någon som vet varför den gör så här? Är det fel på maskinen eller är det jag som gör något fel?

• Småkottarna
    yrväder skrev 2008-07-08 16:24:22 följande:
    har du provat trä om den?
    Jag har provat trä den på flera olika sätt, för beskrivningen om hur den ska vara trädd är väldigt dålig..
  • Småkottarna

Det är ingen här som har symaskinen Linea från Coop som vet hur den ska träs?

• Småkottarna

Undrar om ngn här inne har lust att hjälpa mig lite!
    Om man kantar trikå med ett stretchigt tyg blir mina kanter grymt fula. Tyget drar ut sig och allt blir till en enda stor volang. Har ni något tips på hur man undviker detta??

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle