• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • HOCHM
    Svar på #10
    Vet du hur det blir med omkostnadskassan? Den anordnare vi har, har sagt att det blir förmånsbeskattning istället.
    Vet du vad det innebär?
  • meteon

Hej allihopa! Den här tråden är högst aktuell för mej. För ca ett år sedan fick vi beviljat ett halvt vårdbidrag för vår dotter. Vi överklagade till länsrätten. Ringde häromdagen och fick reda på att efter sommaren så kommer vi få besked. Ca ett år senare alltså. Under denna tid har vi sökt avlösarservice( nov-07) blev avslag av någon anledning...orkade ej ta tag i det. I feb i år fick jag tips via FL om Assistansia.I mars fick vi diagnosen cp skada-ataktisk diplegi samt utvecklingsstörning. Tog kontakt med Assistansias jurist o sen var cirkusen igång....Nyligen fick vi besked att det blev avslag pga föräldraansvaret. Så mycket utredningar och jobbiga förhör från FK samt kommunen och så blir det inget.FK har fastställt att det finns behov av personlig assistans till 16 timmar och 25 minuter per vecka men det måste ju komma över 20 timmar. Nästa vecka skickar vi iväg överklagan för personlig assistans. Handläggningstiden kan vara lika lång som för vårdbidrags överklagan...ett år...jag är 34 år...har ständigt problem med magen pga stress och oro över barnen. Mitt immunförsvar är i botten.Är alltid trött. Jag har fått gråa hår!!!! Tja listan kan göras lång. Men störst är nog frustrationen att vi aldrig får den hjälp våra barn behöver för att utvecklas.Vi har nu även skickat iväg en ansökan om ett nytt vårdbidrag då min son också är funktionshindrad. De tror han har samma cp-skada som min dotter men mildare variant så även här har vi kämpat med FK utfrågningar. Nu verkar det hända lite mer sen vi fick diagnosen men fortfarande är vi i uppförsbacken. Vi har precis fått veta att vi ska få avlösarservice(ansökte på nytt nu i våras) 5 tim i veckan. Men även den börjar först till hösten. Det bör väl vända...men jag skulle när som helst kunna bryta ihop. Det har varit väldigt nära många ggr men sen tar man ett tag till och kämpar lite till....

Jisses så långt mitt inlägg blev och tungt....men om någon förstår vad man går igenom så är det just alla som hittat till denna tråd! Tack Adam´s family!
    :)

• mamman i skogen
    Fantine skrev 2008-07-03 19:32:06 följande:
    Hallå, jag hänger definitivt på här också... Går varje dag förbi pappershögen där ass ansökan ligger men har inte en minut över till att skriva den. Funderar på att bara skriva att jag ansöker om 24 h/dygn och sedan komplettera i efterhand.. De kommer ju ändå bara göra hembesök och dra av massa timmar och ha låååång handläggningstid.. Har som tur är en bra lss-handläggare som beviljar ca 35 h/veckan bara för att hon verkligen ser vårt behov och att fk kommer ta lång tid på sig att bevilja något överhuvudtaget.Men vi har inte hittat ngn assistent ännu så det är att pressa sig själv ett tag till. Dagis stänger nu och så och min sambo har ingen semester att ta ut så jag får spendera kommande 4 veckor med att resa runt med 2 barn till olika vänner och mina föräldrar för att klara mig.En liten fråga. Vad är en rimlig timlön exkl. semesterersättning? Om man även kommer använda vänner och familj som assistenter../Sara
    Vi har gett alla våra assistenter 114 kr timme plus sem plus ob själva för de timmar vi tar när ngn e sjuk och liknande så har vi en lön på samma men med en fast ob på 10 kr dygnet runt..
    (Du får se till att hinna en sväng till oss i Trosa så får vi slå våra kloka huvuden ihop och få till en ansökan..

Tror FK har en rekomendation på ungefär det också men många bolag ligger riktigt lågt i lön med ingångslöner på runt 80 kr i timmen (skamligt tycker jag).
  • mamman i skogen
    meteon skrev 2008-07-03 20:27:51 följande:
    Hej allihopa! Den här tråden är högst aktuell för mej. För ca ett år sedan fick vi beviljat ett halvt vårdbidrag för vår dotter. Vi överklagade till länsrätten. Ringde häromdagen och fick reda på att efter sommaren så kommer vi få besked. Ca ett år senare alltså. Under denna tid har vi sökt avlösarservice( nov-07) blev avslag av någon anledning...orkade ej ta tag i det. I feb i år fick jag tips via FL om Assistansia.I mars fick vi diagnosen cp skada-ataktisk diplegi samt utvecklingsstörning. Tog kontakt med Assistansias jurist o sen var cirkusen igång....Nyligen fick vi besked att det blev avslag pga föräldraansvaret. Så mycket utredningar och jobbiga förhör från FK samt kommunen och så blir det inget.FK har fastställt att det finns behov av personlig assistans till 16 timmar och 25 minuter per vecka men det måste ju komma över 20 timmar. Nästa vecka skickar vi iväg överklagan för personlig assistans. Handläggningstiden kan vara lika lång som för vårdbidrags överklagan...ett år...jag är 34 år...har ständigt problem med magen pga stress och oro över barnen. Mitt immunförsvar är i botten.Är alltid trött. Jag har fått gråa hår!!!! Tja listan kan göras lång. Men störst är nog frustrationen att vi aldrig får den hjälp våra barn behöver för att utvecklas.Vi har nu även skickat iväg en ansökan om ett nytt vårdbidrag då min son också är funktionshindrad. De tror han har samma cp-skada som min dotter men mildare variant så även här har vi kämpat med FK utfrågningar. Nu verkar det hända lite mer sen vi fick diagnosen men fortfarande är vi i uppförsbacken. Vi har precis fått veta att vi ska få avlösarservice(ansökte på nytt nu i våras) 5 tim i veckan. Men även den börjar först till hösten. Det bör väl vända...men jag skulle när som helst kunna bryta ihop. Det har varit väldigt nära många ggr men sen tar man ett tag till och kämpar lite till....Jisses så långt mitt inlägg blev och tungt....men om någon förstår vad man går igenom så är det just alla som hittat till denna tråd! Tack Adam´s family!:)
    Känner precis igen mig och vet hur du känner. Man blir så förbannad att man inte får hjälp utan äter upp sig själv istället tills inget är kvar. Säger bara överklaga överklaga överklaga. Hur många timar har de dragit av för föräldraansvar? Vi ansökte när sonen var 2,5 och vi fick ett avdrag på 20 timmar så vi har 59 timmars ass i veckan all vaken tid utom dagis och kortis.
  • mamman i skogen
    HOCHM skrev 2008-07-03 20:27:27 följande:
    Svar på #10Vet du hur det blir med omkostnadskassan? Den anordnare vi har, har sagt att det blir förmånsbeskattning istället. Vet du vad det innebär?
    Jag har hört att om det är ett ab så behåller de omkostnadspengarna och kan välja att ge tillbaks till brukaren vilket jag skulle ta för givet att alla gör ialla fall så har jag tagit upp frågan till vårt bolag de har svarat att inget kommer förändras för oss  bara vi håller koll på kvitton för våra kostnader. Det jag frågat om är också om kvarvarande pengar på ngt sätt kommer beskattas.
  • Yogi

Kan man söka vårdbidrag för allt merarbete man har med en sambo som sätter sig på tvären med allting ang sonen??? (plus allt annat som går emot honom eller inte råkar passa honom) *s*

Man borde tycka att det räcker med allt jobb det är runtom sonen men faktum är att det är minst lika jobbigt med sambon.

Ursäkta en reflektion från en trött mamma så här sent på dan...

• Mia med 4 pojkar

Mitt tips till alla som ska söka ssistans är att vända sig till ett assistansföretag med jurist. Dom hjälper er med ansökning av timmar och då dom är specialicerade så kan dom händvisa till lagar och pilotfall. Vi hade 60 timmar i veckan för vår grabb och efter juristens hjälp fick vi 100 timmar varav 7 med dubbelassistans. ( Han har assistans nästan dygnet runt )
    Inget barn är heller för litet för assistans däremot räknas mer tid av pga av just föräldraansvaret. På vår grabb som var 4 när beslutet kom räknade dom av 20 timmar i veckan i föräldraansvar.
    Lycka till!

• mamman i skogen
    Yogi skrev 2008-07-03 23:24:59 följande:
    Kan man söka vårdbidrag för allt merarbete man har med en sambo som sätter sig på tvären med allting ang sonen??? (plus allt annat som går emot honom eller inte råkar passa honom) *s*Man borde tycka att det räcker med allt jobb det är runtom sonen men faktum är att det är minst lika jobbigt med sambon.Ursäkta en reflektion från en trött mamma så här sent på dan...
    Skämt åsido FK försöker räkna ner ass timarna med mutor om att behålla en del VB för oss var detta inte aktuellt då vi behövde hjälp inte ekonomisk ersättning för ett jobb vi inte orkar göra. VB och ass ska inte utesluta varandra utan man bör överklaga ett beslut om indraget VB om man får as timmar. Det är ju 2 skilda saker.
  • mamman i skogen
    Mia med 4 pojkar skrev 2008-07-04 07:24:06 följande:
    Mitt tips till alla som ska söka ssistans är att vända sig till ett assistansföretag med jurist. Dom hjälper er med ansökning av timmar och då dom är specialicerade så kan dom händvisa till lagar och pilotfall. Vi hade 60 timmar i veckan för vår grabb och efter juristens hjälp fick vi 100 timmar varav 7 med dubbelassistans. ( Han har assistans nästan dygnet runt ) Inget barn är heller för litet för assistans däremot räknas mer tid av pga av just föräldraansvaret. På vår grabb som var 4 när beslutet kom räknade dom av 20 timmar i veckan i föräldraansvar.Lycka till!
    Håller med utan juristhjälp hade vi nog stått utan timmar helt!!
  • Yogi
    mamman i skogen skrev 2008-07-04 07:39:06 följande:
    Skämt åsido FK försöker räkna ner ass timarna med mutor om att behålla en del VB för oss var detta inte aktuellt då vi behövde hjälp inte ekonomisk ersättning för ett jobb vi inte orkar göra. VB och ass ska inte utesluta varandra utan man bör överklaga ett beslut om indraget VB om man får as timmar. Det är ju 2 skilda saker.
    Jag kanske ska söka både vårdbidrag och bidrag för vård av familjemedlem??? *asg*

Bra att veta att man har rätt till både VB och personlig assistans. Här är det inte så bra förspänt att jag kan tacka nej till ekonomisk ersättning. Tyvärr har jag hamnat mellan stolarna då jag inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande eftersom sonen bara har haft 15 (+ 5 timmar extra sista månaden som hjälp för att avlasta mig) timmar på dagis o inte heller klarar att vara där längre tid. Det är väldigt svårt att hitta ett jobb på 15-20 timmar i veckan inkl restid. Dessutom så är vi begränsade till 9-12 (9-13) vilket gör det ännu svårare. Så pga detta står jag helt utan inkomst idag. "Surt sa räven om rönnbären"
Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!