• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • Helena78
    Svar på #21
    Vi har både assistans & VB... 50 timmar assistans/vecka & ett halvt VB
    Kommentera gärna & lämna en rad eller två i gästboken ... www.nogg.se/helena78
  • mamman i skogen
    MidvinterAngel62 skrev 2008-07-04 13:52:20 följande:
    Har jag fattat fel...jag har hört att vb ryker om man får asstimmar..? man kan väl inte få båda??
    Jo du kan få båda det är två skilda saker en assistent kan aldrig ta ifrån dig merarbetet du gör däremot vill FK inte informera om dessa rättigheter man har deförhandlar gärna bort ass timmar för att man ska behålla vb eller tvärt om. Dessutom har du ju fortfarande merkostnader som du har rätt till.
  • mamman i skogen
    Yogi skrev 2008-07-04 13:02:09 följande:
    adams family skrev 2008-07-04 07:39:06 följande: Jag kanske ska söka både vårdbidrag och bidrag för vård av familjemedlem??? *asg*Bra att veta att man har rätt till både VB och personlig assistans. Här är det inte så bra förspänt att jag kan tacka nej till ekonomisk ersättning. Tyvärr har jag hamnat mellan stolarna då jag inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande eftersom sonen bara har haft 15 (+ 5 timmar extra sista månaden som hjälp för att avlasta mig) timmar på dagis o inte heller klarar att vara där längre tid. Det är väldigt svårt att hitta ett jobb på 15-20 timmar i veckan inkl restid. Dessutom så är vi begränsade till 9-12 (9-13) vilket gör det ännu svårare. Så pga detta står jag helt utan inkomst idag. "Surt sa räven om rönnbären"
    Om det är ngn tröst så är du inte ensam men att få ass är ju en förutsättning för att livet ska funka igen.
  • MidvinterAngel62
    Svar på #24
    adams family skrev 2008-07-04 14:22:42 följande:
    Jo du kan få båda det är två skilda saker en assistent kan aldrig ta ifrån dig merarbetet du gör däremot vill FK inte informera om dessa rättigheter man har deförhandlar gärna bort ass timmar för att man ska behålla vb eller tvärt om. Dessutom har du ju fortfarande merkostnader som du har rätt till.
    Vad är merkostnader?
  • mamman i skogen
    MidvinterAngel62 skrev 2008-07-04 14:26:28 följande:
    Svar på #24 Vad är merkostnader?
    De kostnader som  du har som en "vanlig familj med normala" barn inte har. På www.fub.se ska det finnas en bra lathund för vb och merkostnader.
  • MidvinterAngel62

okej...ska kolla...du menar det som man anmäler i samband me vbansökan? Är det den delen man får ha kvar om man blir beviljad ass?

• mamman i skogen
    MidvinterAngel62 skrev 2008-07-04 14:46:44 följande:
    okej...ska kolla...du menar det som man anmäler i samband me vbansökan? Är det den delen man får ha kvar om man blir beviljad ass?
    Du kan skicka in den när som helst behöver inte vara i samband med vb men det är en del av det. Den delen påverkas inte alls av ass men vb kan sänkas om du har ass.
Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!