• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Livshlädje
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 07:06:16 följande:
    Är det någon mer än jag som är jättesmal föutom magen som ser ut att vara i v.20?(ganska stor)...Jag vill ju inte gå ner så mkt i vikt utan minska cm runt magen,tips??
    Jag tycker att svullen mage låter som något man ganska lätt får bukt på med hjälp av LCHF! Kolhydrater binder onödigt vatten i kroppen och man blir allmänt mycket mindre svullen med LCHF-kost. I en annan tråd nämnde du oxå sockerberoende, och jag tror att de flesta som kört LCHF är förundrade över hur lätt man blir av med godisbegär och allmänt sug efter onyttigheter - tack vare att man blir mätt på ett helt annat sätt när man äter mycket fett!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • LoveMyFamily

Oki, i mitt fall har det varit pga mobbning och då har jag skåpätit
    Jag har alltid varit en känsloätare: Jag äter då jag öe glad, ledsen...

MEN jag har aldrig ätit typ godis, kakor, cola light precis varje dag.

På senare år har min övervikt berott på för lite motion och för stora portioner.

Jag menar inte att jag ska börja äta som förut men samtidigt kan jag inte tänka mig att aldrig mer få äta godis, fika och dyl.
    (i måttliga mängder dock)

• Kenzie
    Svar på #2557
    Grejen är den att om du kör strikt lchf så kommer ditt sug helt att försvinna. När jag så mycket som luktat på saker jag älskade förut så har jag fått kväljningar p.g.a att allt är för sött. Jag kan absolut tänka mig att aldrig mer äta godis och vanligt fika. Det finns många bra alternativ. När kranvatten smakar sött kommer du att förstå Jag ser lchf som en livsstil och har hittat ett sätt att äta som inte bara fått mig att gå ner i vikt utan också fått mig att må så himla bra. Då ser jag ingen anledning att t.ex börja med GI eller något nu när jag vet hur dåligt min kropp mår på kolhydrater.
    Älskade Theodor 060329
  • pilliss

har hört att man behöver 1400 kcal/dag för att gå ned. mindre kcal så ställer kroppen in sig på svält...

Kenzie skrev 2008-10-03 08:30:11 följande:
    Smurfan 81: 890 kcal är alldeles för lite och blir som svältkost. Minst 1300 kcal. Som du Drömhus skrev är det super att ha mat i frysen. Jag har t.ex alltid fyllda lövbiffar. Bara att ta fram och tina så har man en måltid.nirakkarlsson: Det går inte att punktförbränna en speciellt del på kroppen. Bra kost och träning är det bästa
    Carpe Diem.....
  • Pess
    Kenzie skrev 2008-10-03 09:27:36 följande:
    Svar på #2557Grejen är den att om du kör strikt lchf så kommer ditt sug helt att försvinna. När jag så mycket som luktat på saker jag älskade förut så har jag fått kväljningar p.g.a att allt är för sött. Jag kan absolut tänka mig att aldrig mer äta godis och vanligt fika. Det finns många bra alternativ. När kranvatten smakar sött kommer du att förstå Jag ser lchf som en livsstil och har hittat ett sätt att äta som inte bara fått mig att gå ner i vikt utan också fått mig att må så himla bra. Då ser jag ingen anledning att t.ex börja med GI eller något nu när jag vet hur dåligt min kropp mår på kolhydrater.
    Nåja, 3 veckor med strikt LCHF och mitt sötsug finns där, varje dag....Lite småjobbigt faktiskt.
  • Kenzie

Ja alltså du kan ju givetvis gå ner på mindre kcal, pulverkurer och liknande ligger väl mellan 500-800 kcal om dagen. Helt sjukt lite och verkligen svältkost. Men det är ingenting kroppen mår bra av och som du skrev så kan kroppen ställa in sig på svält om man äter för lite...och då vill den inte riktigt släppa ifrån sig något överskott av fett vilket resulterar i att man inte går ner i vikt.

Älskade Theodor 060329
  • pilliss

pulverdieterna är ca 500 kcal/dag.

Kenzie skrev 2008-10-03 09:46:24 följande:
    Ja alltså du kan ju givetvis gå ner på mindre kcal, pulverkurer och liknande ligger väl mellan 500-800 kcal om dagen. Helt sjukt lite och verkligen svältkost. Men det är ingenting kroppen mår bra av och som du skrev så kan kroppen ställa in sig på svält om man äter för lite...och då vill den inte riktigt släppa ifrån sig något överskott av fett vilket resulterar i att man inte går ner i vikt.
    Carpe Diem.....
  • fatsoo

Press!
    Jag har också ätit LCHF i tre veckor och har sötsug. Tog en liten chokladbit och den smakade inte så gott som jag trodde, så nu är de lättare att låta bli igen. Vart besviken för man ville ju ha samma smak som man kom ihåg sedan tidigare men smaken verkar ändras på bara tre veckor

• MrsFreckles

Fuskade lite igar - holl pa att baka en massa till dotterns 1-arskalas (idag och imorgon) och var tvungen att smaka av...men var inte sa gott som jag trodde. Ska nog ta en tartbit imorgon men annars fortsatta som vanligt. Kommer ha farska bar och vispgradde med till barnen sa det kan jag ju ata med

• nirakkarlsson

Men jag har ingen aning vad jag ska äta,äter inte så mkt kött,men bacon älskar jag

Vad ska jag äta?
    finns det enkla recept?

Svar på tråden LCHF tråden 3