• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Livshlädje
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 15:07:05 följande:
    Svar på #2574 Vad äter man då ist för kolhydrater? jag är så dåligt på det här,men jag måste verkligen börja ett nytt liv,sluta äta massa fikabröd,godis och chips...
    Man äter fett och protein! Läs mer här, enkelt o tydligt: http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf 
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • yrväder
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 14:51:42 följande:
    Svar på #2565INGEN??? Kan jag dricka proteinpulver för att få i mig mer protein när jag är så dålig på att äta kött?
    jag dricker proteinpulver på morgonen tillsammans med fil och grädde. har svårt för att veta vad jag ska äta på morgonen då jag inte äter ägg. Bacon känns för mkt till frukost. Men kolla så det inte innehåller med än 5 g kolisar per 100g. Nån enstaka jag tittat på gör det.
  • JewelGirl
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 15:43:37 följande:
    Svar på #2576
    Ja det är ju gott det här,kom inte in på länken med gick in på kostdoktorn.setråkigt nog har jag en man som inte alls vill äta så här
    Har oxå en make som inte äter lchf, är inga större problem alls, gör bara lite potatis eller vad han nu vill ha till. Tur är så ökar han inte i vikt trots grädde i maten och mer kolhydrater, det kanske inte är så för alla?
  • Dame72
    JewelGirl skrev 2008-10-03 15:45:44 följande:
    Har oxå en make som inte äter lchf, är inga större problem alls, gör bara lite potatis eller vad han nu vill ha till. Tur är så ökar han inte i vikt trots grädde i maten och mer kolhydrater, det kanske inte är så för alla?
    Han kanske inte ökar i vikt. men tänk på att kombinationen kolhydrater och fett i den mängden ändå ökar på insulinet och öppnar upp för fettet att komma in i cellerna. Han kanske inte märker av det nu, men om 10 år....
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • JewelGirl
    Dame72 skrev 2008-10-03 15:47:16 följande:
    Han kanske inte ökar i vikt. men tänk på att kombinationen kolhydrater och fett i den mängden ändå ökar på insulinet och öppnar upp för fettet att komma in i cellerna. Han kanske inte märker av det nu, men om 10 år....
    Men borde han inte ha ökad aptit om nu insulinet är påverkat? Det hade jag när mitt insulin svajjade men han äter som vanligt. Men ska ha det i åtanke, att laga mat som vi gör nu är ju inget konstigt men att laga en mager och en fet måltid kostar alldeles för mycket i både tid och pengar.
  • nirakkarlsson
    Svar på #2579
    JewelGirl skrev 2008-10-03 15:45:44 följande:
    ja han behöver då gå upp i vikt ist!så det är ju bra men är det bra mat för små barn då?
  • JewelGirl
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 15:50:40 följande:
    Svar på #2579
    ja han behöver då gå upp i vikt ist!så det är ju bra men är det bra mat för små barn då?
    Nej, han behöver tappa i vikt. Men karlar är ju som de är, inte alltid lätt att få de att motionera mer eller äta bättre
    Mina barn äter ännu inte "vår mat" så att säga utan är ännu mest inne på barnmat, skulle de äta vanlig mat så skulle jag ge dom kolhydrater i lagom mängd, tror att växande barn behöver lite sånt oxå.
  • nirakkarlsson
    Svar på #2583
    JewelGirl skrev 2008-10-03 15:56:03 följande:
    Nej, han behöver tappa i vikt. Men karlar är ju som de är, inte alltid lätt att få de att motionera mer eller äta bättre Mina barn äter ännu inte "vår mat" så att säga utan är ännu mest inne på barnmat, skulle de äta vanlig mat så skulle jag ge dom kolhydrater i lagom mängd, tror att växande barn behöver lite sånt oxå.
    Sorry jag skrev lite lummigt där..jag menade at min karl behöver då gå upp i vikt ist
  • Hägris
    Svar på #2583
    Mina ungar äter som jag men med pasta/ris/frukt osv till barn ska ju ha fet mat så det är perfekt!
    Men SUUUUUUUG!
Svar på tråden LCHF tråden 3