• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • nirakkarlsson
    Svar på #2565
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 10:54:42 följande:
    Men jag har ingen aning vad jag ska äta,äter inte så mkt kött,men bacon älskar jag Vad ska jag äta?finns det enkla recept?
    kan man ta till proteinpulver när jag är så dålig på att äta kött?
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-10-03 09:46:24 följande:
    Ja alltså du kan ju givetvis gå ner på mindre kcal, pulverkurer och liknande ligger väl mellan 500-800 kcal om dagen. Helt sjukt lite och verkligen svältkost. Men det är ingenting kroppen mår bra av och som du skrev så kan kroppen ställa in sig på svält om man äter för lite...och då vill den inte riktigt släppa ifrån sig något överskott av fett vilket resulterar i att man inte går ner i vikt.
    Fast jag är ju inte hungrig de dagarna jag äter så! Och sen är de dagarna inte så många heller... Lyckades i alla fall trycka i mig lite brieost igår innan vi gick och la oss så jag fick ju upp kcal lite!
  • Hägris
    Svar på #2553
    Tål du mjölkprodukter? Låter lite som sk mjölkmage tycker jag.
    Men SUUUUUUUG!
  • Hägris
    Svar på #2566
    ja det kan man annars kan du äta, fågel,fisk keso, tofu(även om jag inte gillar det) och ÄGG ägg är det bästa snabbt och bra!!
    Men SUUUUUUUG!
  • LoveMyFamily

Ni som skriver att ni inte är sugen på godis och dyl, kommer ni aldrig mer äta typ julgodis, fikabröd , semlor?

Jag bara undrar, för mig är det svårt att tänka att jag aldrig mer får/vill äta något sådant.

Som sagt jag vill gå ned mina sista 10-15kg och sedan äta sunt.
    Men jag kommer nog unna mig något gott då och då.

• JewelGirl
    LoveMyFamily skrev 2008-10-03 14:30:08 följande:
    Ni som skriver att ni inte är sugen på godis och dyl, kommer ni aldrig mer äta typ julgodis, fikabröd , semlor?Jag bara undrar, för mig är det svårt att tänka att jag aldrig mer får/vill äta något sådant.Som sagt jag vill gå ned mina sista 10-15kg och sedan äta sunt.Men jag kommer nog unna mig något gott då och då.
    Ischoklad är väl riktigt lchf-julgodis? Det är väl bara kokosfett och i vårt fall, mörk choklad?

Jag kommer iaf att unna mig fikabröd och annat men kanske delar en bulle istället för att ta en hel för mig själv osv.
  • nirakkarlsson
    Svar på #2565
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 10:54:42 följande:
    Men jag har ingen aning vad jag ska äta,äter inte så mkt kött,men bacon älskar jag Vad ska jag äta?finns det enkla recept?
    INGEN???
    Kan jag dricka proteinpulver för att få i mig mer protein när jag är så dålig på att äta kött?
  • LoveMyFamily

Jewelgirl: Jo, det har du ju rätt i.

Jag har inte frossat i stora mängder godis, sötsaker och annat men jag kommer även i framtiden tillåta mig äta vissa saker då och då.

Hoppas dock att jag klarar av att gå ned i vikt, vare sig det blir med LCHF eller annan metod.

• Livshlädje
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 14:51:42 följande:
    Svar på #2565 INGEN??? Kan jag dricka proteinpulver för att få i mig mer protein när jag är så dålig på att äta kött?
    Jag vet inte. Men "grundregeln" är att livsmedel inte får innehålla mer än 5g kolhydrater per 100gram, och enligt det gissar jag att proteinpulver är okej. Jag har dessutom sett att små mängder proteinpulver ingår i en del LCHF-recept..
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • nirakkarlsson
    Svar på #2574
    Livshlädje skrev 2008-10-03 15:05:02 följande:
    Jag vet inte. Men "grundregeln" är att livsmedel inte får innehålla mer än 5g kolhydrater per 100gram, och enligt det gissar jag att proteinpulver är okej. Jag har dessutom sett att små mängder proteinpulver ingår i en del LCHF-recept..
    Vad äter man då ist för kolhydrater? jag är så dåligt på det här,men jag måste verkligen börja ett nytt liv,sluta äta massa fikabröd,godis och chips...
Svar på tråden LCHF tråden 3