Umm Elias skrev 2008-08-10 19:53:24 följande:
Fast det är ju detta som ska bekämpas, alltså att man ska vilja känna sig som alla andra och inte vara annorlunda. Man ska kunnna vara från ett annat land utan att känna sig annorlunda. Man ska få vara tolt över sitt ursprung utan att känna sig utpekad. Om folk pekar ut invandrare och utlandsfödda kommer dessa "tonåringar" aldrig kunna känns sig som sig själva samtidigt som de känner sig som alla
andra.Om man helt enkelt bara accepterar att det finns idioter som inte anställer dem med annorlunda eller utländska namn till exempel så kommer det ju aldrig bekämpas. Kommer min son inte få ett arbete/bostad eller annat pga sitt namn vill jag inte att han ska arbeta/bo där ändå.
Självklart ska man protestera mot rasism. Självklart har alla människor samma värde oavsett var på jorden de har sitt ursprung. Att konstatera att det förekommer fördomar är inte detsamma som att säga att de är OK. Dock tycker jag att det finns bättre sätt att bekämpa fördomar än att gå ut och stämpla "invandrare" i pannan på en massa barn och tonåringar, oavsett om de kommit hit genom adoption, invandrat med sina föräldrar eller är födda här men har annat ursprung.
Jag är, som sagt, själv invandrare genom att mina svenska föräldrar fick mig när de bodde utomlands. När jag anar främlingsfientlighet bland mina elever så berättar jag alltid att jag är invandrare. Dels är det kanske svårare att sitta och snacka skit om invandrare när man i så fall måste inkludera sin betygssättande lärare. Dels vill jag visa att invandrare inte måste se ut eller vara på ett visst sätt. Skulle, mot förmodan, någon vända sig emot mig och bli otrevlig på grund av det så kan jag ta den smällen. Jag är vuxen och väljer själv att ställa mig på barrikaderna. Min dotter är ett litet barn. Enligt statistiken är hon invandrare. Det är inget vi på något sätt hymlar med, men hon får själv välja hur hon vill identifiera sig. Om hon väljer att se sig själv som invandrare så är det bra. Om hon väljer att betrakta sig som 100% svensk så är det lika bra. Det troligaste är kanske att hon inte tycker att det är så noga vilket.
För övrigt har detta med att många tonåringar vill vara som alla andra inget att göra med om man är invandrare eller helyllesvensk, om man är adopterad eller inte. Jag känner tonåringar som skäms över att mamma eller pappa har "fel" jobb, att de är längre än sina kompisar, att de har "för bra" betyg eller att de har för många syskon. Innerst inne har de säkerligen inget emot mammas jobb, de tycker kanske att det är snyggt att vara lång, de vet helt säkert att deras höga betyg är en fördel, och de älskar sina syskon. De vill bara så hjärtans gärna vara som alla andra. Inte alla, men väldigt många går igenom en sådan period i tonåren. Lite tråkigt, men det brukar gå över.