• Haraaz

    -Muslimernas tråd-

    Salam alikom alla! Här kan vi ha en tråd vi diskuterar allt möjligt som har med tron att göra, välkomna in

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-05 14:34
    Det verkar ju vara många som inte är muslimer som skriver här också, så känn er välkomna med i diskussionen... men inga påhopp, kränkningar eller nedvärderande! Gäller alla som skriver.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-08 21:27
    {Och när en fråga som rör en troende man eller kvinna har avgjorts av Allah och Hans Sändebud, har dessa inte rätt att själva döma i det som rör dem; den som sätter sig upp emot Allah och hans Sändebud begår ett uppenbart svårt misstag.}
    Koranen [33:36]

    {Nej, vid din Herre! De är inte (sanna) troende förrän de sätter dig (Muhammed) som domare att döma mellan sig i alla sina tvister och därefter inte i sitt inre har någon invändning mot dina beslut utan underkastar sig dem helt och fullt.}
    Koranen [4:65].

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-17 15:58
    Vi har fått en liten son i onsdags, så jag lämnar denna tråden för er att fortsätta prata i men jag och min man kommer nog inte skriva mer på ett bra tag för nu har vi fullt upp

  • Svar på tråden -Muslimernas tråd-
  • Lejonberg

    Ja så var det det där med: "Hanifi eller hanafi? Det är två olika ord." Och vilket ord menar du vilket med? Abu Hanifa som levde i slutet av 600-t. och dog i mitten av 700-t. skiljde sig från Imam Malik som levde under största delen av 700-talet, genom att lägga större vikt vid åsikter uppnådda genom individuellt resonemang. Malakiterna är ändå väldigt intressanta då de lägger stor vikt vid den praxis som fanns i Medina.
    Så när vi då rör oss i de här krokarna var det först Al-Shafi som dog i början av 800-t. som hävdade att Koranen var bokstavligen Guds Ord och först då började man betona vikten av att varje musli skulle lära sig arabiska. Alltså 200 år efter att Den Helige Profeten SAW dog!
    Rätt intressant...

  • Lejonberg
    BigDaddy skrev 2008-07-29 19:00:19 följande:
    Lejonberg: Jag tror det kallas sufistisk tariqah. Helt OT, jag vet.
    Hur kan något vara OT när tråden uppmanar oss att diskutera allt som rörö tron? Men vad heter det på svenska?
  • BigDaddy

    Lejonberg: Vi kanske ska lugna oss lite? Jag kan förstå att ämnet är viktigt för dig och att du då investerar dig själv i det du skriver.

    En sufistisk skola kanske man ska kalla det?

  • Lejonberg

    Nä du, det här är rena avkopplingen i jämförelse med mitt liv. Idag var jag ute med hunden och mötte en sådan där allt-förvanlig- muslimsk-ogift-steroid-gäng-pojke som blev rädd för hunden och därför kallade mig diverse respektlösa komplimanger. Och just nu skriker hans lillebror som en galning från balkongen under. Så jag tycker mig ha all rätt att efterlysa en rättvis återspegling av Islams skönhet istället för den förfulning vi ser idag!


    BigDaddy skrev 2008-07-29 19:23:33 följande:
    Lejonberg: Vi kanske ska lugna oss lite? Jag kan förstå att ämnet är viktigt för dig och att du då investerar dig själv i det du skriver. En sufistisk skola kanske man ska kalla det?
  • BigDaddy

    Ah, så pass. Dålig dag alltså. Dög sufistisk skola då?

    Mycket intressant tråd, med många aspekter utforskade. Även om Haraaz sträckte sig efter rött kort, även känt som The Fitna Card. Med förlaga hos de svarta i USA och deras Race Card. Ja, du förstår säkert. Hoppas diskussionsatmosfären hålls öppen fortsättningsvis också.

    Jag har blivit tillfrågad ett antal gånger nu huruvida jag är muslim eller inte. Kanske är det inte olikt en person som beskriver en sås ingående och omedelbart får en uppsjö med frågor om han eller hon är kock. Det gör att jag känner att jag vill ställa en kort motfråga. Är det viktigt för er som muslimska postare att andra är det? För ert sökande efter gemenskap som detta antyder verkar ta slut väldigt fort, med tanke på teek taak (han teek hai, ap ka sonno)och Haraaz röda kort på Lejonberg.

  • Haraaz

    Vad menar du med att jag använder röda kort på Lejonberg? Att eftersom hon har andra åsikter än mig så låter inte jag henne få ha det, eller? Jag har som sagt inte anmält hennes inlägg eftersom jag skrev att det är en tråd för muslimer att diskutera, vilket hon är, så jag har ingen anledning att göra nåt sånt. Vem som anmälde inlägget som off topic vet inte jag.

    Hur som helst, att en del frågar dig om du är muslim (inklusive jag) kan ju vara för att du verkar kunnig inom det mesta i Islams historia och därför så är det inte något konstigt med att man frågar.
    Att man frågar vilken tro människor har är för att man lättare får en kategori att placera personen i, att förstå den bättre utifrån dens perspektiv.
    Om man t.ex diskuterar med en ateist kommer man inte få samma sorters svar som om man pratar med en kristen eller muslim, eftersom de ser annorlunda på saker och ting.


    BigDaddy skrev 2008-07-29 20:17:01 följande:
    Ah, så pass. Dålig dag alltså. Dög sufistisk skola då? Mycket intressant tråd, med många aspekter utforskade. Även om Haraaz sträckte sig efter rött kort, även känt som The Fitna Card. Med förlaga hos de svarta i USA och deras Race Card. Ja, du förstår säkert. Hoppas diskussionsatmosfären hålls öppen fortsättningsvis också. Jag har blivit tillfrågad ett antal gånger nu huruvida jag är muslim eller inte. Kanske är det inte olikt en person som beskriver en sås ingående och omedelbart får en uppsjö med frågor om han eller hon är kock. Det gör att jag känner att jag vill ställa en kort motfråga. Är det viktigt för er som muslimska postare att andra är det? För ert sökande efter gemenskap som detta antyder verkar ta slut väldigt fort, med tanke på teek taak (han teek hai, ap ka sonno)och Haraaz röda kort på Lejonberg.
  • Lejonberg

    Kom på att det nog kallas "sufistiskt sällskap" på svenska. Vi har ju "fikah" som betyder skola (ja, jag vet jag transkriberar uselt). Men det är väl din ensak om du är muslim eller ej. Själv är jag väldigt privat privat. Nu är jag väl inte så anonym här på FL men jag religionstillhörighet är ju en ganska privat sak för oss svenskar. Och i det tidiga Islam var det väl inte helt ovanligt att man inte gick ut med sina sympatier.
    Pratar Teek Taak urdu? Jag trodde hon var afro... Vad kul att göra sig olika uppfattningar om varandra! Det finns nog risk att man kan ha träffats irl och inte ha den blekaste aning. Jag känner inte till the fitna card. Ska vi hoppa över till afroamerika får vi nog prata feminism i stället. Visst är det synd att vänskapen blir så flyktig.


    BigDaddy skrev 2008-07-29 20:17:01 följande:
    Ah, så pass. Dålig dag alltså. Dög sufistisk skola då? Mycket intressant tråd, med många aspekter utforskade. Även om Haraaz sträckte sig efter rött kort, även känt som The Fitna Card. Med förlaga hos de svarta i USA och deras Race Card. Ja, du förstår säkert. Hoppas diskussionsatmosfären hålls öppen fortsättningsvis också. Jag har blivit tillfrågad ett antal gånger nu huruvida jag är muslim eller inte. Kanske är det inte olikt en person som beskriver en sås ingående och omedelbart får en uppsjö med frågor om han eller hon är kock. Det gör att jag känner att jag vill ställa en kort motfråga. Är det viktigt för er som muslimska postare att andra är det? För ert sökande efter gemenskap som detta antyder verkar ta slut väldigt fort, med tanke på teek taak (han teek hai, ap ka sonno)och Haraaz röda kort på Lejonberg.
  • Haraaz

    OT: Jag har för mig att teek skrivit hon är ifrån Irak? Där pratar de inte urdu...

  • BigDaddy

    " Att man frågar vilken tro människor har är för att man lättare får en kategori att placera personen i, att förstå den bättre utifrån dens perspektiv.Om man t.ex diskuterar med en ateist kommer man inte få samma sorters svar som om man pratar med en kristen eller muslim, eftersom de ser annorlunda på saker och ting.
    [/citat]

    Jag pratade inte om anmälan (jag glömde faktiskt bort att Lejonberg nämnde det!) utan mer i allmänhet hur ni tog fram stora bössan och bara laid down the law, så att säga. Jag tänker faktiskt inte ha någon mer diskussion med dig kring detta med religion då jag anser att vi redan avslutat detta. Däremot undrar jag två saker. Det ena är:
    Måste man vara uttalat muslim för att få posta i denna tråden?
    Det andra handlar om ovanstående citat. Varför känner du, Haraaz, behovet att kategorisera personer efter av dig definerade epitet? Det låter som du behöver förenkla världen? Eller har jag bara hamnat helt snett med dig och missförstår allt du säger? Man får olika svar från olika människor och kan få det av en rad olika anledningar. Att ha förutfattade meningar om människor efter att du klassificerat dem känns som en ogenuin grund att föra dialog på.

    Som avslutning måste jag fråga dig Haraaz, helt ärligt. Är du verkligen etnisk Schweizare? Tysktalande? Rätoromansk? Fransktalande? Italiensk? Har du möjligen Calvinistisk eller Zwingliistisk (eller vad nu adjektivet för det heter) bakgrund eller historik. Eller du kanske är född i Schweiz av Schweiziska föräldrar och sedan växt upp i säg, Egypten?

  • Lejonberg

    Kan det vara så att man frågar efter vilken tro människor har pga att man har ett behov av att kategorisera muslim - ickemuslim, riktig muslim - oriktig? muslim, praktiserande - icke praktiserande. Om man väljer att hålla sig ajour med alla aktuella fatwas som rådet i Mecka utfärdar eller att strikt följa en tankeskola riskerar man att dela in hela livet i det som är rätt och det som är fel. I verkligheten brottas människan med ett helt spektra mellan det absolut rätta och det absolut orätta, med miljoner saker som är nästan rätt och nästan fel. Det verkar mycket vanligare att konverterade muslimer gör så, än att de som föds muslimer gör så. Att försöka dela in alla livets göromål i absolut rätt eller fel kan leda till en osund livsstil. Det blir svårt att vara en produktiv medborgare och familjelivet kan bli dysfunktionellt.

Svar på tråden -Muslimernas tråd-