• Maskros67

VIHPS VIII

Detta är del åtta i tråden för oss som länge kämpat tillsammans mot barnlösheten. Flera av oss har lyckats, ett antal små VIHPS har fötts, andra är på G. Många fortsätter att kämpa, någon har lagt ner verkstaden för tillfället och någon satsar på barn genom adoption...

OAVSETT VAR VI BEFINNER OSS NU KOMMER VI FORTSÄTTA HÄNGA IHOP, STÖTTA OCH PEPPA VARANDRA PÅ LIVETS SNÅRIGA VÄG. FÖR VI HAR BLIVIT VÄNNER UNDER FÄRDEN, GODA VÄNNER!!!

• Svar på tråden VIHPS VIII
  • xena

God morgon!

Det var ett tag sedan jag både fick stänga och öppna tråden. Har sovit som en stock fram tills för ca 30 minuter sedan. Är dyngförkyld . Dagen i stort ser ut så här för min del: frukost, långprom med hundarna, dammsuga och bädda, ska på stan en sväng måste bl.a köpa hundmat, sedan jobbar jag kväll 15-23. Det bästa med skiftjobb är ju att man får sovmorgon då och då, som idag .

Ha en bra dag alla. Hoppas på lite mera fart i tråden, men å andra sidan är vi ju inte så många som förr. Så man kan ju inte begära att vi ska producera som förr .

• Mirren

Hej tjejer!

Aggis, det blev nog inte riktigt rätt tror jag .

Laktovegetarian: vegetarian som äter mjölkprodukter
    Laktoovovegetarian: vegetarian som äter mjölkprodukter _och_ ägg
    Vegan: vegetarian som inte äter några animaliska produkter alls, det dvs inte ens honung
    Det vanliga är att om man säger att man är vegetarian så är man laktoovovegetarian.
    De som äter fisk/skaldjur/kyckling är i strikt mening inte vegetarianer.

Xena: Igår fick en kompis resebesked (Längtanväntan)!! De får hem sin son i noveber

• infan

God förmiddag!

Xena: för att vara dyngförkyld tycker jag det låter som en ganska tuff dag. Heja dej och hoppas du orkar! Låter superhärligt att resa till Thailand!

Vi hamnade framför reprisen på dansbandskampen i söndags. Jag måste nog säja att jag var helt förbluffad över det mesta i det programmet. Utstyrslar, jargong, uttalanden från juryn, sånginsatser, moooooooves.... Jag vet ju att dansband är en älskad företeelse, men för mig kändes allt så himla konstigt och som att det inte var på riktigt. Hoppas jag inte låter totalt fördomsfull - jag vet om att jag har en begränsning på detta område...

Dax för java!

• Mirren

Indan: Tror du inte att det är ett resultat av att vi är X-generationen? Jag kan ofta läsa in ironi där det inte finns någon - samtidigt som jag själv är hjärtligt trött på att allting ofta är så tillskruvat. Så härligt att kunna sjunga om "hjärta och smärta" utan att tänka "grötrim" och att kunna lyssna på musik utan att analysera harmonierna, liksom.

• infan

Mirren: ja kanske det! Fast för mig blir ju det där med hjärta och smärta just tillskruvat i sin enkelhet om du förstår vad jag menar? Jag begriper inte och känner det som att det hela är en är en parodi på sig självt (inte alltid observera det! ) och samtidigt sitter jag och känner mig så himla pretto som tänker just så. Man får väl försöka tänka att alla gillar inte allt helt enkelt. Jag tycker däremot att när nu dansbandsmusik är så himla populärt så är det väl på tiden att det får utrymme i mediabruset.

• infan

Det där med att vara en parodi på sig självt kan ju kopplas ihop med de flesta gengrer - se bara på hiphop/R n´B och deras image. Überförstora kläder på grabbarna och knappt några kläder alls på tjejerna, kepsar, solglasögon, smycken, bilar, vissa horribla texter (där hjärta och smärta är att föredra!). Det är ju inte så att jag sitter och raljerar och pekar ut dansbans som den enda musikformen som är stereotyp. Det handlar snarare om vad man gillar/begriper eller inte.

• Mirren

Utan att kunna något vare sig om dansband eller Hip Hop - finns det en distans hos någon av grupperna till sig själva? Om vi nu tar Larz-Kristerz som ett exempel - har de lagt till det där "z"t som en medveten blinking åt sig själva och genren eller är allt på "dödligt allvar". Och tittar vi på hiphop-killarna, problematiserar de någonsin sin image?

Kan berätta att jag hade en helt sanslös uppelevlse när jag tittade på "folkdansfestival" på kinesisk statlig tv för några år sedan. Jag trodde på allvar att det var ett skämtprogram! Samtidigt var just stoltheten, allvaret och bristen på cynism och ironi det jag älskade mest med att bo i Kina. Det är faktiskt underbart att bo i ett land där de flesta tror på att godheten segrar till slut och att om man bara anstränger sig så kommer man att lyckas förr eller senare.

• infan

Mirren: det vore helt fantastiskt intressant att studera just det där med allvar vs ironi inom olika musikinriktningar! Det har kanske gjorts, jag vet inte. Att tro att något är ett skämtprogram kan ju bli lite problematiskt om man tittar på programmet tillsammans med de som tillhör kulturen

• Maskros67

Gomorron flickor!

Xena: är det ett helt år sen? Tyckte det var alldeles nyss, time flies...

Infan o Mirren. När det gäller Larz-Kristerz så är det mycket de gör med glimten i ögat. Däremot är de väldigt stolta över att spela på "gamla" instrument o anläggning från 70-talet för att verkligen få till det soundet, därav kostymeringen också.

Jag gillar ju mest de "moderna" dansbanden som gör covers o egna låtar som är lite rockigare/poppigare, det där med hjärta o smärta o smäktande toner är inte fullt lika kul att dansa till.

I'm no drug-addict, I'm a hug-addict
  • Mirren

Hejsan Maskis! Jag skulle också vilja dansa. Gick på danskurs innan jag träffade C - men sedan dess har det inte blivit så mycket dansat.

Hoppas att ni tycker det är okay att jag hoppar in ibland. (En gång VIHPSare ALLTID VHIPSare liksom). Jag tjuvläser ju, men det är svårt att hålla sig från att kommentera när det pratas mat! (Ooh, nu blev jag huungrig).

Svar på tråden VIHPS VIII