• Stormis

Mutsy del 8

Babbeltråd för Mutsyintresserade. Välkommen att ställa en fråga eller utbyta erfarenheter. Titta gärna i FAQ-tråden innan du ställer en fråga så kanske du hittar ditt svar direkt. Välkommen

Tidigare trådar:
    Magnifika Mutsy-mammor: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m8500228.html
    Mutsy-mammor: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m13718628.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m16800510.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20094057.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23254786.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m26456100.html
    Del 6: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m29309304.html
    Del 7: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32323403.html

Officiell hemsida: www.mutsy.com

Ny uppdaterad FAQ-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m35829295.html

• Svar på tråden Mutsy del 8
  • Stormis
    Infinite Joy skrev 2008-11-19 22:10:16 följande:
    Jag gillar inte att man måste lyfta vagnen hela tiden för att komma över med de små hjulen (trottoaren, regnvattenrännor, tom ett övergånsställe här i närheten). Sedan får man dra den baklänges över grus och sånt för att fjädrigen på swiwhelhjulen gör att den gräver ner sig. Och sedan är den så svårstyrd, är jättetungt att köra den med en hand. Och så fastnar höstlöven i de små hjulen med. Använder den inte heller i rakaste läget så ofta... men nu när du säger att barnet kasar i 4R blir jag lite tveksam. Förlåt för att jag var OT nu.
    Jo, det är ju nackdelen med BB. 4R tar terränegn mycket bättre. Fast jag tror inte att du kommer att tycka att Mutsyn är mer enhandslättkörd än BB. Ang kasningen kanske ett äldre barn hanterar sitsen bättre?, men min 8-mån satt riktigt dåligt i den tycker jag. Nu har jag inte följt hela diskussionen med Slidern? Det är ju en BB fast med stora famhjul och ett par kilon extra (tror den landar mittelemman de två 4R).
  • Lottie2008

Är det någon med Mutsy som låter ligg/sittdel sitta på barnvagnschassit när ni lastar in den i bilen? Tycker att den är för stor att lyfta på detta sätt, men det ska ju kunna gå.

En del av er skriver att ni har lammskinn i vagnen. Hur gör man i sittdelen med ett lammskinn med alla spännen och selar för att barnet ska kunna sitta på ett lammskinn?

• Stormis
    Lottie2008 skrev 2008-11-20 10:38:24 följande:
    Är det någon med Mutsy som låter ligg/sittdel sitta på barnvagnschassit när ni lastar in den i bilen? Tycker att den är för stor att lyfta på detta sätt, men det ska ju kunna gå.En del av er skriver att ni har lammskinn i vagnen. Hur gör man i sittdelen med ett lammskinn med alla spännen och selar för att barnet ska kunna sitta på ett lammskinn?
    Det är jättelätt att själv skära hål för selen med en vass kniv i lammskinn.
  • Stormis

Tips:
    Nu har Knodd lagt ut Mutsys på Tradera. Sittvagnar för 4000 kr.
    (inte mina annonser)

• Dalkulla74

Tack för tipset om tradera Stormis ! Jag vill ju ha en röd vagn så nu vet jag iaf att de har en sådan på Knodd så man kan kolla in färgen. På de flesta bilder jag sett så ser dock färgen så tråkig ut, jag vill ha en klarröd vagn och varken "solblekt variant" eller åt roströda hållet. Hoppas vi får tid snart att åka och titta beställa gör jag nog från Tyskland sen. Blankheten på de två olika tygerna är jag med intresserad av, vill gärna ha en så oblank som möjligt. Dels tycker jag det är snyggare med matt och dels så halkar väl ungen ur vagnen om den är för hal .

4st lufthjul vill jag ha och _icke_ ergonimisk sits. Det är bara UR och 4R som har det väl? Har de samma max liggläge på sittdelen eller skiljer de sig åt?

Jo en till fråga kom jag på nu..har för mig att ni pratat om UJ-sittdyna passar bra till Mutsy. Jag har en OTH Buggy Mummy åkpåse, då borde väl de hålen i ryggen passa selen i Mutsyn med? Någon som provat?

• Stormis
    Dalkulla74 skrev 2008-11-22 19:32:46 följande:
    Tack för tipset om tradera Stormis ! Jag vill ju ha en röd vagn så nu vet jag iaf att de har en sådan på Knodd så man kan kolla in färgen. På de flesta bilder jag sett så ser dock färgen så tråkig ut, jag vill ha en klarröd vagn och varken "solblekt variant" eller åt roströda hållet. Hoppas vi får tid snart att åka och titta beställa gör jag nog från Tyskland sen. Blankheten på de två olika tygerna är jag med intresserad av, vill gärna ha en så oblank som möjligt. Dels tycker jag det är snyggare med matt och dels så halkar väl ungen ur vagnen om den är för hal .4st lufthjul vill jag ha och _icke_ ergonimisk sits. Det är bara UR och 4R som har det väl? Har de samma max liggläge på sittdelen eller skiljer de sig åt?Jo en till fråga kom jag på nu..har för mig att ni pratat om UJ-sittdyna passar bra till Mutsy. Jag har en OTH Buggy Mummy åkpåse, då borde väl de hålen i ryggen passa selen i Mutsyn med? Någon som provat?
    3R har samma sits som 4R och UR. Har ju oxå 4 hjul, fast lite special . Sitsarna är likadana, man bara knäpper på dem på olika chassin, liggläget nära platt, men inte helt.

Påsen passar säkert, men jag tror att det kommer bli ett himla dragande och fixande. Jag föredrar påsar som passar BRA, dvs sitter fast på nåt sätt. Mutsys egna har en ficka som man trär på, men det är inte klockrent.
  • Dalkulla74

Stormis: OK så sittdelarna är identiska . Jag hade min Buggy mummy till min Brio duo och det passade halvbra, var en hel del dra upp påse och unge för hålen till selen inte satt på rätt höjd så jag håller med dig om att man vill att det ska passa BRA. Men nu har jag påsen kvar och jag tyckte den var så bra så jag tror jag kör vidare på den om den inte sitter helfel. Tråkigt att inte ens Mutsys egen sitter perfekt då.

• Allimac 2004

Nu har jag bestämt mig att Byta min bugga mot en Mutsy...men jag kan inte riktigt bestämma mig för om det ska bli en UR eller en 4R.
    Just nu lutar det åt en UR eftersom det kommer mycket snö här under vintern och plogningen inte alltid funkar
    Ni som har en 4R, hur går den i snö?
    Kan man sätta en fotsack på Mutsyvagnarna?

• Infinite Joy
    Allimac 2004 skrev 2008-11-25 22:45:51 följande:
    Nu har jag bestämt mig att Byta min bugga mot en Mutsy...men jag kan inte riktigt bestämma mig för om det ska bli en UR eller en 4R.Just nu lutar det åt en UR eftersom det kommer mycket snö här under vintern och plogningen inte alltid funkar Ni som har en 4R, hur går den i snö?Kan man sätta en fotsack på Mutsyvagnarna?
    Funderar också på att byta buggan mot en Mutsy. Blir nog en 4R för mig, men oroar mig för att sonen ska kasa ner.  Gillade inte riktigt det ledade handtaget på UR, den kändes så lång. Hursomhelst måste jag få ett nytt chassi till camen innan jag kan sälja. Har du bestämt dig för vagn?
  • Allimac 2004

Tror det blir en UR, antingen från blocket eller från england (lite dyrare än pingpong, men ingen lång leveranstid)
    Tycker min kille sitter superdåligt i Buggan, han sitter bättre i en emmaljunga, och ur har ju liknade sits

Svar på tråden Mutsy del 8