• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • Ellinor Doolittle

Här har ni en till *räcker upp handen*.....

Fick en fantastisk dotter för 2,5 år sedan och mådde skit i ett helt år.

Kraftig ångest dag som natt. Kände mig otillräcklig och otacksam. Ful och meningslös. Orkeslös.

Hade ingen lust med något. Rädd för allt. Framförallt var jag fixerad vid döden, att jag skulle dö, att lillan skulle dö.

Fick sömtabletter utskrivna när hon var 6 månader. Propavan. Då sov jag dygnet runt. Sambon var hemma med dottern.

Gick ner i vikt, från 70 kg till 55 på ett år. Kunde inte behålla något pga ständiga diareér (magkatarr) och urinvägsinfektioner.

Avverkade 2 psykologer under detta året.

Sedan hände något på sommaren.... jag började liksom leva igen. Började släppa dödsångesten och tänka positivt. Började planera framåt...

Jag blev frisk igen. Jag blev mig själv!

Problemet är att jag är gravid i v 34 nu och känner av samma tankar som tidigare, fast nu redan innan förlossningen....

Kommer jag åka dit igen?

Tack för denna tråden! Jag kommer nog "hänga" här en del!

• tjolahopp81
    Svar på #61

Ellinor Doolittle skrev 2008-09-16 13:22:50 följande:
    Här har ni en till *räcker upp handen*.....Fick en fantastisk dotter för 2,5 år sedan och mådde skit i ett helt år.Kraftig ångest dag som natt. Kände mig otillräcklig och otacksam. Ful och meningslös. Orkeslös. Hade ingen lust med något. Rädd för allt. Framförallt var jag fixerad vid döden, att jag skulle dö, att lillan skulle dö. Fick sömtabletter utskrivna när hon var 6 månader. Propavan. Då sov jag dygnet runt. Sambon var hemma med dottern.Gick ner i vikt, från 70 kg till 55 på ett år. Kunde inte behålla något pga ständiga diareér (magkatarr) och urinvägsinfektioner.Avverkade 2 psykologer under detta året.Sedan hände något på sommaren.... jag började liksom leva igen. Började släppa dödsångesten och tänka positivt. Började planera framåt...Jag blev frisk igen. Jag blev mig själv! Problemet är att jag är gravid i v 34 nu och känner av samma tankar som tidigare, fast nu redan innan förlossningen....Kommer jag åka dit igen? Tack för denna tråden! Jag kommer nog "hänga" här en del!
    Om du inte redan gjort det så tycker jag absolut att du ska ta upp dina känslor med din barnmorska! De finns där för dig...
  • kajsaliten

sitter o längtar efter min sambo, han är o repar med sitt band. frågade mej otaliga ggr om det var ok att han åkte iväg, jag sa ja - vill att livet ska fortsätta som vanligt trots att jag mår som jag gör! nu sitter jag här med ångest. ångest att hon ska vakna o börja skrika...jag klarar inte av hennes skrik helt enkelt.
    dagen har varit bra ju! fått en tid hos psykologen - ska dit på fredag! , min bästis har varit här o stöttat mej o hjälpt mej , sedan var vi på bvc o allt gick bra. lilla tjejen har varit gullig hela dagen, t o m jag har blivit varm av henne o jag blev så lycklig av den känslan...o så nu; nu är jag värdelös igen : kan jag inte vara ensam med min dotter på kvällstid??? nä tydligen inte...hur kan man vara så rädd för ett så litet barn??
    när jag läser hur ni andra har det o hur ni har haft det längtar jag tills jag också är där...för så är det faktiskt; jag har börjat inse att jag också kommer att må bra en dag! det känns stort att inse det! men just nu river ångesten i mej...

• kajsaliten

sitter o längtar efter min sambo, han är o repar med sitt band. frågade mej otaliga ggr om det var ok att han åkte iväg, jag sa ja - vill att livet ska fortsätta som vanligt trots att jag mår som jag gör! nu sitter jag här med ångest. ångest att hon ska vakna o börja skrika...jag klarar inte av hennes skrik helt enkelt.
    dagen har varit bra ju! fått en tid hos psykologen - ska dit på fredag! , min bästis har varit här o stöttat mej o hjälpt mej , sedan var vi på bvc o allt gick bra. lilla tjejen har varit gullig hela dagen, t o m jag har blivit varm av henne o jag blev så lycklig av den känslan...o så nu; nu är jag värdelös igen : kan jag inte vara ensam med min dotter på kvällstid??? nä tydligen inte...hur kan man vara så rädd för ett så litet barn??
    när jag läser hur ni andra har det o hur ni har haft det längtar jag tills jag också är där...för så är det faktiskt; jag har börjat inse att jag också kommer att må bra en dag! det känns stort att inse det! men just nu river ångesten i mej...

• kajsaliten

• Ellinor Doolittle

KAJSALITEN:

Vet inte om det hjälper dig, men vet du vad jag gjorde idag? Jag sa till mig själv (flera gånger) att

"Jag ska KÄMPA mot det här!!!" "Jag har rätt till att känna glädje över MITT liv och över MINA barn och det här ska INTE vinna över MIG!" "Jag ska KÄMPA!"

och faktiskt, jag fick en smula jävlar anamma i mig och sket i att ringa min kompis och be henne stanna hemma (som jag hade tänkt göra) utan hon fick komma hit och vi hade riktigt trevligt.

En seger jag ville dela med mig av bara. Kanske skulle funka för dig med?

Hoppas du mår bättre snart, annars kanske du kan tänka som min psykolog tipsade mig om, att jag skulle erkänna känslorna och "vänta ut" dem. Tänka att "snart går det över, ge det en halvtimme till" eller mera... Det har också hjälpt mig.

Lycka till gumman!

• kajsaliten

tack för tipset ellinor doolittle, just detta med liksom acceptera känslorna o inte kämpa emot när dom kommer utan istället vänta ut dom o intala mej att det går över funkar för mej - innan ångesten slagit klorna i mej. när den gjort det blir jag helt blank i huvudet, jätteläskigt!
    min älskling kom hem kvart i tio igår, jag satt vid datorn o var nästan okontaktbar av ånges, bara satt o surfade runt febrilt. tog mej 2 tim att varva ner... han blev förvånad att jag var som jag var, sa att det ju varit bättre i 2 dgr o han måste ju kunna åka iväg en kväll. jo visst...han har rätt. jag är helt jävla(ursäkta ordet)värdelös som inte klarar att vara ensam med mitt barn. vet inte hur jag ska få ner min ångestnivå, känns helt hjälplöst. min kille måste förstå mej, han bara måste stötta mej i detta! han är mitt allt just nu; utan honom pallar jag inte . min pappa var här igår en sväng, nämnde inte det här i tråden för jag förträngde det:( han kom med kommentarer typ" du måste ju vara lycklig nu", "du måste faktiskt ta hand om hemmet också", "det är inte normalt att du mår dåligt" etc etc...o så undrar han varför jag inte vill att han ska komma på besök! jag kämpar med att göra rätt, med att älska min dotter, med att andas - såna kommentarer gör så ont!
    men: tjejen sov från 23.30-04 inatt!!! o jag med!!! helt otroligt!!! borde vara glad för det, men jag har ångest o känner mej så dåligt för att jag inte kan vara ensam. är det normalt att inte klara av det? hur hade ni andra det när ni mådde dåligt? klarade ni av ensamheten? o hur ska jag kunna få min pojkvän att förstå detta???

• Maline

Kajsaliten: I all vänlighet: din kille är ett pucko. Din dotter är inte en månad ännu och du har ännu så länge obehandlad förlossningsdepression. Han ska vara dj*ligt tacksam att du kämpar så hårt för att han ska få spela med sitt band. Första gången jag hade FD var jag sjukskriven i sex veckor så att min man kunde vara föräldraledig med vårt barn. Andra gången bodde min svärmor hos oss när pappadagarna var slut eftersom jag inte kunde vara själv med mina barn. Du var jättetuff som försökte vara ensam med din lilla tös igår kväll, och du lyckades ju?

Ska din kille med på din samtalstid på fredag? Det borde han.
    Fundera på om du behöver en sjukskrivning så att din sambo kan ta hand om bebisen. ju mindre ansvar man har när man är som sämst desto bättre.

• Tjejan83

kajsaliten:

Min ångest var också som värst när jag var ensam, särskilt kombinationen ensam+kväll! De första veckorna innan sonen lärt sig natt/dag så var nätterna en riktig pina och så fort kvällen närmade sig så fick jag nästan panik och fruktade hur det skulle gå. De nätter då sonen sov gott, låg jag ofta vaken med ångest och bara väntade fasande på att han skulle vakna, sen när han väl vaknade så var jag så jäkla trött att jag bara ville sova.
    jag hade ingen särskild strategi att komma över det, utan ju mer tiden gick och ju "bättre och lättare" min son blev, desto mer kunde jag slappna av och ångesten släppte mer och mer.

Svar på tråden Förlossningsdepression