• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • Hugo Boss
    tjolahopp81 skrev 2008-09-15 21:03:17 följande:
    vårt och jobbigt läge för dig... Vad är det som gör att du inte vågar ta upp det med din sambo? Han kanske ändå märker att något är på tok fast han inte säger något till dig. Försök tänka på lillkillens bästa och om du inte orkar prata med din sambo kanske du kan ropa på honom till sängen när du gråter. Då ser han ju att du inte mår som du faktiskt är värd att göra... Finns det någon vän du orkar ta upp det med eller någon kontaktperson inom vården? Allt kommer kännas så mycket skönare för dig (och resten av familjen) om ni får rätsida på det här. Jag skulle så gärna vilja hjälpa dig, Hugo Boss!
    jag har pratat med sambon nu lite granna..
    det var tänkt att jag skulle ringt bvc idag för att få en tid hos psykologen. men fick panik när jag skulle ringa så det blev inte av idag heller.
    men som det ser ut nu så är detta ohållbart...sonen gråter, jag gråter..
    Fyra månader - Kärlek
  • kajsaliten
    Maline skrev 2008-09-17 11:50:02 följande:
    Kajsaliten: I all vänlighet: din kille är ett pucko. Din dotter är inte en månad ännu och du har ännu så länge obehandlad förlossningsdepression. Han ska vara dj*ligt tacksam att du kämpar så hårt för att han ska få spela med sitt band. Första gången jag hade FD var jag sjukskriven i sex veckor så att min man kunde vara föräldraledig med vårt barn. Andra gången bodde min svärmor hos oss när pappadagarna var slut eftersom jag inte kunde vara själv med mina barn. Du var jättetuff som försökte vara ensam med din lilla tös igår kväll, och du lyckades ju?Ska din kille med på din samtalstid på fredag? Det borde han. Fundera på om du behöver en sjukskrivning så att din sambo kan ta hand om bebisen. ju mindre ansvar man har när man är som sämst desto bättre.
    [/citat]

jag har nog inte varit så tydlig mot min sambo..när han kommer hem är jag glad, jag blir ju glad så jag spelar inte! han ser mej inte när jag mår som sämst...men det känns skönt det du säger; när du beskriver hur du löste din ångest. på fredag kommer han vara hemma med vår dotter när jag är hos psykologen, jag vet det är synd att han inte är med:( men jag ska prata med honom o visa honom era svar, hur ni löste allt. jag är en sån där person som alltid sk a vara stark...måste sluta låtsas nu.
    Tjejan83 skrev 2008-09-17 11:51:35 följande:
    [citat]
    kajsaliten:Min ångest var också som värst när jag var ensam, särskilt kombinationen ensam+kväll! De första veckorna innan sonen lärt sig natt/dag så var nätterna en riktig pina och så fort kvällen närmade sig så fick jag nästan panik och fruktade hur det skulle gå. De nätter då sonen sov gott, låg jag ofta vaken med ångest och bara väntade fasande på att han skulle vakna, sen när han väl vaknade så var jag så jäkla trött att jag bara ville sova.jag hade ingen särskild strategi att komma över det, utan ju mer tiden gick och ju "bättre och lättare" min son blev, desto mer kunde jag slappna av och ångesten släppte mer och mer.
    precis så är det! när hon sover har jag ångest o väntar på att hon ska vakna!!! nu på morgonen har hon varit vaken i 2 tim, varit så där gullig o pigg o alert o legat i mitt knä o tittat sej omkring. jag borde njuta...men jag är rädd! att hon ska skrika, rädd för jag känner mej låst o får panik!
  • Runeberg

Hugo Boss - Be någon annan att ringa åt dig. Jag måste lära mig att be om hjälp. Man får be om hjälp med allt som känns jobbigt och tar kraft.

Kajsaliten - Din sambo behöver förstå att det kan vara så här. Jag har en väldigt förstående man, men även han blir ju frustrerad och känner att det inte händer något. Kanske borde din sambo följa med dig och prata med psykolog. Igår följde min man med till psykologen på bvc och han förstår att jag måste få avlastning och hjälp med det mesta.
    Komentarer som "att ta sig i kragen och vara glad" får man hitta stategier att skydda sig mot. Det spontana blir att inte ha kontakt med dem som säger sådant. Bättre är att någon du känner väl får förklara att du inte mår bra och inte orkar höra sådana komentarer.

• Hugo Boss

på bvc har dom så att ringer man så ringer dom upp...men jag klarar inte av ett telefonsamtal..har mailat till vår bvc-sköterska nu..

Fyra månader - Kärlek
  • tjolahopp81
    Svar på #74

Hugo Boss skrev 2008-09-17 14:35:20 följande:
    på bvc har dom så att ringer man så ringer dom upp...men jag klarar inte av ett telefonsamtal..har mailat till vår bvc-sköterska nu..
    Bra! Om du inte kan få fram ord när hon/han ringer upp så gråt istället ~ hellre det än att inte svara... Du kommer inte ångra att du tar tag i dessa svåra bitar när du väl fått din första hjälp, jag lovar. Jag minns än idag hur varm kramen var som jag fick på amningsmottagningen här i stan när dottern var 8 dagar. Jag var där pga rejäl mjölkstockning (som man visst inte kunde få så tidigt...) och så satte jag mig i en fåtölj, hon undrade hur jag mådde och då började jag storgråta! Jag som hade tänkt knipa igen, be om hjälp ang stockningen och sen kontakta bvc... Jag är så tacksam över att denna kvinna tog mig i sin famn, lovade att hjälpa mig tills jag fick rätt hjälp och jag blir rörd till tårar än idag (ett år efteråt) när jag träffar henne!
  • tjolahopp81
    Svar på #67

Ellinor Doolittle skrev 2008-09-17 10:32:21 följande:
    Tjejen 81: Jag har tagit upp känslorna med barnmorskan och väntar på tid hos vuxenpsykiatrin...
    Tänk att det ska behöva vara väntetid till att få hjälp med sitt inre...
  • tjolahopp81

kajsaliten: Min sambo förstod inte heller min situation så bra och jag tror inte han gör det än idag, men han var ett bra stöd i alla fall!

Jag blev sjukskriven när dottern var ungefär 3 veckor och då var min sambo hemma med oss. När jag skulle träffa läkare hade jag enormt dåligt samvete för att jag "svek" dottern och för att jag "tvingade" sambon att vara hemma från jobbet.

Min sambo förstod inte alls hur jobbigt det var att lägga dottern vid bröstet. Han tyckte jag skulle försöka med amningen igen när stockningen läkt och jag inte behövde pumpa mer. Men jag kände att jag inte skulle orka. När vi sedan var på vårt samtal (en gång i veckan) på spädbarnsteamet bara grät jag och det slutade med att kuratorn sa till min sambo då han just uttryckt sin tanke om jag skulle försöka igen eftersom det var så bra för barnet: "Men tycker du inte att hon HAR försökt nu?" Då blev han knäpptyst och liksom började förstå! Jag tycker med andra ord, precis som Runeberg skriver, att din sambo ska följa med på samtalen. Det som du inte orkar förmedla kan du få hjälp med där!

Jag minns en gång jag skulle vara hemma själv med dottern när sambon skulle åka och handla. Hon började gråta (och jag trodde det var pga mig hon grät...) Jag var så frustrerad och stressad och fick tänka hela tiden "håll i dig tills x kommer hem igen så du inte gör något dumt mot dottern". När han kom hem blev jag så galen att jag rev honom på armarna... Detta var innan jag började med anti-depr. Efter det kom vi överens om i samråd med spädbarnsteamet att jag inte skulle vara själv med dottern något alls ett tag framöver!

Förlåt att det blev så långt.

• Hugo Boss

fick mail tillbaka från vår bvc-sköterska..hon ska gå och prata med psykologerna det första hon gör imorgon bitti..
    men då är frågan..hur lång tid kommer man få vänta innan dom har tid? för jag kan ju inte gå hemma och må dåligt längre... Har läkaren på bvc befogenheter att skriva ut antidepressiva och ångestdämpande..eller kommer dom forsla en vidare någonstans??

Fyra månader - Kärlek
  • Maline

Kajsaliten: Ta med sambon och dottern till samtalstiden. Din dotter är så liten att hon inte förstår ett skvatt av vad du säger och din sambo behöver få höra hur du mår och vad en professionell person tycker att ni ska göra. Det är inte lätt att förstå en förlossningsdepression och hur det kan yttra sig.

Hugo Boss: Jag vet inte hur länge du får vänta men första gången jag hade FD så fick jag träffa en psykolog ungefär 3 dagar efter att BVC visste om hur jag mådde.

• tjolahopp81
    Svar på #78

Hugo Boss skrev 2008-09-17 17:30:48 följande:
    fick mail tillbaka från vår bvc-sköterska..hon ska gå och prata med psykologerna det första hon gör imorgon bitti..men då är frågan..hur lång tid kommer man få vänta innan dom har tid? för jag kan ju inte gå hemma och må dåligt längre... Har läkaren på bvc befogenheter att skriva ut antidepressiva och ångestdämpande..eller kommer dom forsla en vidare någonstans??
    Om du måste vänta i mer än en-två dagar tycker jag du borde mejla bvc-sköterskan igen och be henne skynda på förloppet eftersom situationen är ohållbar för dig och bebisen. Här i stan finns något som heter Spädbarnsteamet och dit kommer en överläkare från vuxenpsyk. Han skriver ut medicin i alla fall...
Svar på tråden Förlossningsdepression