• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • liin

Min mamma stickar gärna och hon ska nu börja på vårtröjor +  mössor till min dotter och lillebror som väntas komma i jan-feb.

Han fanns där ute... Jag fann honom!!!!
  • klo
    v i r r a skrev 2008-09-27 20:30:40 följande:
    ahhhhhhhhh! Kan "tills" betyda tillsammans??
    Helt korrekt! ;)
  • Guldlock74

Jag lyssnade inte så mkt på vad hon sa utan tittade mest på filmen, om och om igen. Till slut fick jag till det.

Förklaring till din stikning (ett försök iaf )
    varv 1 (= rätsidan): 2 rm, 1 omslag (= 1 ökning), sticka tills det återstår 4 m och sticka 2 rm tills, 2 rm.

varv 1: 2 räta maskor, 1 omslag (dra/vira garnet runt den högra stickan så att du liksom får en maska till.) fortsätt sticka resten av varvet, när det är 4 maskor kvar, sticka ihop 2 rätmaskor (2 rm tills) och sticka sedan 2 vanliga räta.

hoppas det hjälper.
    nu ska jag virka lite mer

• äppelmos

jag tycker virkning är avslappnande så hittills har det blivit en filt och en kofta, båda på fri hand... samt en filt och kofta på g... ingen bebis dock på g men kul att göra och spara.. (bra att göra något av bebissuget :P )

• sweden italy

Jag stickar ocksà, tycker om att ha nàgot att göra, sà det blir nog nàgra tröjor och sànt tills bebben kommer...

• Digitalis

Åh vilken rolig tråd! Jag stickar och virkar med, håller just nu på med en enkel poncho till mig själv: www.jarbo.se/i2/default.php&mainModuleId=18&mainModeId=3&category=6&mArticle_id=512 (den vänstra modellen, fast min blir inte så där fint randig utan det blev ett helt annat mönster trots att jag använt "rätt" garn och allt).

• eilien

Idag ska jag köpa gran till "lundmyr overallen", är det någon som har börjat sticka på den än? Vad använde ni för garn, fanns ju flera olika förslag på beskrivningen.

• eilien

garn är det såklart jag ska köpa =)

• Guldlock74
    eilien skrev 2008-09-29 10:59:34 följande:
    Idag ska jag köpa gran till "lundmyr overallen", är det någon som har börjat sticka på den än? Vad använde ni för garn, fanns ju flera olika förslag på beskrivningen.
    ska du använda mönstret från järbo, eller har du hittat nåt annat?
  • eilien

jag använder mönstret från Järbo, har du stickat den?

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p