• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • Guldlock74

jag är sugen på att sticka den också, men har fastnat i att virka mormorsrutor till en babyfilt.

Ska nog köpa garn till den i nästa vecka

• Mamma till V och E

Jag stickar en massa just nu. Har aldrig tidigare gett mig på att sticka efter mönster, men är nu helt uppslukad av detta. Borde ägna tiden åt att plugga egentligen.

• guldrosen1
    Svar på #161
    Hej själv har jag börjat med mormorsrutor till ett överkast jag tänkte ha i spjälsängen sen, virkar i vitt garn och sedan tänkte jag virka med någon färg runt om. De är så enkla att virka, perfekt när man sitter framför tv:n.
    Lycka till!!!
  • Garderobshylla

Fru Hennerdal skrev 2008-09-29 12:16:05 följande:

Jag stickar en massa just nu. Har aldrig tidigare gett mig på att sticka efter mönster, men är nu helt uppslukad av detta. Borde ägna tiden åt att plugga egentligen.
    Haha samma här, när jag måste plugga så tar jag fram stickningen, man tänker ju bäst då, borde egentligen ha en sekreterare...
  • Lurpa
    Guldlock74 skrev 2008-09-27 19:29:31 följande:
    Nu har jag lärt mig virka mormorsrutor med hjälp av internet (crochet101.blip.tv/) Jättekul, här ska virkas baby filt!
    men gud så kånstigt hon håller virknålen, som en spade hehe.

jag gör inte mina rutor exakt lika. jag gör med 2 luftmaskor mellan vanliga "stålpklungor" och 3 i hörnen. och på sista varvet (av 5 varv) har jag bara stolpar med en dubbelstolpe i hörnen istället för dom 3 luftmaskorna. blir riktigt snyggt.
    jag började om med en ny filt då jag såg rutor på sysidan som var gjorda på detta vis och tyckte då att min gammla mormorsfilt såg tråkig ut. har nu kommit halvvägs och har 3 v+1 dag till BF. så lite tight om tid.
  • Lurpa
    eilien skrev 2008-09-29 10:59:34 följande:
    Idag ska jag köpa gran till "lundmyr overallen", är det någon som har börjat sticka på den än? Vad använde ni för garn, fanns ju flera olika förslag på beskrivningen.
    Jag skulle köpa "Gästrike 2 tr" garn då det är va dom har valt. dom andra är bara alternativ till tex om du inte får tag i "Gästrike tr" eller om du hellre vill ha i en annan garnkvallite.

lycka till med stickandet
  • Garderobshylla
    Lurpa skrev 2008-09-29 14:26:25 följande:
    men gud så kånstigt hon håller virknålen, som en spade hehe.
    Haha nästan exakt som jag gör, slöjdlärarna var alltid så sur på mig för att jag höll nålen fel, oavsett hur fint jag virkade...

Jag stickar oxå jättefult, håller fast den vänstra nålen under armen så den är helt stilloch pekar rakt ut
  • eilien
    Lurpa skrev 2008-09-29 14:31:32 följande:
    Jag skulle köpa "Gästrike 2 tr" garn då det är va dom har valt. dom andra är bara alternativ till tex om du inte får tag i "Gästrike tr" eller om du hellre vill ha i en annan garnkvallite. lycka till med stickandet
    Tack, läste så slarvigt att jag inte såg det.
  • eilien
    Lurpa skrev 2008-09-29 14:26:25 följande:
    men gud så kånstigt hon håller virknålen, som en spade hehe.jag gör inte mina rutor exakt lika. jag gör med 2 luftmaskor mellan vanliga "stålpklungor" och 3 i hörnen. och på sista varvet (av 5 varv) har jag bara stolpar med en dubbelstolpe i hörnen istället för dom 3 luftmaskorna. blir riktigt snyggt. jag började om med en ny filt då jag såg rutor på sysidan som var gjorda på detta vis och tyckte då att min gammla mormorsfilt såg tråkig ut. har nu kommit halvvägs och har 3 v+1 dag till BF. så lite tight om tid.
    Letade efter bilden du nämnde men hittade ingen, har du kvar länken?
  • Lurpa
    eilien skrev 2008-09-29 15:14:00 följande:
    Letade efter bilden du nämnde men hittade ingen, har du kvar länken?
    här är bilden på den filt jag inspererats av. tror iofs att hon gör fasta maskor på sista varvet. men otroligt fin är den
    www.sysidan.se/albums/viewpic.htm&set=lp

min är i 3 nyanser blått och svart i sista varvet. haha se där.. jag gör 4 varv/ruta.. :P gravidsnurrig ;)
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p